С настъпването на 2024-а година вълнението се приповдига, а търпението съвсем се изпарява, щом става въпрос за колоездачния сезон на шосе. С началото му, което до голяма степен бе дадено в Австралия с националните шампионати, и ние ще дадем старт на една нова рубрика, в която всяка седмица ще обсъждаме интересна тема от „Светът на колоезденето“. Още през миналата година се случиха неща, които белязаха предстоящия сезон. Сред тях са решението на Тадей Погачар да опита дубъл Джиро Д'Италия – Тур дьо Франс, както и сагата около Киан Уитдебрукс, който в крайна сметка ще кара за „Team Visma-Lease a Bike”.

Тях обаче вече обширно коментирахме, като повече за големите амбиции на Погачар може да видите тук, а пък кои са най-големите въпросителни за 2024-а година – вижте тук. За първото издание на новата ни рубрика „Светът на колоезденето“ ще разгледаме друго важно решение свързано с Тур дьо Франс. Става въпрос за Ремко Евенепул и неговия поход към спечелването на „жълтата фланелка“. Белгиецът лично обяви, че ще стартира в Обиколката на Франция с пост в социалните мрежи. Разбира се, това той направи и в медийния ден на отбора си - „Soudal-Quick Step”, където световният шампион в часовника говори за целите си през годината.

За участието на Евенепул в Тура се говореше вече месеци наред, а спекулациите бяха потвърдени миналия месец, когато белгиецът бе забелязан във Франция. Той се опита уж тайно да проучи няколко от важните етапи в предстоящото издание на Тур дьо Франс, включително и етапът с чакъл. Като че ли всички погледи са фокусирани върху него, въпреки че е едва деветият в състезанието и изглежда почти равнинен. Трудността идва от хълмистите части в средата, както и 14-те сектора с чакъл, които са обособени в трасето от 199 километра. Реално погледнато обаче тези каменисти черни пътища ще бъдат едва 32 километра от целия ден и все пак ще са ключови. Не само за етапа, а и за крайната победа в Тур дьо Франс.

Подобни етапи или пък такива с павета могат сериозно да заплетат битката за генералното класиране, а инцидент, спукана гума или лоша позиция в неподходящ момент може да доведе до загуба на много време. Именно тук идват притесненията за Ремко Евенепул или поне за неговите почитатели. Белгиецът е показал, че не се справя добре в подобни условия, като етап с черни пътища имаше и в Джирото, когато той имаше сериозни трудности. От към трасе, Ремко пък може да се хване за наличието на двете индивидуални бягания по часовника, като и последният етап в Ница е бягане по часовник, а не традиционният етап в Париж, който е чисто параден. Тази година Тура ще завърши в Ница, заради провеждащите се Олимпийски игри по същото време във френската столица.

Може ли обаче Ремко да спечели Тур дьо Франс? Защо не?

В колоезденето сме виждали какво ли не, а пък една евентуална победа на белгиеца няма да е супер изненада, тъй като 23-годишният колоездач е доказал многократно, че е един от големите таланти на съвременното колоездене. Има крайна победа във Вуелтата, както и етапни успехи, постигнати през 2023-а година. Две поредни години печели Леиж-Бастон-Лиеж, два етапа в Обиколката на Италия, както и три световни титли – две в часовника и една в общия старт. Има и още много по-малки победи, които обаче затвърждават, че Ремко е един от топ колоездачите в последните години. Ремко показа, че е израснал и психически, след като в Обиколката на Испания миналата година загуби много време в един от етапите, но това не го отказа. Той продължи да се раздава и стигна до три етапни победи, както и успех в класирането за най-добър катерач. Психиката бе една от слабостите му.

Вече обсъдихме и другата му, а именно черните пътища, което говори и за по-слаба техника. Най-вече заради късното му навлизане в колоезденето, тъй като доста години преди това се е занимавал с футбол, а не е пораснал на колелото. Все пак говорим за един етап и то девети, а в отбора му има достатъчно хора, които се справят отлично в подобни класики и могат да му помогнат много. При подходящо развитие на ситуацията, то той може да не загуби време в етапа в Троа. Друг от проблемите пред белгиеца е неговата форма в триседмични състезания. Самата статистика дотук сочи, че се пречупва и трудно издържа на високо ниво през цялото време. Това се видя и в Обиколката на Испания през 2023-а година, след като година по-рано триумфира в надпреварата. Тогава обаче той не срещна сериозна съпротива. Тази година в Тур дьо Франс няма да е изобщо така. Това е голямата цел на Тадей Погачар, каквото и да твърди словенеца в медиите, както и на Йонас Вингегор, който гони трета поредна победа. Какво обаче може да попречи на двамата и да помогне на Ремко? Разбира се, тук говорим за предвидими неща, а не злощастни инциденти, технически проблеми или тем подобни по време на самия Тур дьо Франс. Тъй като в колоезденето факторите са много, а един от тях е умората. Тадей Погачар има изключително амбициозна цел да спечели Джирото и Тура в една година, като преди това е заявен за участие и в други състезания, включително Милано-Санремо и Лиеж-Бастон-Лиеж. Това е истинска лудост, която не сме виждали скоро.

Програмата му е толкова пълна, че вече всички се чудят дали той може да задържи нивото си или ще видим повторение на миналогодишната битка за „жълтата фланелка“, когато атаките на словенския колоездач не бяха същите като в началото на сезона и у него нямаше тази лекота и ряз при карането. Многото състезания могат да доведат до претоварване и умора, с която Погачар да не може да се справи в Тур дьо Франс. Йонас Вингегор пък е пълна мистерия. През последната година той изглеждаше непобедим и дори непоклатим. Датчанинът не е обявил програмата си, но намекна, че ще е горе-долу същата като през изминалата година. Тогава той кара Париж-Ница, след това се пусна в Страната на баските, а преди Тура, той кара и Дофине. Единственото, за което мога да се хвана толкова рано е отборът на „Team Visma – Lease a bike”. По-рано беше потвърдено, че Ваут ван Аерт няма да кара в Тур дьо Франс. Освен това и Нейтън ван Хойдунк също отпада от сметките.

Вингегор се изказа, че това е голяма загуба за него и отбора, а всички, които отблизо наблюдаваме Ван Аерт го знаем. Белгиецът е изключителен колоездач, може би най-разновидният в момента, като може да печели спринтове, изкачвания, часовници, а се справя и чудесно с паветата. Той обаче ще кара в Джирото, а не в Тура тази година.

Определено интересно решение от ръководството на тима. Това е колоездач, който сам е решавал етапи в Тур дьо Франс, дори като помощник на Вингегор. До сериозна степен катераческата сила на Висма бе намалена и с напускането на Примож Роглич, който също ще се опита да обърка плановете на големите фаворити в Тур дьо Франс. Щом става въпрос за „Soudal – Quick Step” и отборът, който ще помага на Ремко Евенепул, това все още не е ясно. Единственото, което се знае е, че Жулиан Алафилип също пропуска Тур дьо Франс и се насочва към Джиро Д'Италия.

В колоезденето предварително заложените планове много често се променят, но тепърва предстои да видим това. Програмата на Ремко бе обявена във вчерашния ден, като той ще започне сезона си със състезанието „Figueira Champions Classic“ на 10-и февруари. След това той ще се включи в етапната надпревара в Алгарв, Португалия, преди да стартира в Париж-Ница. Там със сигурност ще си направи първи сериозен тест срещу претендентите за титлата в Тура. Предстоят пролетните класики – Амстел Голд, Флеш Валония и Лиеж-Бастон-Лиеж.

В началото на юни Евенепул ще кара и Дофине, след което ще се подготви за Обиколката на Франция с две по-малки надпревари. Тур дьо Франс завършва на 21-и юли, а седмица след това белгиецът ще стартира и в Олимпийските игри.

Походът на Ремко Евенепул към спечелването на „жълтата фланелка“ е с неясен край. Едно е ясно, белгиецът е колоездач, който прави едно състезание по-интересно с карането си. Човек, който не се крие и когато се усеща силен, винаги атакува. Той има още няколко месеца да изглади част от недостатъците си, преди да дебютира в Тур дьо Франс. Какво ще се случи, тепърва предстои да разберем.