След четиригодишно прекъсване, Световният шампионат по мотокрос MXGP/MX2  се завръща отново в България на мотополигон „Горна Росица”, град Севлиево. Състезанието ще включва още два класа от Европейския шампионат – ЕМХ250 (250сс, четиритактови мотоциклети) и ЕМХ300 (300сс, двутактови).

До момента за участие в Grand prix Bulgaria 2018 са подали заявки 150 състезатели от 33 държави (MXGP - 32, MX2 - 30, EMX250 – 58 и EMX300 - 30). За многобройните почитатели на мотокроса в България, които издържаха толкова много години без Световен шампионат в България, програмата на състезанието е повече от интересна и напрегната.

В съботния ден, четирите класа ще направят по една свободна тренировка и една квалификация, като за Европейския шампионат тези тренировки са комбинирани поради натовареността на програмата, а след това ще видим и четири състезателни манша, като европейските стартове ще бъдат точкувани за шампионата на Стария континент, а стартовете на Световния шампионат ще бъдат за определяне на стартовите позиции в неделния ден. Самият неделен ден включва две загряващи тренировки за MXGP и MX2, и общо 6 манша, които в крайна сметка ще определят и победителите в Grand prix Bulgaria 2018.

През последните три месеца, мотополигон „Горна Росица” успя да върне част от поизгубения си блясък в това 4-годишно отсъствие на световната мотокрос сцена и по предварителна оценка отново е мотокрос съоръжение, което може само да бъде пример за много други организатори по света. Поради големият брой на участниците в Grand prix Bulgaria 2018, бе удвоен броят на съществуващите мивки за мотоциклети (вече са 40 броя), стартовата бариера бе изцяло променена по последните стандарти и изисквания, обслужващите сгради бяха ремонтирани, електропреносните системи и водоснабдяването са реновирани и изградени наново, с цел да могат да покрият капацитета и натовареността на това огромно състезание. Разбира се, и самото състезателно трасе претърпя сериозен брой промени, много от старите елементите бяха преработени, нови елементи добавени, но като най-интересен се явява новият скок преди финала, който ще бъде сериозно 4-метрово (на височина) препятствие, което има за цел да намали скоростта по трасето и ще бъде предизвикателство и за най-опитните пилоти.

Стигаме и до самите участници в Grand prix Bulgaria 2018, 17-ти кръг от Световния шампионат по мотокрос и 9-ти кръг от Европейския шампионат, които направиха сезон 2018 един от най-оспорваните и интересни мотокрос сезони досега.

В клас MXGP (350-450cc, четиритактови мотоциклети) от началото на сезона сме свидетели на грандиозната борба между Джефри Херлингс (КТМ, Холандия) и Антонио Каироли (КТМ, Италия). Досега, италианецът има две победи в Севлиево (2014 - МXGP, 2007 – МХ2), а холандецът е също със две (МХ2 - 2013 и 2014). Все още българската публика не е виждала Херлингс с 450 кубиков мотоциклет в Севлиево, но от началото на сезон 2018 той има 13 победи в отделни кръгове, на различни по вид трасета, така че „царят на пясъка”, може съвсем лесно да стане и „царят на Горна Росица”, което е трасе с твърда почва, коренно различно от меките пясъчни трасета, на които той е израснал. Каироли, който е само с две победи от началото на сезона, от своя страна има, за цел все по-непостижимата задача да спечели 10-та шампионска титла, но разликата между него и Херлингс в момента е над 58 точки, а остават само три кръга до края на шампионата.

България ще бъде представена в клас MXGP от севлиевеца Петър Петров (Хонда), който от дълги години живее в Белгия, където тренира и се състезава. Петър пропусна няколко кръга от шампионата поради контузия, но за родното си гранд при, българските фенове ще имат шанса да го видят на бариерата и подкрепят.

Класът на младите (максимална възраст 23 години) е групата на световно ниво с 250сс четиритактови мотоциклети и класа с най-много битки във всеки един манш. С изключително атрактивната си езда, испанецът Хорхе Прадо (КТМ) води в класирането с 28 точки пред останалите и има зад гърба си девет победи в отделни кръгове. Шампионът за 2017 – Полс Йонас (КТМ, Латвия) изостава от испанецът, но Севлиево е трасе, което предоставя огромен брой линии (траектории) за каране, което е гаранция за оспорвана битка с неясен резултат. Алекс Димитров е българският пилот, който ще се нареди на старта в клас MX2, като задачата му не е никак лесна, но важен е опитът, който той ще добие като част от шоуто на Световния елит при 250 кубиковите.

Европейският клас в тази кубатура е епично бойно поле, на което в крайна сметка се определят пилотите които през следващия сезон ще преминат в един от двата класа на Световния шампион по мотокрос. Конкуренцията в тази група е на много високо ниво, като двама пилоти от Великобритания – Мел Покок (Хускварна, 281т.) и Мартин Барр (Хускварна, 246т.) са в перманентна битка целяща да детронира Матис Боаром (Хонда, Франция), който носи червения номер на лидер в шампионата само с 18 точки преднина спрямо Покок. Трима български пилоти ще видим в клас ЕМХ250 и това са: Майкъл Иванов, Николай Малинов и Станислав Цеклеов. Майкъл Иванов има немалък брой участия в Световния шампионат в клас МХ2 и в момента е най-бързият български пилот в кубатурата. Николай Малинов, който се състезава в клас ЕМХ125 на Европейския шампионат, ще се прехвърли в по-голямата кубатура на кръга в Севлиево, а за Станислав Цеклеов това ще бъде първо участие в състезание от такъв ранг. И тримата ще трябва да преодолеят квалификацията за да се наредят на стартовата бариера, но и тримата имат силни шансове да го направят на домашното си трасе.

В клас ЕМХ300, България няма представител за момента, тъй като това е един изключително специфичен състезателен клас, но за почитателите на двутактовия звук и мирис, шоуто е гарантирано.

Официалното откриване на състезанието е в неделя сутринта (10:00 часа), след което ще видим и победителите в така чаканото Grand prix Bulgaria 2018 – Световен и Европейски Шампионат по мотокрос.