Когато някой каже “въздушни възглавници”, 75% от хората се сещат за така наречените предпазни въздушни възглавници, които се вграждат в автомобилите с цел безопасност на пътуващите в тях. В тази публикация нямаме предвид тях, а ще говорим за въздушните възглавници, които се използват в окачването на превозните средства - автомобили, автобуси и камиони. Тяхното използване и прилагане е най-често при тежкотоварните автомобили и при почти всички луксозни леки коли. 

В тази статия ще дадем повече яснота относно въздушните възглавници, използвани именно в леките и SUV превозни средства. Те притежават така нареченото въздушно окачване, т.е. на мястото на пружините има въздушни възглавници. За повече подробности по темата се обърнахме към Smatic – една от най-големите фирми за ремонт и продажба на въздушни възглавници в България.

Всички знаем, че едно от задължителните неща в днешното автомобилостроене са амортисьорът и пружината. Тук ще говорим за амортисьор и въздушна възглавница. Този вид окачване е по-специфично и по-рядко срещано. Използва се в клас SUV и луксозен клас. Ето защо и хората, които разбират от въздушно окачване, са по-малко и преди да потърсите помощ е хубаво да направите проучване. 

Една от водещите фирми в България и с най-голям опит е Smatic. Фирмата се отличава с износ на своята продукция за всички балкански държави.

На следващата снимка може да видите разрез на амортисьор с вградена въздушна възглавница.

Въздушни възглавници - комфорт на пътя като летящо килимче

Както се вижда – това е амортисьор, обграден от самата въздушна възглавница, която представлява каучукова гума с 2 пласта плат. Тя играе ролята на пружина. Когато има повече въздух се разширява и следователно повдига автомобила, както и обратното. 

Под влияние на времето, атмосферните условия и неравностите по пътя, тази гума старее. В един даден момент тя се пука и въздухът се губи в атмосферата. Тогава въздушната възглавница не може да достигне своето ниво на височина и колата изглежда наклонена, а при някои модели дори изписва грешка на таблото. Това е ясен признак, че тя е спукана и трябва да потърсите компетентна помощ. 

Специалистите в тази област препоръчват, ако това Ви се случи на път, да използвате пътна помощ, за да не нанесете допълнителни щети на Вашия автомобил.

Всички въздушни възглавници се пълнят с въздух от автономен компресор, който има собствен електромотор. Системата се управлява от компютърен модул и 3 или 4 датчика за ниво, които във всяка една секунда показват разликата между съответните колела и как трябва да се нивелира автомобилът. Разбира се, това се случва автоматично. 

Това е и другото предимство на въздушното окачване – вашият автомобил винаги е прав и равен, дори когато пътят не е такъв. При комби вариантите – при товарене, датчиците отчитат това и подават сигнал въздушните възглавници да се надуят и да повдигнат задната част на колата. След няколко секунди вашият автомобил отново е равен. 

Комфортът на този вид окачване е несъмнен, но разбира се и малко по-скъп вариант за поддръжка, поради причината, че има повече компоненти от обикновеното окачване. До преди няколко години този вид окачване нямаше алтернативи и частите се сменяха само с оригинални. Днес вече не е така и то е в пъти по-достъпно. 

Предлагат се оригинални, алтернативни и рециклирани компоненти с гаранция. Нека да не забравяме, че в България пътищата са осеяни с неравности и едно е те да бъдат поемани от пружина, друго от въздух, защото реално във въздушната възглавница има въздух, който пружинира.

Въздушното окачване предлага и друга екстра – електрически амортисьори, които в зависимост от вашата скорост, возят по-меко или по-твърдо. В града те автоматично са настроени на Comfort функция, а при скорост над 140 км/ч автоматично преминават в Sport и втвърдяват окачването на колата. Разбира се, тези функции имат възможност и за ръчно регулиране спрямо изискването и желанието на шофьора през менюто на автомобила.

Нека обобщим, че въздушното окачване вече е навлязло сериозно в автоиндустрията, защото неговите предимства са повече, отколкото неговите недостатъци, а и автомобилните компании вече наблягат повече на комфорта и сигурността на пътника.