Скулптура, представляваща "ода за мултикултурализма", беше открита в Париж по повод предстоящите Олимпийски игри. 

Чернокожа жена, която държи маслинова клонка и позлатен пламък, седнала сред столове, представящи континентите - творбата на американската художничка Алисън Саар приканва към диалог. 

По думите на калифорнийската скулпторка творбата, открита в неделния следобед в градината "Шарл Азнавур" до "Шан-з-Елизе" в Париж, 33 дни преди началото на игрите, принадлежи към мултикултурното изкуство. Откриването на скулптурата стана повод президентът на Международния олимпийски комитет (МОК) Томас Бах да обяви, че според него подготовката протича много добре. 

Ентусиазмът се усеща, когато човек се разходи по улиците на Париж, каза още Бах по време на пресконференция. 

Творбата на 68-годишната Алисън Саар носи името "Салон" и по думите на авторката представлява пространство за срещи, отворено към всички, които ценят диалога. Скулптурната група се състои от множество елементи. Всички те са изработени от авторката в ателиета във Франция. Използваните материали са бронз и вулканичен камък. Шестте стола, разположени в кръг, са по модел на използваните в Западна Африка, Централна Америка, Франция, Китай, Европа. Един от столовете е по античен модел, символизиращ произхода на олимпийските игри. В центъра на ансамбъла са олимпийските кръгове, гравирани в земята. 

"Салон" е покана за диалог, за обмен, за среща, за споделяне, каза в речта си Томас Бах. "Това е единството на цялото човечество в неговото различие."

Причината да има олимпийски игри, е да съберем различните култури по света в мирно състезание, добави Бах.  

Не съм френски гражданин, нямам право да гласувам, каза още Бах пред АФП на въпроса дали скулптурата не е политическо послание, адресирано към Франция в контекста на предстоящите парламентарни избори. 

Алисън Саар е слабо позната във Франция. Тя е избрана от Международния олимпийски комитет и от кметството в Париж заради ангажираността си с общочовешките ценности. Художничката е имала желание да създаде творбата в местни френски ателиета, за да подпомогне френското занаятчийство и да намали въглеродния отпечатък, се казва в изявление на организаторите, предназначено за медиите.   

От 40 години Саар се интересува от идентичността на чернокожите жени. "Аз съм потомка на смесен брак и затова по-голямата част от работата ми е концентрирана върху африканските ми корени", каза Саар. По думите й тя е искала да скъса със стандарта на паметниците, представящи бял мъж. 

Скулптурите и инсталациите на Саар са от рециклирани и естествени материали и интегрират елементи от различни африкански, афро-американски и карибски традиции.

Сред най-известните творби на Саар е скулптура на Хариет Тъбман, робиня и активистка срещу робството, участваща в Гражданската война в САЩ. Нейната скулптура от 2008 г. е първият паметник в чест на чернокожа жена в Ню Йорк. 

Творби на Саар се излагани в музеите "Метрополитън" и "Уитни" в Ню Йорк, както и в музея на изкуствата в Лос Анджелис, САЩ.

Саар е родена на 5 февруари 1956 г. в Лос Анджелис в семейство на творци. Майка й Бети Саар е позната с асемблажите си, разглеждащи въпросите на расата и пола. Баща й Ричард Саар е от германски произход, керамик и реставратор. 

Скулптурата по повод Олимпийските игри в Париж през 2024 г. е първият проект на Саар в обществено пространство извън САЩ. 

Французинът Ксавие Вейлан създаде ансамбъла от скулптури под името "Публика" за Олимпийските игри в Токио през 2021 г./БТА