Фентъзи спортовете са започнали скромно и отдавна, но днес те представляват глобално забавление с многомилиарден приход. През 1866 г. например, New York Clipper съобщава, че 14 фенове в Бруклин са играли „Sebring’s Parlor Base Ball“ - настолна бейзболна игра, в която са записвали резултати, сякаш играят истинско състезание. До 50-те и 60-те години на миналия век състезанията, подобни на фентъзи, процъфтяват: съсобственикът на Oakland Raiders Бил Уинкенбах организира това, което често се нарича първата фентъзи футболна лига през 1962 г., а спортният журналист Даниел Окрент създава първата бейзболна лига Rotisserie с приятели в Ню Йорк през 1979 г. Тези американски пионери полагат основите на фентъзи лигите. През следващите десетилетия медийните компании и онлайн платформите възприемат идеята: ESPN стартира интернет фентъзи бейзболни игри през 1995 г., а до 2006 г. дори фентъзи футболът на ESPN става безплатен за играчите. Днес около 30 милиона американци - около 10% от населението - играят фентъзи спортове всяка година, генерирайки приблизително 4 милиарда долара годишни приходи от входни такси и свързани услуги. Големите спортни мрежи (ESPN, CBS, NBC), уеб порталите (Yahoo, Google) и фен сайтовете предлагат безплатни или платени лиги.

  • · 1866: Първа записана бейзболна симулация, създадена от фенове („Sebring’s Parlor Base Ball“).
  • · 1962: Бил Уинкенбах организира първата фентъзи лига на NFL.
  • · 1979: Даниел Окрент стартира първата официална фентъзи бейзболна лига „Rotisserie League“.
  • · 1999: Yahoo представя безплатен онлайн фентъзи футбол (модел, последван по-късно от ESPN и други).
  • · 2002: Английската Висша лига дебютира с официалната си фентъзи игра, като в крайна сметка достига ~11 милиона играчи по целия свят.
  • · 2009-2015: Появяват се Daily Fantasy Sports (FanDuel е основан през 2009 г., DraftKings през 2012 г.) и се разрастват експлозивно.

Историята на произхода в САЩ и възходът на фентъзи бейзбола

Съвременните фентъзи спортове водят най-пряка връзка с обяда на Окрент в Манхатън. През 1979 г. Окрент и приятели се срещат всяка седмица в ресторант La Rôtisserie Française в Ню Йорк, за да съставят свои собствени въображаеми отбори от играчи от Мейджър Лийг Бейзбол. Те печелят точки за реални статистики като хоумръни и победи. Тази „Rotisserie League“ използва старомодни резултати с химикал, хартия и кутия, но концепцията се разпространява. В началото на 80-те години десетки приятели и малки фирми сформират подобни бейзболни лиги, а Дан Окрент дори е съредактор на наръчник на Rotisserie League Baseball от 1984 г. Корените на тази организирана игра са документирани от Асоциацията за фентъзи спортове и игри, която отбелязва: „Забележителната „Rotisserie League“ е основана от Даниел Окрент“. Всъщност, Rotisserie League Baseball продължава под някаква форма и до днес.

До средата на 90-те години технологиите започват да ускоряват растежа си. През 1995 г. ESPN пусна първата си фентъзи бейзболна игра в интернет и други големи компании последваха примера ѝ. Безплатната платформа за фентъзи футбол на Yahoo (въведена през 1999 г.) драстично разшири потребителската база, както и безплатните лиги от CBS Sports, USA Today и други медийни канали. През 2006 г. ESPN дори обяви, че фентъзи футболните ѝ игри вече няма да начисляват такси. Тези промени допринесоха за експлозия от играчи. До 2003 г. индустрията оцени 15 милиона участници в САЩ, а до 2015 г. този брой надхвърли 50 милиона. Нарастващата популярност доведе до медийно отразяване, списания, конвенции за драфта и дори специални кабелни предавания и подкасти.

Международна експанзия: Футбол и отвъд него

 

С бума на фентъзи бейзбола и американския футбол в САЩ, концепцията се разпространи по целия свят - често адаптирана към любимите спортове на всяка страна. В началото на 90-те години на миналия век, британецът Андрю Уайнщайн създаде британска фентъзи футболна игра (всъщност базирана на футбол), използвайки списания и телефонни/пощенски операции. През 1996 г. той стартира първата онлайн версия на играта си. До сезон 2002-03 на Английската Висша лига, самата Висша лига предложи официална онлайн игра от Фентъзи Висшата лига (FPL). FPL бързо се превърна в национално забавление; днес тя се гордее с над 11 милиона потребители по целия свят. Успехът на FPL вдъхнови подобни фентъзи предложения в цяла Европа: официални фентъзи игри вече съществуват за много от най-добрите футболни лиги (испанската Ла Лига, германската Бундеслига, Шампионската лига на УЕФА и др.), често организирани от уебсайтове на лиги или медии.

В Азия и другаде, крикетът и други спортове отбелязаха бум на фентъзито. В Индия, например, крикет фентъзито експлодира с приложения като Dream11. Основана през 2008 г., Dream11 натрупа 140 милиона потребители до края на 2021 г. и беше оценена на около 8 милиарда долара във финансиране. (Големи събития като Световната купа по крикет и Индийската Висша лига водят до прилив на нови играчи.) Австралия също е прегърнала фентъзито; SuperCoach (управляван от Fox Sports) покрива австралийския футбол и ръгби лигата, а приблизително 2-3 милиона австралийци сега играят фентъзи лиги за AFL, NRL и крикет. Дори нишови спортове имат лиги - Евролигата на НБА има европейска фентъзи игра, Major League Soccer в Северна Америка има Fantasy MLS, а нишови усилия съществуват за NASCAR, Формула 1, електронни спортове и други.

Забележителното глобално разпространение означава, че фентъзи спортовете се играят на шест континента. Футболът сега доминира в световен мащаб, подхранван от Висшата лига и подобни лиги, което прави фентъзито свободно и забавно. В Китай фентъзи спортовете все още се развиват при строги регулации, но в Латинска Америка състезанията по фентъзи футбол (често провеждани от букмейкърски компании) се разрастват. Накратко, всяка страна със страстни спортни фенове има фентъзи общност, от канадските хокеисти до бразилските футболни фанатици.

Царството на футболното фентъзи и иновативните формати

Днес фентъзи футболът е най-популярната фентъзи игра в света. Сайтът за фентъзи на Висшата лига се превърна в културен феномен, с десетки милиони глобални „мениджъри“ всеки сезон. Телевизионни комедии като Fantasy Football League на BBC (1990-те) и безброй онлайн подкасти го превърнаха в масово развлечение. Привлекателността на управлението на футболен отбор мечта надхвърля границите: играчи от Индия до Норвегия и Нигерия се състезават в FPL и подобни игри.

Появиха се и нови игрови формати. Забележително е, че Daily Fantasy Sports (DFS), предлагани от компании като DraftKings и FanDuel, позволяват на феновете да изградят отбор за един ден или седмица игра, а не за цял сезон. Този формат, подобно на турнир с високи залози, бързо се разпространи сред феновете на милениалите и поколението Z, които жадуват за незабавни резултати. Компаниите също така въведоха хибридни състезания (напр. игри „pick'em“, които наподобяват залагания, базирани на умения) и нишови DFS приложения за отделни спортове като бейзбол или баскетбол (PrizePicks, Sleeper, Underdog Fantasy и др.). Отвъд традиционните спортове, някои платформи предлагат борсови игри във фентъзи стил (напр. фентъзи за Олимпийските игри, лиги за популярност на актьори), но спортът остава в основата.

Бумът на DFS (2009-2016): Възход и негативна реакция

FanDuel (стартиран през 2009 г. в Шотландия) и DraftKings (основан през 2012 г. в Бостън) оглавиха революцията на DFS. И двете се рекламираха с безплатни конкурси, реклами на звездни спортисти и масивна реклама (по време на мачове от NFL рекламите им се пускаха на всеки няколко минути). Само за три години DraftKings се разрасна от стартъп до компания за близо 2 милиарда долара, съпоставена с FanDuel; заедно те спечелиха около 3 милиарда долара от входни такси през 2015 г. espn.com. DFS стана толкова голям, че големите спортни лиги (NFL, MLB, NBA и др.) подписаха спонсорски договори с тях.

Бързият растеж обаче доведе до критичен анализ. Критиците осъдиха подвеждащите реклами за „бързо забогатяване“ и вътрешни проблеми (напр. използване на персонал на собствени данни). Правният статут на DFS (хазарт срещу игра на умения) беше ожесточено обсъждан. В края на 2015 г. главният прокурор на Ню Йорк Ерик Шнайдерман нареди на DraftKings и FanDuel да прекратят дейността си в Ню Йорк, като постанови, че игрите им са незаконен хазарт съгласно щатския закон. Компаниите бързо заведоха дело, настоявайки, че DFS е базиран на умения и е защитен съгласно федерален закон от 2006 г. (UIGEA), който освобождава фентъзи спортовете. В следващите години много други щати актуализираха законите: някои изрично легализираха и регулираха DFS, докато няколко (напр. щатът Вашингтон, Монтана, Луизиана) го забраниха напълно. До 2018-2020 г. по-голямата част от САЩ се установи в смесица от разпоредби за DFS и двете компании в крайна сметка се сляха под майчина собственост през 2022 г.

Правен пейзаж: От тестове за умения до щатски закони

Фентъзи спортовете са се ориентирали в сложни закони по целия свят. В САЩ, Законът за незаконния интернет хазарт от 2006 г. защитаваше фентъзи лигите като игри на умения, но „Предполагаемите онлайн хазартни игри“ не бяха ясно адресирани. Щатите реагираха по различен начин: към началото на 2020-те години приблизително половината от щатите в САЩ имат специфични закони за фентъзи спортове (често изискващи лицензиране на оператори и защита на потребителите), докато други ги оставят нерегулирани. Например, Айова и Аризона изрично забраниха платените ПХГ до 2015 г., докато Флорида и Вирджиния приеха нови закони за легализиране и данъчно облагане на фентъзи състезанията. Ню Йорк в крайна сметка разреши ПХГ след съдебни битки, но при строги правила. Асоциацията за фентъзи спортове и игри проследява тази развиваща се мозайка в цялата страна.

В световен мащаб съдилищата също се намесиха. В Индия множество висши съдилища и Върховният съд потвърдиха, че фентъзи спортовете (напр. Dream11) са игри на умения, а не хазарт, като по този начин ги легализираха в цялата страна. Отделни щати (като Карнатака) обаче се опитаха да забранят онлайн игрите, което доведе до съдебни дела. Диалогът между регулаторните органи и фентъзи фирмите продължава, но в повечето юрисдикции фентъзи спортовете, базирани на умения, са разрешени, стига да не се включва хазарт от непълнолетни. В Обединеното кралство и Европа доминират безплатните формати; там залозите DFS (с участие с истински пари) се третират съгласно законите за хазарта, така че операторите често получават лицензи за залагания. Като цяло индустрията до голяма степен е преобладавала, като е наблягала на уменията и развлекателната стойност.

Технологични катализатори: интернет, мобилни устройства и данни

Бумът на фентъзи спортовете не би бил възможен без технологичния напредък. Интернет даде възможност за уебсайтове за проследяване на резултатите и автоматизирани статистически емисии, така че играчите могат да задават състави и да виждат резултатите мигновено. Смартфоните буквално поставят фентъзи лигите в джобовете ни: специални приложения позволяват избор на драфт в движение и актуализации на резултатите в реално време по време на игри на живо. Социалните медии и стриймингът допълнително интегрираха фентъзито с модерния фендом - феновете обсъждат прогнози в Twitter, гледат акценти от мачове в YouTube и използват усъвършенствани анализи от специализирани сайтове (напр. Rotoworld, FantasyPros), за да оптимизират отборите си. Някои лиги дори предлагат „игри с пари“ на живо, където състезателите избират отбори в реално време, подобно на спортно телевизионно предаване.

Новите технологии обещават нови хоризонти. Базираните на блокчейн фентъзи платформи (като Sorare) позволяват на играчите да купуват, продават и търгуват с цифрови „карти на играчи“ като колекционерски предмети, смесвайки NFT с традиционното изграждане на състави (Sorare обяви над 1,8 милиона потребители по целия свят до 2022 г.). Виртуалната и добавената реалност един ден биха могли да създадат завладяващи преживявания в стаи за драфтове или „странични игри“ на стадиони. Усъвършенстваният анализ на данни и изкуственият интелект могат да помогнат на случайните играчи да правят по-умни прогнози, докато машинното обучение може да персонализира състезанията. Накратко, интернет и технологиите превърнаха фентъзи спортовете в 24/7, базирано на данни преживяване - трансформирайки това, което започна като салонни игри с хартия и зарове, в авангардна дигитална индустрия.

Фентъзи спортовете в България: Растяща популярност и локални инициативи

В България фентъзи спортовете набират все по-голяма популярност, като особено внимание се обръща на футболните фентъзи игри. Много български фенове активно участват в глобалната платформа Fantasy Premier League (FPL), като се състезават с милиони потребители по целия свят. Съществуват и локални общности, като например страницата "Fantasy Premier League Bulgaria" във Facebook, която обединява български ентусиасти и предоставя място за обсъждане на стратегии и обмен на опит.

Освен международните платформи, в България се развиват и местни фентъзи футболни игри. Една от тях е FFstars Bulgaria, която се фокусира върху Първа професионална футболна лига на България. Тази платформа позволява на потребителите да създават свои отбори, базирани на реални футболисти от българското първенство, и да се състезават помежду си, като точките се определят от реалното представяне на играчите в мачовете.

В допълнение, някои законни сайтове за спортни залози в България предлагат фентъзи спортове с възможност за участие с реални пари, което добавя допълнителен елемент на вълнение за потребителите. Все повече информационни портали за ревюта на лицензирани букмейкъри, като Winlab.bg, проверяват и оценяват платформите, които предоставят разнообразие от турнири, като същевременно спазват регулациите на местните хазартни органи. По този начин потребителите могат да бъдат сигурни, че са попаднали на законен сайт, с лиценз от НАП.

Глобалната икономика на фантастиката и бъдещите тенденции

Днес фентъзи спортовете представляват огромен световен пазар. Оценките варират, но според доклади стойността на индустрията може да надхвърли 50-90 млрд. долара до 2030 г. Само в Съединените щати и Канада около 60 млн. души вече играят фентъзи спортове всяка година, като харчат за абонаменти, сделки и премиум приложения. Клубовете от Висшата лига и телевизионните оператори се възползват от това: много отбори организират официални лиги, а медиите отделят средства за реклама, за да привлекат фентъзи аудиторията. Дори самите спортни лиги имат полза: участието във фентъзи обикновено увеличава телевизионната гледаемост и лоялността на феновете.

В бъдеще анализаторите очакват продължителен растеж. Основните тенденции включват игри, базирани на данни (по-усъвършенствани статистически данни и инструменти за прогнозиране за феновете), локализация (адаптирани фентъзи формати за регионалните спортове) и междуотраслови партньорства (интегриране на залагания и фентъзи в юрисдикциите, където това е законно). Друга тенденция е „геймификацията“ на реалните спортове: някои благотворителни организации и образователни програми използват опростени фентъзи игри, за да преподават статистика и умения за работа с пари. Пандемията от COVID-19 също ускори онлайн спортните игри в световен мащаб, тъй като феновете търсеха начини да се свържат със спорта по време на спирането на събитията на живо.

В обобщение, фентъзи спортовете изминаха дълъг път от салонните симулации през 19-и век и бейзбола на ротативките през 70-те години на миналия век. Това, което започна като шепа ентусиасти, които съставяха отбори върху салфетки, сега е зряла глобална индустрия с милиони активни участници и милиарди долари на карта. Тъй като технологиите и спортът непрекъснато се развиват заедно, фентъзи спортовете вероятно ще останат неизменна част от културата на феновете - забавление, в което всеки фен може да изпита тръпката от управлението на шампионски отбор, колкото и виртуален да е контекстът.