Няколко неща от предишното управление на Формула 1 все още хвърлят сянка върху спорта и едно от тях с по-особена сила - поощряваната битка за политическо надмощие. Сред най-големите пороци на CVC Capital и Бърни Екълстоун е обстоятелството, че изградиха финансовата структура на шампионата да работи по начин, по който да се награждава участието, а не резултатите. И най-вече участието на големите марки заради харизмата им и невероятното им значение за шампионата.

Ферари разполагаха (и ще продължат да разполагат) с най-силното оръжие - да налагат вето на предполагаеми промени в правилата. Огромна част от решенията пък от своя страна се взимаха от Формула 1 Мениджмънт (FOM), посредством съгласуване с основните фигури в шампионата. По този начин “избраните” отбори притежаваха (и ще продължат да притежават) силата да блокират всички предложения за промени, които биха нарушили интереса им. Това се случваше най-често, когато частните отбори искаха да получат по-справедлив приход, за да могат да бъдат конкурентни.

В Скудерията винаги притежаваха последната дума, а CVC и Бърни в стремежа си бързо да натрупат огромен капитал, нямаше как да не се вслушват. Те се съобразяваха и с другите големи в лицето на Ред Бул, Макларън и Мерцедес. За това една от най-дългоочакваните промени, която се очаква от новите собственици Либърти Медия, е как ще успеят да преразпределят средствата по такъв начин, че да няма четири облагодетелствани отбора, които да доминират в челото.

Повече развитие по тази тема обаче се очаква едва след 2020-та, когато споразуменията трябва и могат да бъдат преразгледани. Босът на Ферари Сержио Маркионе обаче вече заплаши, че неговият отбор ще се оттегли от първенството, ако бъдат направени радикални промени в това отношение. Ветото на Ферари изтича като правомощие на 31 декември 2020, а за да бъдат направени промени пък по задвижващите системи към тази дата, трябва да се вземе решение 2 години по-рано, т.е. най-късно до 31 декември 2018.

В този ред на мисли, съвсем неслучайно един от нашите най-запознати и уважавани колеги Дитер Ренкен споделя, че до желаните резки промени в разпределението на средствата и изграждането на “по-семпли” задвижващи системи въобще няма да се стигне. Дългодискутираният таван на бюджета може да бъде отхвърлен именно от Ферари, а колкото до двигателите - Мерцедес, Ферари и Хонда изразиха намерение, че ще търсят още по-сложно решение - задвижване на четирите гуми с поставени на предната ос мотор-генератори KERS. Т.е. запазване на статуквото.

При така създалата се ситуация нито задвижващите системи ще бъдат опростени, нито разходите ще бъдат намалени. Огромната битка за власт и вече извоюваните позиции на заводските отбори на Ферари и Мерцедес, плюс Ред Бул и Макларън, постави новите собственици да управляват система, в която правомощията и ролите вече са разпределени. Единственото решение, което могат да имат от Либърти Медия, е диалогът и изграждането на почти утопична визия за шампионата, която да промени нагласите на водещите фигури. Новото лого, повечето видеа в YouTube и няколкото представяния на пилотите са добри изакъсняли въведения, но най-голямата промяна се очаква на трасето. Тя изглежда трудна към момента и затова Себастиян Фетел каза, че може би всички трябва да се примирят с факта, че от време на време ще има по-монотонни състезания.