Може би отстрани състезанието по бордъркрос изглежда лесно, но това в никакъв случай не е така. Чудите се как един състезател като Сани Жекова се подготвя за всяко състезание и трасе? Ето как се случва всичко.

Разглеждането на трасетата в сноубордкроса става в два дни - непосредствено преди официалните тренировки. В петък бе първата такава тренировка на Олимпиадата при дамите, а днес - втората, разказват от пресцентъра на БОК.

В Сочи олимпийското трасе е отворено за по около час и половина във всеки от тези два дни и това позволява на състезател от ранга на Александра Жекова да направи 4-5, максимум 6 спускания.

Преди това Сани и Виктор Жекови разглеждат конфигурациите по следния начин: спускат се надолу двамата, като на места Виктор показва с лазерно фенерче най-точната линия и начин на преодоляване на трасето. Двамата имат връзка с радиостанция, тъй като на места са доста далеч един от друг. Когато е възможно двамата са на пистата заедно, на места Сани е сама и баща й я съветва отвън.

Не винаги е възможно да преминеш по всички препятствия, защото на места те са високи по няколко метра и се преодоляват само с голяма скорост, затова понякога просто се заобикалят. Това е разглеждането, след което следва и самата официална тренировка - между 4 и 5 спускания на състезател.

Изготвят се две стратегии. Едната е за квалификационното спускане, другата е за състезателното. Разликата е, че в единия случай се изисква само скорост и няма директен контакт със съперници и това позволява да преминаваш по един начин трасето. За директните елиминациии обаче трябва да имаш и дефанзивна тактика – да знаеш как да се предпазиш от провокации и от атаките на състезатели, които може да минат с повече скорост дадена конфигурация (дори с риск по-късно това да се окаже грешен подход), да проявят агресия към теб и да те изблъскат, само и само да те елиминират.

Отделно, за всяка една конфигурация по трасето се изготвят поне четири различни стратегии за преодоляването му, понякога дори те са 5-6. При приземяването след скокове е важно да докоснеш снега веднага след ръба на препствието. По-ранното приземяване те спира и дори може да те контузи, а по-късното ти отнема възможност да плъзгаш борда по снега и това ти отнема скорост. На виражите се изчислява каква е най-точната линия, радиус, скорост, съобразяване с неравности, дори дупки по изровено трасе.

Много е важно да следваш оптимална линия с оптималната скорост. Точно за това сноубордкросът прилича на автомобилизма на писта, и поради тази причина, Сани включва и тренировки на картинг в подготовката си.

Характеристиките на олимпийското трасе общо-взето са следните: в началато то е по-бавно, после генерира много скорост между трети и четвърти вираж, следва дори леко изкачване и накрая става страшно бързо, непосредствено преди финала.

Българската представителка в тази олимпийска дисциплина Александра Жекова ще застане на старт в неделя – утре, като първият манш започва в 9.00 часа българско време.