На мотор, ATV или всъдеход – планината винаги трябва да се уважава, а красивите и незабравими гледки подплатени с добра подготовка, както на водача, така и на превозното средство.

Още в началото е мястото да кажем, без да звучим назидателно, че планината трябва да се уважава, ето защо - офроуд приключенията в национални паркове са абсолютно забранени.

Затова, когато говорим за офроуд излет сред природата, трябва да сме сигурни, че сме абсолютно подготвени за него. Тук няма да се обръщаме към професионалистите и техните офроуд чудовища с лебедки, полиспаст, редуктори, до три блокируеми диференциала, специални окачвания и гуми за хиляди левове. Те са абсолютно наясно с всичко, което природата може да хвърли срещу тях.

Нашето внимание е насочено към хората, които са начинаещи в офроуд туризма, които искат да съчетаят разходките, гледките, снимките, пикника с малко повече адреналин, идващ от офроуд шофирането.

Малко по-старите всъдеходи бяха създадени за това, имаха нужния пътен просвет и механични средства, за да се чувствате достатъчно уверени в себе си.

Днес са малко новите „джипове”, които могат да предложат такава увереност, но едва ли собствениците им ще ги изкарат на черен път, защото са прекалено скъпи и рискуват да ги надраскат.

източник: iStock/ Getty images/ Freepik

Останалата кохорта от нови SUV и кросоувъри са почти безпомощни, ако трябва да се справят с нещо повече от черен път. Затова на първо място трябва да сме сигурни в едно: че машината ни има достатъчен просвет и е „обута” с подходящи гуми.

В момента калта не е времето за начинаещите в офроуд туризма, но скоро ще се отвори и този прозорец. Съветваме ви, ако ви е за пръв път, да потърсите други ентусиасти (има „Фейсбук” групи, в които се организират), за да използвате техния опит.

А самите вие трябва да знаете как се борави с инструментите за навигиране извън асфалта. Една радиостанция в колата (ако се движите в колона) винаги ще помогне.

Ще помогне и да не се ентусиазирате прекалено много в началото, за да може да се любувате на красотата на Рила и Родопи без проблеми.

Безопасността ви е на първо място.

Затова започнете с нещо по-леко, дори само черен път, но трябва да знаете, че извън асфалта винаги ще се случат непредвидени обстоятелства.  Едно обаче е сигурно. Природната красота на България е наистина впечатляваща, още по-привлекателна е тя на места, на които няма много хора.

Езерата и язовирите предлагат изключителни гледки. Такива винаги има на Белмекен. Оттам може да се поеме към местността Нехтеница.

Якорудските езера са една от многото възможни дестинации, Пашови скали между връх Арапчал и Яндола – друга. А около самия яз.Белмекен има доста възможности за сравнително лек (или пък не) офроуд, който да ви откара към невероятни гледки. Но винаги добре подготвени предварително с маршрута и споменатите вече уреди и приложения за навигация.

d

източник: iStock/ Getty images/ Freepik

Иначе маршрутите са наистина необхватни, колкото голяма и необхватна е красотата на Родопи и Рила. Разбира се офроуд преходът ви трябва да е съобразен с началната точка, с това дали искате да шофирате много, дали искате повече препятствия, или просто един черен път, по който да стигнете до идеалната точка за перфектния кадър. Във всеки случай: бъдете подготвени.

Ако сте от София и искате лека разходка извън пътя, то един от многото възможни маршрути е от Кремиковския манастир към с. Ябланица. Времето за прехода е около час и половина. Връщането може да стане и през Искърското дефиле.

По-подготвени трябва да сте за преход от с. Чуйпетлово (най-високото село на територията на Витоша) - Ярлово – Белчин. Тук специалисти казват, че има коловози, а това предполага да сте зад волана на истинска офроуд машина, а не в модерен кросоувър. Нека той си остане за града. И нека резервната гума винаги да е с вас.

И последен съвет от нас: потърсете първо информация за маршрута, по който възнамерявате да поемете. Винаги е добре да сте в група, защото и барбекюто така е по-сладко.