Геймингът все по-усилено утвърждава позициите си, превръщайки се в бизнес за милиарди. Твърди се дори, че постепенно завладява света. Когато говорим за някои определени игри обаче, това със сигурност не е метафора

Когато Riot Games създадоха League of Legends през 2009 г., тя бързо стана популярна сред геймърите. Играта е MOBA  ( от английски - масивна онлайн бойна арена), един от най-популярните жанрове в момента, а основната цел на играчите, разделени на два отбора, е да разрушат противниковата база. Само три години след появата си, през 2012г., всички класации я обявиха за най-известната игра на света, включвайки данни от Европа, Америка и Азия, а миналата година достигна абсолютния си пик. Статистиките на Riot изумяват с невиждани досега числа: повече от 67 милиона играчи се включват в битките всеки месец, а 27 милиона от тях го правят ежедневно. Докато нови summoner-и (както се наричат LoL юзърите в ин-гейм пространството) се регистрират постоянно, то вече активните успяват да направят по над милиард изиграни часове. И то само за 30 дни! За краткото време, през което съществува, League of Legends се превърна в мания – издават се списания, провеждат се турнири, а най-добрите състезатели са истински супер-звезди. По всичко изглежда, че тази забавна и динамична игра ще задържи първенството си още известно време – докато не бъде детронирана.

Преди League of Legends да завладее геймърите, всички погледи бяха вперени в перлата в короната на Blizzard Entertainment, World of Warcraft. И до днес тази известна на всички игра е една от най-обичаните, създавани някога, разбивайки всички рекорди по общ брой изиграни часове – над 50 милиарда до 2012г. Това са близо 6 милиона години! Нейните най-отдадени фенове твърдят, че WoW минава отвъд границите на гейминга и се превръща в зона за социализиране. Всяка игра създава истински личностни отношения между участниците, но никой не може да се “похвали” с това до такава степен, както WoW. Не само, че съществува брак между героите на отделните юзъри, но много от тях наистина са успели да се срещнат и съберат, благодарение на нея. Въпреки това популярността на играта бележи огромен спад и през последните няколко години играчите продължават да намаляват. След като достигна своята връхна точка през 2010г, към момента са останали “само” 7 милиона събскрайбъри.

Подобно нещо се случи с друго произведение на Blizzard, StarCraft II. Тя е продължение на небезизвестната StarCraft и има славата на една от най-сложните игри в света, съчетавайки двигателните умения и логическата мисъл. Около 2011 година тя изживя своя възход, но две години по-късно започна бързо да губи аудиторията си. Според някои причината се крие в появата на League of Legends, която се яви като много по-лесна и достъпна.

Наистина, тук се появява въпросът за финансовата страна на нещата. League of Legends е безплатна. World of Warcraft обаче таксува всеки свой играч по €12.99 на месец. StarCraft II от своя страна няма месечна такса, но голяма част от компонентите в играта са всъщност платени. Това става проблем както за компанията, чиито приходи намаляват, но и за самите геймъри, които често нямат възможност да отделят подобни средства и се насочват към други игри или нелегални сървъри. И докато Blizzard преразглеждат спада в печалбите си е време да помислим дали проблемите са само финансови. Истината обаче е следната: фенове и на двете игри споделят в свободното онлайн пространство, че просто губят интерес и спират да се забавляват – а това няма нищо общо с таксите, които големите фирми изискват.

Примерите не свършат дотук. Популярни заглавия като Minecraft и Call of Duty бяха сполетени от съдбата на много други преди себе си.

Minecraft, която стартира през 2009 г. като поредната инди игра, успя да спечели играчите с приятния си геймплей. Тя е пригодена за всички платформи, като съществуват версии за Xbox 360, iOS и Android, а играта е продадена в над 20 милиона копия. Това е и най-популярната игра в YouTube, като съществуват канали както за геймърите-ветерани, така и за деца. Интересът към нея обаче също като че ли намалява.

Call of Duty, която съществува вече повече от десетилетие и е най-успешна в шутър жанра, също се  сблъсква с този проблем и въпреки че не се забелязва голям спад в продажбите, то отсъствието на играчи онлайн става все по-осезаемо. С всяка следваща част от поредицата те стопяват повече и повече – пикът на активните играчи настъпи през 2011 г. с цели 120 000, последван от загуба на 60% от тях само за две години.

Какъв е изводът тогава? Изглежда видео игрите имат цикъл на живот и като всяко друго нещо се раждат и постепенно остаряват, докато не достигнат своя край. Навярно нито една игра няма да задържи абсолютно първенство и накрая ще изгуби играчи за сметка на някоя друга. Това е напълно естествено сега, когато съществува такова разнообразие, а играчите стават по-взискателни към своето виртуално преживяване.

И докато някои игри са на върха на своето съществуване, а други малко по малко залязват, трети тепърва изживяват възход. Counter Strike: Global Offensive например осезаемо увеличава броя на феновете си, а скоро стана и втората най-играна игра в Steam. Наред с това се превърна и в една от най-големите дисциплини в електронните спортове. CS:GO привлича все повече фенове на своя страна, като шансовете на измести League of Legends от трона стават осезаемо по-големи. Дали тя ще се нареди на челната позиция в света или някое ново заглавие ще покори геймърското пространство – остава само да чакаме, за да разберем.

Този материал е разработен в рамките на сътрудничеството между Gong.bg и ESL България