Изчетох и изслушах почти всичко по темата за карането на Макс Ферстапен и няколко неща правят впечатление. На първо място самото каране на Макс, това е очевидно. Но повече от всичко - посланието, което той отпраща на останалите. Няма съмнение, че оттук нататък всеки негов съперник би бил стъписан, когато види неговият Ред Бул в огледалата си, независимо дали заради добро или лошо. Такава тема не е повдигана от времената на Михаел Шумахер и Хуан Пабло Монтоя, примерно, когато често колегите питаха опонентите им  - "Какво изпитвате, когато разберете, че се движат зад вас?". А това е важна част от бъдещето развитие на холандеца. И на спорта като цяло.

Макс стъпва уверено в територията на установени пилоти и световни шампиони - Дженсън Бътън, Себастиян Фетел и Кими Райконен са най-ярките примери. Любопитното е, че отвъд емоционалния поглед върху нещата, който никога не ми е бил до толкова симпатичен, Фетел, казва, че няма нужда ФИА да се намесва в ситуацията, че пилотите са пораснали хора и че ще се разберат помежду си, защото се уважават. Кими не бе съгласен с това, че трябва да се натискат спирачките при предприемане на атака с висока скорост, но като цяло каза, че няма проблем с битките на пистата. Себ добави, че подобно поведение може да се критикува, но че от това не трябва да се прави голяма история. Той също така допълни, че се разбира добре с Ферстапен и че го харесва, защото е агресивен - просто трябва да се адресира проблемът лично, а не през ФИА.

Бившият пилот от Формула 1 и понастоящем експерт на Скай във Великобритания Джони Хърбърт правилно разкри, че всичко това е част от надпреварата. Могъщият Джо Сейуърд, който отразява спорта от над 30 години, отличи как преди се говореше за липса на личности, а че сега като ги има - изведнъж всичко пък става много опасно. Главният редактор на друго британско издание Чарълс Брадли пък сравнява Ферстапен със Сена по маниери и т.н., и т.н. Въпросът е, че почти всички или поне повечето, са убедени, че холандецът не е виновен за инцидента в първия завой и че карането му след това е по-опасно, но не извънредно извън правилата. В ТопГиър също повече от 50% са убедени, че звездата на Ред Бул бе агресивна, но не в невероятно крайни измерения.

Дори и да се приеме, че това са просто статистики/изказвания и че малкото мнозинство не винаги е най-адекватният критерий за взимане на решения, може да се отправи поглед и към друго нещо. Да не правиш леки движения срещу съперниците си може да се окаже твърде ванила, както размишлява Хърбърт. А това просто е агресивно каране. Опасно е, когато поставяш съперниците си в тревата. Едни от най-титулуваните пилоти в историята го правеха често, докато Макс все още не е прекрачвал границата. Та Розберг и Хамилтън го направиха в Испания и това си бе напълно опасно.

Един последен момент, който си струва да се отбележи (макар далеч да не е последният). Комисарите в Белгия бяха много сериозни имена и те не сметнаха да разгледат ситуацията. Някак си ми се струва, че е по-адекватно да се стои надалеч от изказвания като това на Жак Вилньов, че ФИА е пуснала "чадър" над Ферстапен, за да запази боксофис присъствието му. Не, че конспирацията не може да намери светлина в това (която впрочем до някаква степен е натоварена с доста смисъл), но е по-нормално да се разсъждава хладнокръвно. Дани Съливан бе състезателят от комисарите в Белгия - опитният американец е изключително високоценено име в моторспорта със своите 17 победи в КАРТ, както и Инди 500 през 1985, има и 15 старта във Формула 1 през 1983 г. за Тиръл. Негов колега бе Фелипе Гиафон, който също е много ценена личност, плюс д-р Герд Енсър, който е шеф на комисарите в DTM през последните 10 г. А този шампионат, повечето знаете, че е наситен с подобни ситуация по няколко пъти само на старт и това е положение, което се развива в продължение на много години.

И накрая (но само в този материал, за другото ще говорим в ефир през този уикенд) - единственото по-противоречиво ми се стори изказването на Макс пред холандските медии. Специално преслушах изявите му пред колегите от Зиго Спортс и там той каза отчетливо, че ако пилотите на Ферари развалят неговото състезание, то той ще развали тяхното. Така той визираше ситуацията в първи завой, където сериозните амбиции приключиха. Допълни също така, че очаква звездите на Скудерията да се оплакват от него във всеки старт. Нямам никакви претенции за познания на холандския език и култура, защото съм израснал и живял в английската и френската култура, но каква точно беше интонацията му, какво точно е искал да отправи като послание - сигурно може да се тълкува по много различни начини. И все пак... "ако те развалят моето състезание, аз ще разваля тяхното" не е най-зрялото твърдение на света.

Но пък е симпатично в момента, защото Макс е на 18. Това се забрави много бързо. На 18 повечето не могат да вземат адекватно решение за това какво висше да запишат или на къде да поемат в живота си, камо ли да изберат дефанзивната си траектория в “Ле Комб”. И така в опит за някакво принципно заключение - Макс бе агресивен, харесва се, притежава уникална притегателна сила, страхотна тема е в сезон на доминация на един тим и от това печели абсолютно всеки. Може би е малко по-агресивен, отколкото трябва, но това със сигурност е само първият епизод на една много много дълга поредица. Да видим.