По стечение на обстоятелствата през последните години и месеци попадам на хора, обладани от ветроходната страст. „Веднъж да стъпиш на ветроходна или моторна яхта, ще ти е за цял живот!” - ми казваха често. И бяха прави!

За да тествам заканите им, а и от любопитство, приех предизвикателството да проследя пьрвата черноморска регата Kaliakria Cup 2008. Три дни между две природни стихии – вода и вятър, три дни вълнения между два елемента с разлика в плътността от 1300 пъти!

И изненадите дойдоха още с тръгването – още не излезли от София получих покана от наблюдател да стана участник! Изкушението бе огромно, но отклоних с уговорката, че ще приема догодина, защото без целенасочена подготовка, не може да попадна във ветроходен екип и да изпълнявам заповедите на шкипера. Първо ще опитам от удоволствието да прекосявам вълните с моторна, а после ще премина ва ветроходна лодка.

Емоциите на Kaliakria Cup 2008 бяха прекрасни не само за участниците, за наблюдателите, но и за публиката на брега на Балчишкия залив. Надпреварата бе съобразена с новите правила на Международната федерация гонките да бъдат по-близо до сушата, за бъдат видима за плажуващите. Петък, събота и неделя от Каварна до Албена имаше истински парад на ветрила, зрелищтни гонитби, между 33 яхти в три основни класа (клас А - Национален „Конрад 25Р Петерсон”, Клас В - килови яхти над 29 фута и клас С – килови яхти под 29 фута), както и съревнования между бързите спорни лодки от клас С Melges 24. Стартът бе с „Дълъг морски рейс” по маршрута Балчик – Каварна – Кранево - Балчик с обща дължина 41 морски мили, после ни чакаха по-кратки морски битки – атрактивни скоростни отсечки in-shore гонки тип „банан” в залива.

Освен тръпката, успешните пет гонки и доказването на мощта, за победителите имаше грамоти, купи и парични стимули от наградния фонд в размер на 18 хиляди лева.

Победата в Клас А Корад 25R Петерсон грабна екипажът на „Зефир”, а в клас В за яхти над 29 фута №1 са „Екстази” от Морски клуб Балчик. В двата подкласа на Клас С при лодките под 29 фута купата е при екипажа на „Съндаунър”, а най-добре при лодките Melges 24 на първо място е „Стандарт Асет”.

Лодки имаше всякакви – като започнем от Бавария за 150-200 хиляди евро, минем през френските Бенето, задминем Елан, стигнем до 30-годишната Сиеста и се върнем до тузарската яхта на един турчин за 6 милиона лева в черно и сребристо, която харчи 380 литра нафта на час.

Преживелите дори над 600 регати „морски вълци” отбелязаха, че това състезание е било пример за истинско ветроходство, преминало изцяло в липсващия до преди време дух на феърплей. Трябва да се отбележи, че при съдиите не се получи нито един протест, нямаше и паднали през борда! Имаше нещо, по-приятно – след края на една от гонките тип ”банан” екипажът на Карела върза с моряшки възел през кръста дебютантката Елена и хвърли я зад барда, за да поплува в открито море.

Колоритни бяха срещите край маса с участниците – онези, за които домът не е на твърда земя. И там се научават интересни факти, като:

- няма как да влезеш в топ 3 на гонката, ако по време на нея си напълнил два чувала с боклук с кутии от бира и още нещо. Първа става яхтата, от която изхвърлиха само една торбичка (яхта „Екстази” със шкипер Емил Кайкамджозов от Морски клуб Балчик). От лодките дори не хвърляха фасовете си в морето, а ги събираха в бурканче.

- не винаги е от знамение колко тежиш, важното е за може да „обираш” на палубата. Един от най-тежичките в регата бе вицепрезидентът на Българската федерация по ветроходство Роден Марангозов, който спечели надпреварата в клас А с яхта Зефир от СК Черно море-Бриз.

- няма значение и възрастта – в гонките стартираха и ветроходци над 65 години, доста бяха и носителите на „Кор Кароли” като Стефан Караманлиев, който взима Златния глобус за 2002 година след плаване от 13 983 мили със самоделна лодка заедно с Илия Дяков от Несебър до Карибско море (Гватемала) и обратно.

- на особен интерес се радваше най-младият участник в Kaliakria Cup 2008 – двумесечното хъски Мика – най-добрият приятел на обиколилият цялата планета по вода Иван Греков. Кученцето дори потопи език в купата пълна със шампанско за третото място в Национален клас Конрад 25R, че и захапа грамотата за екипажа си от яхта К-Стар.

- не е проблем и ръстта – най-високият на яхтите бе международният съдия Георги Паунов (Джони) – цели 195 см.

- няма конкуренция в екипажа – доказаха го петимата босове на популярни вериги заведения, които заедно се грижеха за грика и пускаха кранците на яхта Колокита под диктовката на Стефан Акрабов.

- следейки гонките от малко разстояние на моторна яхта понякога пречиш на участниците с вълнението, което правиш, но пък всеки те поздравява и маха. Поздрави сега и за хората на борда на яхтите с колоритни имена като Бонг, Карела, Смерч, Хармония, Карамел, Баракуда, Оксижен, Нунки, Чакал, Двата ангела, Меч и т.н.

- първият носител на наградата Златен глобус „Кор Кароли” (Сърцето на Карл) Николай Джамбазов е обожавал праз и цяла една зима се е прехранвал с него.

Kaliakria Cup 2008 бе организирана от Морски Клуб „Балчик”, като голяма заслуга има и Ангел Лингорски, който след дълги години по света, сега съвместно с възродения след 13 години прекъсване градски клуб иска и през следващите четири години ветроходният сезон да се открива в Балчишкия залив именно с тази регата. „Доволни сме от броя на участниците и организацията. Kaliakria Cup 2008 надмина очакванията ни. Ще увеличаваме наградния фонд и ще привлечем международно участие – яхти от всички черноморски страни. Всички много се забавляваха с добрия вятър. И трите дни бяха интересни, но най-зрелищни бяха гонките от втория ден. Лично аз предпочитам ветроходните, но се забавлявам на моторна си яхта. Очаквам сега яхтата ми „Калиакрия” която ще бъде както състезателна, така и за нашите гости. Прекарвам възможна най-много време края морето, след като малък се запалих по ветроходство. Винаги съм имал лодка през последните 30 години в България, Швеция и Испания. Този спорт е страст”, сподели Лингорски.

Регатата носеше името на новооткрит Ваканционен комплекс, проектиран като подобни в Марбея, където домашния уют е в тандем с убийствена гледка и още нещо. Това се причините да кажем семейство англичани да си купят огромен, ама наистина огромен мезонет за през уикендите.

При награждаването, както и на специалното парти имаше много и от едни от символите победителите в световното ветроходство – роденото през 1743 година шампанско Moët & Chandon, което се взима от роклите на манекените в чаши без столче.

Оказва се, че морският въздух, солената вода и събирането на тен вече не са ми достатъчни – искам пак спинакера да се развее! Искам още дъх на море, спорт, шум от опънати платна, пръски на палубата, изпитания с кил и пенливи партита!

И като за финал, внимавайте – ветроходството е страст, от която отърваване няма! Попътен вятър на всички и до следващата регата!