Организаторите на Летните олимпийски игри догодина в Токио ще похарчат общо 1.35 трилиона йени (около 12.6 милиарда долара или 22.1 милиарда лева в българска валута) за провеждането на най-мащабния спортен форум на планетата. Те обясниха, че разходите са непроменени от миналата година, въпреки че някои скорошни спонсорски договори и продажбата на билети им осигуриха резерв от 30 милиона долара.

Японският национален одиторски борд обаче твърди в доклад от 177 страници, че олимпиадата ще бъде много по-скъпа от това, което е обявено. От организацията добавят 9.7 милиарда долара като допълнителни и необявени разходи, свързани с организирането на мероприятието. В допълнение на това, Токио също има проекти, свързани с олимпиадата, както бе обявил губернаторът на столицата Юрико Койке.

Организаторите признават, че не включват изграждането на някои помощни съоръжения за параолимпийците, тренировъчните програми за доброволците, рекламирането и туристическите планове. Те считат, че тези разходи не са свързани директно с олимпиадата. Одиторският борд обаче откри подобни неща и миналата година.

"Както стана ясно миналата година, техният доклад не свързва разходите по тези дейности и съоръжения пряко с олимпийските игри. Той просто сумира многобройни проекти, на които може да се гледа като подпомагащи олимпиадата.

В това число попадат и проекти, които бяха изготвени без връзка с игрите", твърдят организаторите. Водещите японски финансови издания "Никей" и "Асахи" също стигнаха до заключението на одиторите, че сумата ще бъде много по-сериозна от обявената. Те смятат, че организацията на Токио 2020 ще погълне около 3 трилиона йени (около 28 милиарда долара). Във връзка с това, одиторите поискаха по-голяма прозрачност.

"За да предостави достоверна информация на обществото и хората да разберат за действията на правителството и подкрепяни от него проекти, организаторите трябва да изяснят цялостната картина на приготовленията и тяхната цена", се пише в одита.

Само 5.6 милиарда долара от огромния бюджет за Токио 2020 е съставен от спонсорски договори, продажба на билети и маркетинг, а всичко останало идва директно от данъкоплатците, столицата Токио и други регионални правителствени структури. Продажбата на билети отбеляза огромен успех, но търсенето на пропуските е 20 към 1 и хората недоволстват, защото няма да могат да посетят мероприятие, което самите те финансират.

В изследване през 2016-а година от Университета на Оксфорд, авторът Бент Фливберг обяснява нашироко защо всъщност олимпийските игри винаги имат проблем с ограничаването до предварително зададените финансови параметри. "Олимпийските игри са единственият мегапроект, който винаги надхвърля бюджета си и това е много странно", казва той в интервю.

"Ние мислим, че това е свързано с уречената дата, защото те трябва да започнат навреме. Олимпийските игри не местят церемонията по откриването, така че когато се появят проблеми, каквито несъмнено има при проекти от подобни мащаби, организаторите трябва да хвърлят повече пари. Точно това се случва на олимпиади", добави Фливберг./bgathletic