Отместваме поглед от пролетните класики и се насочваме към първото наистина сериозно многоетапно състезаение, а именно Париж-Ница – първата крачка към Тур дьо Франс. Състезанието във Франция започва на 3-и март и ще се състои от 8 етапа, като там започва и сезонът на Примож Роглич, който ще дебютира официално с екипа на „BORA – hansgrohe”. Той ще мери сили с големия талант на Белгия – Ремко Евенепул. Това и още много в превюто, специално в рубриката ни Светът на колоезденето“.

История на състезанието:

Париж-Ница ще се радва на своето 82 издание през този сезон, като за първи път надпреварата се провежда през 1933-а година. Последните две години словенци триумфират – Тадей Погачар спечели генералното класиране през 2023-а година, а една по-рано Примож Роглич триумфира. Сега само вторият ще стартира, тъй като Погачар има друга програма. Преди това пък две поредни победи постигна Максимилиан Шахман, печелейки през 2020-а и 2021-а година. Шон Кели държи рекорда по най-голям брой крайни победи – 7, постигнати в поредни години между 1982-а и 1988-а година.

Надпреварата е и наричана "Пътят към слънцето" или направо "Състезанието на слънцето". Наименованието идва именно от традиционното провеждане в началото на март, съпровождано с по-мрачно и дъждовно време и финиширането в близост до слънчевия лазурен бряг.

Характеристики:

-Старт и финал: Париж-Ница започва на 3-и март и завършва на 10-и с осмия си етап.

-Отбори: 22

-Обща дистанция: 1220.6 километра

-Миналогодишен победител: Тадей Погачар

Надпреварата започва с два етапа, които са предвидени за спринтьорите, след което има отборен часовник и до края все сложни и начупени терени, включително и седмият етап, който е един от двата завършващ на по-сериозно изкачване, заедно с четвърти. Трасето ще разгледаме подробно в следните редове.

Етап 1:

Дистанцията на етапа е 158 километра, като се правят обиколки и на два пъти се минава през изкачването „Cote d’Herbeville” със следните характеристики – 2.6 километра и среден наклон от 5.1%. Проблемът идва в максималния наклон, а именно 14%. Въпреки че организаторите са го определили като равнинен етап, то първият ден не изглежда никак лек. Има общо 4 категоризирани изкачвания (3 кат) и някои по-кратки, които не са. Последното преминаване на „Cote d’Herbeville” е около 12 километра преди финала. Самият спринт накрая пък ще бъде на лек наклон от 2%. Определено няма да е много лек ден за спринтьорите.

Етап 2:

Вторият ден е още по-подходящ за спринтьорите, дистанцията му е 179 километра, но е сравнително по-равнинен. Има само две категоризирани изкачвания (3 кат) и то в началото на етапа.

Етап 3:

Въпреки тежките етапи с изкачвания, които предстоят напред в състезанието, третият етап ще е голям фактор в крайното класиране. Отборният часовник е дисциплина, от която виждаме все по-малко в световния тур, но в това състезание може да реши много или поне да завърже интригата и да накара някои от фаворитите да са по-активни, опитвайки се да наваксат време. Иначе етапът е с дължина от 26.9 километра и има две леки изкачвания. Има една междинна контрола, която е точно след второто по-сериозно препятствие на 14.1 километра от старта. След това маршрутът е предимно с тенденция на леко спускане.

Етап 4:

Дистанцията на етапа е 183 километра и е първи в тазгодишното издание, който завършва на изкачване, дори то да не е от най-сериозните. Поне като дължина, тъй като „Mont Brouily” продължава само 3 километра, това което може да притесни колоездачите е средния наклон от 7.7% и максималният 13%. Иначе през част от него се минава и по-рано в етапа, така че колоната ще се запознае добре с пътищата и финала. Общо седем са изкачванията през деня, като само едно от тях е с първа категория, а другите са с втора. Първата категория се преодолява 22 километра преди финала и след това е само спускане до финалното препятствие. Общата денивелация е 3300 метра. Като шест от изкачванията са в последните 100 километра на етапа.

Етап 5:

Отново се води хълмист, но поне на хартия изглежда по-лесен от предния ден. Денивелацията е малко над 2100 метра, има само четири категоризирани изкачвания, но всички те са оценени на трета категория, а пък финалните километри дори са равни, което може да означава спринт, ако не масов, то поне в малка група.

Етап 6:

Шестият ден от Париж-Ница отново ще предложи равнинен финал, след дълго спускане от последното от пет категоризирани изкачвания. Последните две, които са от втора категория, са разделени отново от спускане повече от 20 километра. Иначе общата дистанция на етапа е 198.5 километра, което превръща етапа в най-дългия за състезанието.

Етап 7:

Предпоследният етап от състезанието е мястото, където колоната ще усети истинския вкус на предстоящия Тур дьо Франс. Етапът започва в Ница и ще изкачи „Côte de Gattières“ от втора категория, преди La Colmiane – 7.5 км. изкачване със среден наклон от 7.1% – и част от състезанието през юли. След достигане на Изола, маршрутът на Париж-Ница завива към изкачването „Auron”, където ще завършат колоездачите. Характеристиките на препятствието са дължина 7.3 километра и среден наклон от 7.2% Етап 8: Започвайки и завършвайки в Ница, последният етап от състезанието не е разходка в парка. По време на краткия етап от 109 километра, ездачите ще се изправят пред три изкачвания от втора категория и две изкачвания от първа категория през втората половина на етапа. Последното изкачване, само на 10 км от финала, е с дължина 3.6 километра, като има наклони от 16%. Със сигурност ще има атаки, ако генералното класиране не е предрешено. Финалът идва след спускане от последното изкачване.

Претендентите тази година:

Както вече няколко пъти споменахме, Тадей Погачар няма да е във Франция, за да защитава титлата си. Това обаче не означава, че конкуренция ще липсва. Шампионът от 2022-а година Примож Роглич ще дебютира с екипа на „BORA – Hansgrohe”. С него в немския тим ще кара и Александър Власов, друг многоетапник. Ремко Евенепул също ще стартира в Париж-Ница, след като спечели еднодневно състезание в Португалия, а след това и Обиколката на Алгарв през февруари. Белгиецът ще си направи първи сериозен тест преди Обиколката на Франция, където ще участва за първи път лятото. За „INEOS” пък ще кара Еган Бернал, който бе в първоначалния списък за участие в италианската класика „Strade Bianche”, но заради доброто му начало на сезона и неговите характеристики на катерач (все пак бивш шампион в Тура), той ще стартира в Париж-Ница. Тимът е доста силен, с наличието на Джошуа Тарлинг, Омар Фрайле, Карлос Родригес и други.

От „Lidl – Trek” ще разчитат най-вече на етапни победи, като за тях ще кара Мадс Педерсен. Датчанинът е може би колоездачът в най-добра форма, като той записа няколко победи и то във Франция от началото на сезона. Първо спечели етап и генералното класиране в „Etoile de Bessèges“, a след това записа три поредни етапни успеха и ново първо място в генерално класиране на „Tour de la Provence“. Джей Вайн, Брандън Макнълти и Жоао Алмейда ще се борят за добро представяне от състава на „UAE Team Emirates”. Разбира се, има я и опцията Марк Солер, който също ще кара в Париж-Ница. Давид Годю ще е надеждата на „Groupama – FDJ”. За крайната победа дума могат да имат и Ригоберто Уран, Феликс Гал, Вилко Кьолдерман, Пейо Билбао, Джак Хейг, както и други.

Сред спринтьорите също има топ имена като Паскал Акерман, Кейдън Гроувс, Фабио Якобсен, Олав Кой, Арно де Ли, Сам Бенет, Арно Демар, Дилан Хрьоневехен и други.