Стотици хиляди геймъри из целия свят затаяват дъх при появата на познатия мъгливосив екран. На него, представени за първи път, са двата отбора и страните, които са избрали да заемат в мача – Radiant или Dire. Сто и единaдесет героя чакат да бъдат повикани, за да се съревновават отново в безкрайната битка на бойното поле на DOTA 2! Това е несъмнено един от най-важните моменти във всеки един мач. Моментът, който издига шампиони и детронира крале – Draft фазата на DOTA 2.

В действителност, това, което се случва в тези първи десетина минути е от такава важност, колкото цялата дължина на последващата игра. В играта на DOTA 2 два отбора от по 5 души избират героите, които да ги представляват в битката за надмощие между Radiant и Dire. Всеки отбор разполага с 5 възможности за вето върху герой, а поредицата от избор на герой и вето се прехвърля от единия на другия отбор постоянно.

С промените в играта, идващи периодично под формата на пачове, и впечатляващия гений на капитаните на отборите се ражда комбинацията от герои, които се избират по време на Draft-a и се формира метата на играта. Последната промяна беше на 12-ти Юни с пач 6.88 и тя със сигурност ще внесе промени в начина, по който отборите играят, но не дотолкова, че напълно да изтрие последните месеци, през които в DOTA 2 се развиват доста интересни тенденции.

В DOTA 2 има генерално два вида, по които се изгражда драфт стратегия - на базата на отворена мета, което означава, че много малко герои се смятат за неравностойно силни и има голямо разнообразие от отборни композиции, и на базата на синергичен драфт – fast push стратегия, split push стратегия, стратегия за глобално ганкване, teamfight композиция и други, където определени комбинации от герои се смятат за много счупени и са най-често избираните в турнирна среда.

Метата, която зависи и от двата вида драфтове, в момента клони към отворена мета. Когато отбор избира героите си на базата на отворената мета, той се стреми към най-силните герои на пача в началото на драфта, а след това довършва с герои, които противниковия отбор по-трудно би контрирал, при положение, че му остават по-малко маневри към края на драфта. Последните няколко турнира ни научиха, че един от най-предпочитаните герои за начало е Beastmaster. Той е един от най-популярните offlaner-и и допринася на своя отбор с невероятния си контрол върху картата с Call of the Wild, универсалния си ултимат Primal Roar и ускоряващата push-а аура Inner Beast. Друг популярен герой е Phoenix, който особено в последните седмици стана един от най-обсъжданите герои, заради пословичния Sunray, който често виждаме като support, но и на offlane позиция. Както винаги - Invoker, който имам чувството, че няма да изчезне от най-популярните избори, докато не му махнат и 10-те умения. Друг супер популярен избор, откакто беше пуснат в турнирния режим, е Earth Spirit, героя, който в ръцете на професионалните играчи е един от най-смъртоносните support-и в играта. Често ставаме свидетели и на изборите на Enchantress, Batrider, Doom, Lycanthrope, Dark Seer, Lone Druid, Bounty Hunter, Clockwerk, а за съжаление и на Slardar… мисля, че станаха прекалено много. Почти невъзможно е да се обгърне изцяло метата на играта при положение, че всички герои са толкова добри и могат да се комбинират успешно помежду си. В DOTA 2 разчитайте на това, че ще видите голямо разнообразие от герои и композиции, а и много разнообразни игри, произлизащи от това.

Вторият вид драфтинг стил, на който се уповава метата, е синергичният драфт и не е рядка гледка в най-големите турнири. Започват с герои, които често влизат в повече от един синергичен драфт, като Dazzle, Vengeful Spirit, Lion, някои от гореспоменатите герои, Dragon Knight, Slardar. Те са и по-красивите драфтове, поне според мен, защото когато специфичния вид стратегия, която отбора си е избрал успее и демонстрира силните си страни, играта дори между силни отбори изглежда брутално неравна. Teamfight композициите базирани на страховити масови ултимати – Void, Phoenix и Enigma, или Dark Seer с Magnus и компания са само част от синергичните драфтове – добре изпълнени отборни битки с тези герои определено не са забавни за противниците. Сложете пък в един отбор Rhasta, Vengeful Spirit, Lycan и Beastmaster и гледайте повторение на игрите от The International 4. Не можем да не обърнем внимание и на повелителя на гората Nature’s Prophet, който в комбинация с Io, Bristleback и още някои други Alliance герои се оказва майстора на split push-а и глобалния натиск.

Гледайте последните турнири и ще видите колко се различават композициите от отбор до отбор и колко различни начина има, за да спечелиш в тази игра, просто е един от най-добрите периоди за играта и това определено си личи от това колко е популярна днес. Когато си говорим за мета в DOTA 2 и то в турнирната среда, нищо не е такова каквото изглежда, днес живеем добре и играем DOTA 2, утре Sniper-а и Troll Warlord-a отново стават най-популярните герои и ни помагат да си спомним защо е тази дупка в стената отстрани.
 
Този уикенд, 18 и 19 юни, ще се проведе турнирът ESL One Frankfurt 2016, с участието на Team Liquid (в чиито редици играе българинът Иван “MinD_ContRoL” Бориславов) и още 7 от най-добрите отбори в света. Потребителите на Vbox7 ще могат да гледат мачовете на живо на съответната страница на събитието в сайта.