Пролетните класики вече започнаха, а на хоризонта се задава и „Strade Bianche” - бижуто, което се стреми да прерасне в монумент. Особено тази година организаторите на италианското еднодневно състезание, характерно с белите пътища, както са познати в Тоскана, са се опитали да направят по-трудно и епично издание. Именно „Strade Bianche” ще разгледаме в „Светът на колоезденето“.

Маршрутът на класиката бе обявен още в края на януари и оттогава стана ясно, че предстои може би най-трудното издание на състезанието. Разбира се, тук трябва да се има предвид, че една надпревара е толкова трудна, колкото я направят състезателите. Все пак на хартия, маршрутът определено изглежда...изтощаващ. На 2-и март, събота, ще можем да се насладим на "Strade Bianche".

Ето и характеристиките на състезанието:

-Дистанция: 215 километра. Една от съществените промени, като „Strade Bianche” за първи път минава над границата от 200 километра. За справка миналогодишното издание бе с дължина 184 километра.

-По-висок брой сектори с бели пътища – от 11 те са увеличени на 15. Така общата дистанция от бели пътища е 72 километра, вместо 63.

-Първият сектор с бели пътища е само 14.2 километра след старта на етапа. Най-дългият такъв сектор пък е петият с дължина 11.9 километра. Осми сектор е с подобна дължина – 11.5 километра.

-Последният сектор с бели пътища (15) е на по-малко от 12 километра преди финала. Той е кратък – само 1.1 километра, но идва след серия от още два (13 и 14), като трите сектора са събрани в малко повече от 14 километра и ще са последното препятствие с бели пътища в състезанието. След това, разбира се, трасето остава с начупен характер, какъвто е през цялата надпревара, а финалът е добре познат в Сиена и Пиаца дел Кампо.

-Времето: Към момента прогнозата е за слънчев следобед в Сиена, като са предвидени 13-14 максимални градуси. Все пак рано сутринта може да вали, което по един или друг начин да повлияе на надпреварата. Все пак всички сме виждали колко прах се вдига, когато белите пътища са сухи и валежи липсват, а сме виждали и калта в другия случай. Вятърът не би трябвало да е фактор в класиката, като поривите рядко ще минават над 11 км/ч.

История на състезанието:

Както споменахме вече, организаторите на „Strade Bianche” най-вероятно искат да превърнат класиката в шестия монумент в колоезденето, редом до „Milano-Sanremo”, “Ronde van Vlaanderen”, “Paris-Roubaix”, “Liege-Bastogne-Liege” и „Il Lombardia”. За това призоваха някои колоездачи и специалисти, но разликата между тези състезания и „Strade Bianche” е именно в историята, не само трудността, върху която тази година организаторите са поработили сериозно. Всички пет монумента в колоездачния сезон имат над 100 издания до момента. Италианската класика с бели пътища се радва на своето едва 18 издание. Все пак, много от тях са изключително зрелищни и състезанието бързо спечели любовта на фенове и специалисти.

-Първи победител: Александър Колобнев

-Най-много победи: Фабиан Канчелара – 3. Освен това швейцарецът е един от двамата с повече от една победа. Като успеха си в класиката е повторил единствено Михал Квиатковски с две победи (2014 и 2017).

-Последните три издания са спечелени от – Матийо ван дер Пул (2021), Тадей Погачар (2022) и Том Пидкок (2023).

Претендентите в тазгодишното „Strade Bianche”:

"INEOS Grenadiers:

С номер едно на гърба си е миналогодишния победител Томас Пидкок. В отбора са още: Герайнт Томас, Тимен Аренсман, Ким Хайдук, Михал Квиатковски, Салваторе Пучио и Магнус Шефилд. Интересно е участието на ветерана Томас, който бе вкючен на мястото на Еган Бернал. Британецът има натоварена програма, като и той ще кара Джиро Д'Италия и Тур дьо Франс.

"Alpecin - Decenuick"

Отборът идва без голямата си звезда Матийо ван дер Пул, който ще започне сезона си на малко по-късен етап. Личат имената на Кентан Херманс, който най-вероятно ще бъде лидера на отбора, както и Никола Кончи и Михаел Гогъл. Останалите в състава са Юри Холман, Оскар Рийзебек, Лука Верджалито и Джани Фермееш.

"Arkéa - B&B Hotels"

Във френския тим с най-добро класиране в състезанието е Клемен Вентурини, който има 17-о място през 2021-а година. Той ще си партнира с Винченцо Албанезе - италианският шампион, както и Антони Делаплас, Кевин Воклен, Кевин Леданоа, Симон Гьолеми и Лоурънс Хюс.

"Astana Qazaqstan Team"

За Астана стартират Симоне Веласко, Евгени Фьодоров, Джанмарко Гарофоли, Микеле Гацоли, Димитри Груздев, Антон Кузмин и Иде Шелинг.  Италианският шампион Веласко ще атакува добро класиране, а определено другите трябва да внимават и с Шелинг, който идва от "BORA", където имаше някои силни представяния.

"BORA - hansgrohe"

Германският тим идва с много силен състав - Серхио Игита, Джовани Алеоти, Ленърд Кемна, Емил Херцог, Йонас Кох, Флориан Липовиц и Даниел Мартинес. Колумбиецът започна чудесно сезона, печелейки националната титла, след това два етапа в Алгарв, където все пак остана втори в генералното класиране заради часовника и победата там на Ремко Евенепул. Серхио Игита пък е с най-доброто класиране в "Strade Bianche", като той е завършвал десети по белите пътища. Внимание трябва да се отдаде и на Ленърд Кемна и Джовани Алеоти.

"Cofidis"

30-годишният Гийом Мартен предвожда отбора, като интересното е, че французинът няма участие в италианската класика в кариерата си. Иначе за "Cofidis" Стефано Олдани и Симон Гешке могат да се похвалят с участия в "Strade Bianche", като италианецът не завършва в двата си старта, а 37-годишният Гешке веднъж не завършва, а друг път го прави, но извън времевия лимит. Най-доброто участие в класиката с бели пътища е на Аксел Зингъл с 54-о място миналата година.

"Team Corratec - Vini Fantini"

В про-континенталния отбор впечатление правят имената на Валерио Конти, Андрий Пономар, Николо Бонифацио и Кристиан Сбарали. Ще е интересно дали италианският тим ще може да направи нещо и да обърка сметките на големите фаворити.

"Decathlon AG2R La Mondiale Team"

Отборът идва с Беноа Коснефроа, който обича хълмистите терени, има 29-о място в италианската класика, а този сезон започна вече с победа. Французинът ще е лидер на отбора, той започна годината с две френски надпревари, като спечели "Tour des Alpes-Maritimes" след победа във втория етап. Преди дни записа девето място в друго еднодневно и хълмисто състезание, отново във Франция - "Faun Drôme Classic". Сега идва на италианска земя, за да подобри най-доброто си учасие в "Strade Bianche".

"EF Education - EasyPost"

Мисля, че само изобра на колоездачите в "EF" говори достатъчно за намеренията на отбора. Ще стартират Ричард Карапас, Алберто Бетиол, Руи Коща, Бен Хийли, Микел Оноре, Нейлсън Паулес и Джеймс Шоу. Карапас има три участия в италианската класика, като най-доброто му представяне е 30-о място. Бетиол пък има 4-о място през 2020-а година и доста участия зад гърба си. Руи Коща пък стана четвърти през миналата година. Бен Хийли направи много силна 2023-а година, той обаче не е завършил в единственото си участие в "Strade Bianche" през 2022-а. Микел Оноре ще стартира за трета поредна година в класиката, като в послените две издания обаче не влиза и в топ 50. 

"Groupama - FDJ"

Френският тим също идва със силен състав, като Щефан Кюнг, Валентен Мадоа и Люис Аски могат да се намесят в борбата за топ 10, поне. 

"Intermarché - Wanty"

Тук новината е, че Биниам Гирмай не участва. Той, разбира се, се е насочил към по-подходящи цели. Интересното е, че двамата опитни в състав Дион Смит и Рейн Тарамае ще дебютират в "Strade Bianche", като първият е на 30 години, а естонецът на 36. Симоне Петили, Лоренцо Рота и Кевин Колеони са част от останлите състезатели на отбора.

"Israel - Premier Tech"

Крис Фрум очаквано го няма, но в тима са Саймън Кларк, Дерек Джи, Кристс Нейландс и Стивън Уилямс, който спечели етап и генералното класиране в "Tour Down Under" - първата многоетапна надпревара от световния тур за годината. Не на последно място трябва да споменем и белгиецът Дилън Тюнс.

"Lidl - Trek"

Том Скуинш започна добре с класиките в откриващия уикенд в Белгия, а сега се насочва и към италианските бели пътища. В избраниците са още Куин Симънс, Андреа Баджиои, Фабио Фелине, Якопо Моска, Едуард Тюнс и Матиас Вачек.

"Lotto Dstny"

Отборът ще залага на Максим ван Хилс, Андреас Крон, както и Ленърт ван Етвелт, който спечели "UAE Tour" наскоро. Той е показал, че уменията са му в по-сериозните изкачвания, но все пак е във форма и не трябва да бъде подценяван,

"Movistar Team"

Иван Гарсия Кортина определено ще бъде наблюдаван под око, особено след силното си каране "Omloop Het Nieuwsblad" миналия уикенд, когато имаше сериозна роля в събирането на двете групи в края. Испанецът атакува мощно, в крайна сметка се добра до 15-о място, а ден по-късно завърши 11-и в "Kuurne-Brussel-Kuurne". Давиде Формоли и Нелсън Оливейра също са в състава, за да се борят за добро класиране.

"Q36.5 Pro Cycling Team"

Още един от про-континенталните отбори. Швейцарският тим влезе в професионалното колоездене миналата година, но може да се похвали, както със силни настоящия колоездачи, така и с наличието на Винченцо Нибали като технически съветник. В състава им за италианската класика личат имената на Джанлука Брамбила, Давид де ла Круз, Марк Донован и други.

"Soudal - Quick Step"

Все още не е ясно дали Патрик Льофевър е успял да мотивира достатъчно Жулиан Алафилип със скандала, който създаде преди дни, когато каза, че френският състезател бил се отдавал на алкохола прекалено много. Е, все пак, Алафилип ще стартира в "Strade Bianche", където със сигурност добрите спомени надделяват. Французинът спечели през 2019-а година, а 2021-а завърши зад Ван дер Пул. Тази година Алафилип ще стартира за шести пореден път. Трябва да кажем, че Алафилип имаше падане преди дни в "Omloop", но ден след това кара "Kuurne-Brussel-Kuurne" и успя да завърши. В тима има и други силни колоездачи, като Каспер Асгрен и Маури Ванзевенант

"Team dsm-firmenich PostNL"

Ромен Барде, Уорън Баргил и Патрк Бевин - определено може да объркат плановете на другите, ако имат ден. Шон Флин, Крис Хамилтън, Франк ван ден Брук и Кевин Вермарке ще помагат.

"Team Jayco AlUla"

Отборът идва със Саймън Йейтс и Филипо Дзана, който имаше силен минал сезон. Ще помагат още Мауро Шмид, Алесандро де Марки, Лоусън Крадок, Феликс Енгълхарт и Андерс Фолдагер.

"Team Polti Kometa"

Италиански про-континентален отбор, в който вниманието привлича Давиде Байс. Той спечели седмия етап на миналогодишната Обиколка на Италия, а в края на състезанието завърши и четвърти в класацията за най-добър катерач.

"Team Visma | Lease a Bike"

Доминиращите Висма. Съвсем нормално е да гледаме с очакване към тях. Само че Вут ван Аерт не присъства в стартовия списък, като там са Кристоф Лапорт, Сеп Къс, Бен Тюлет и Атила Валтер, на които може да се залага за нещо по-сериозно в класирането. Но със сигурност не очаквам това числено преимущество, като в Откриващия уикенд. Тук влизане дори в топ 5 ще е сложна задача, но не невъзможна за този състав.

"Tudor Pro Cycling Team"

Още един швейцарски про-континентален отбор. В тима са Нилс Брън, Лукас Ериксон и Себастиан Райхенбах.

"UAE Team Emirates"

Отборът на Обединените арабски емирства идва с един от последните победители Тадей Погачар, който започва сезонът си в Сиена. Словенецът има сериозни цели пред себе си, включително Джиро-Тур дубъл, но той е колоездач, който винаги се раздава на максимума. Така че именно Погачар е спряган за най-големият фаворит в състезанието. В тима му фигурират имената на Исак дел Торо - младият мексиканец, който е в чудесна форма, както и Марк Хирши, който спечели едно по-малко френско състезание. Там е още и Тим Веленс, така че Погачар няма да се справя сам в "Strade Bianche". 

"Uno-X Mobility"

Въпреки че е про-континентален отбор, Uno-X вече създаде име за себе си със силно представяне на колоездачите си. Ще се разчита най-вече на Магнус Корт, но от състава могат да опитат да пратят и по-сериозен брой колоездачи в откъсване, за да са фактор и напред в състезанието.

"Bahrain - Victorious"

Последни, но не на послено място - "Bahrain", влизат със силен състав, който е предвождан от Матей Мохорич. Ще се залага именно на словенеца, който миналата година стана 6-и в "Strade Bianche". За него това идва пето поредно участие в класиката с бели пътища.

*Стартовите списъци не са официализирани и подлежат на промяна.