С церемониален старт в Бояна в събота (20 юни) в 10:00 ч. ще потегли първото "Ретро Рали България", организирано от клуб "Автотранс рейсинт тийм" и клуб "Ретро", каза на пресконференция в Пресклуб "България" основателят на състезанието Камен Михайлов.

То обаче тотално ще се различава от досега познатите у нас формати на състезания със стари автомобили и причината е, че "Ретро Рали България" ще се проведе по всички правила на Международната федерация на старите автомобили (FIVA).

"Досега у нас състезание от този тип, организирано стриктно по правилата на международната федерация, не е имало", обяви пред репортерите Ваня Гюдерова, председател на клуб "Ретро" и допълни, че автомобилите са разделени в четири категории – произведени до 1949 г, до 1955 г, до 1975 г и до 1985 г.

"Реших това състезание да бъде направено по примера на световните ралита – Монако, рали Монте Карло и Ретро Рали Монте Карло", поясни Камен Михайлов и допълни: "Във всички случаи българският автомобилен спорт се нуждае от една такава емблема. "Рали България" е наследник на най-голямото ни рали "Златни пясъци", по-късно – "Албена", а в последните години – "България". Мисля, че идеята да се захвана с организирането на "Ретро Рали България е много добра и това е видно от интереса, който се проявява от участниците - броят на заявките до момента е 34. Вече имаме френски екипаж, датски и сръбски пилоти. Интересното е, че това ще бъде състезание, което става по пътища, отворени за нормално движение и при пълно спазване на законите и правилата за движение на страната, в която се провежда. Съгласно правилата на FIVA средната скорост не трябва да превишава 50 км/ч. На две отсечки от трите етапа има контрол на скоростта. В пътната книга е заложено да има част от специален етап с ограничение на скоростта. Кое е интересното? Това не е цялата отсечка, а част от нея и сложното в случая е, че имаш отсечка с летящ финал, чието разположение не се знае. В пътната книга е дадено време и определена скорост", заяви той. 

"Същевременно в тази отсечка част от нея, която е обозначена в пътната книга "от – до" има контрол на скоростта – в първия случай - 30 км/ч. Но отпред и отзад има по едно разстояние, което е част от специалния етап, което така трябва да бъде преминато, че общата ти средна скорост да те доведе на време до летящия финал. Третата уловка, което е изключително интересно и никога не е правено в България, са т. нар. "специални контроли". От старта на една отсечка имаш определено време (навигаторът си го следи), за да отидеш в зона за "специални контроли", която е обозначена с конуси. Първата задача е - 50-50-50 м. Кое е характерното за тези контроли – времето (това е упоменато в регламента) се измерва в десети и стотни от минутата. Първите 50 м. трябва се минат за 9-стотни от минутата. Навигаторът си вади калкулатора – 60 сек. да раздели на 100 и да ги умножи по 9, за да види, че това прави 5.4 сек. Следващите 50 м – за 6-десети от минутата. Еднакви разстояния трябва да се изминат за различно време!", завърши Михайлов.

Легендарният български пилот Илия Чубриков обяви, че тази година се навършват 60 години от производството на първия автомобил "Рено Алпин".

"Тази годишнина е едно добро съвпадение за първото "Ретро рали България". Няколко години у нас се произвеждаше "Булгаралпин", с което съм спечелил много победи в различни състезания. Навсякъде по света ретро състезанията протичат в много приятелска атмосфера и се срещат почитатели и ценители на старите автомобили. Надявам следващата година броят на участниците да бъде още по-голям", заключи Чубриков.

Общата дължина на трасето е 261.79 км, от които 190.68 км състезателни етапи и 71.11 км преход. /БГНЕС