Ако броенето на овце помага да заспиш, как пастирите си преброяват овцете, без да заспят? Откъде е дошло това схващане?
Броенето на овце е много стара социологическа практика. Още преди да има социологически агенции и статистически институти пастирите са броели стадата си, при това непрекъснато, ежедневно, не всеки месец или на три месеца. Защото ако изгубят някоя овца, лошо, тя току виж се вляла в стадото на някой друг пастир и той ще стане по-могъщ. Почти като в политиката. Това броене е скучно, а се приема, че човек може да заспи от скука. Концентрираш се върху нещо, дълго и монотонно, като броенето на овце, не мислиш за всички онези неща, които иначе ти пречат да заспиш и скоро се унасяш.
Откъде идва? Вероятно от арабския свят, някъде преди XII век. Всъщност там, където има овце, винаги се е намира ли и някой, който да ги брои. Но идеята да си правиш шега с това е арабска или по-скоро арабско-европейска, защото най-старите свидетелства за това са испански. А там арабската и европейската култура са намерили допирна точка. Има едно древно съчинение - "Дисциплина клерикалис" и там за първи път се говори за това, че докато броиш овце, заспиваш. Това е шега, с чувство за хумор е казано.
"Дисциплина клерикалис" обаче почива на древни арабски текстове, така че шегата всъщност е арабска и следите и се губат преди XII век. Пак уточняваме, че става дума за закачка, не за реална практика за заспиване. Препратката е към някакъв много богат човек, може би владетел, който докато изброи стадото си овце, заспивал. Не че това било скучно, просто стадото било твърде голямо, за да остане буден до края. Историята доста се е видоизменила, макар че точно какво е гласял оригиналът, не е ясно. Та този средновековен труд е бил известен из Европа, дори Сервантес, няколко века по-късно, цитира броенето на овце, в неговият случай на кози, в „Дон Кихот". Оттам идва мотивът за броенето на овце като скучно и дори смешно занимание.
Сега обаче да си дойдем на въпроса. Може ли пастирът да заспи? Изследователите на съня - инсомнията, са категорични, че броенето не е много ефикасна практика за заспиване. По-бързо се заспива, когато човек си представя спокойни картини на морски или планински пейзажи. Скуката не е толкова резултатна. Нещо повече, по-резултатна е умората. Всъщност трябва да броиш много, както героят на арабската история, и да заспиш от изтощение, не от скука. Така че когато един пастир трябва да преброи овцете си, то това влиза в задълженията му и скучно, не скучно трябва да се отнесе с необходимия професионализъм. Следователно не би трябвало да заспи. Ако много му е писнало да брои обаче, вероятно пак няма да заспи, защото скуката от броене ще го държи повече буден, отколкото ако започне да съзерцава безцелно хълмовете. Единственият шанс да заспи е овцете му да са толкова много, че броенето наистина да го изтощи. Но в такъв случай една повече или по-малко не от значение.
Ето как дори най-поспаливия пастир не е сериозно заплашен от броенето на стадото си, защото много добре знае, че ако заспи докато гг брои, после дълго ще будува докато преброява заплатата си.
Ако имате още въпроси, питайте Питанка. Можете да го направите на страницата на Питанка във Facebook.
Още интересни въпроси, както и техните отговори можете да намерите тук
Питанка има и видео канал във VBOX7, където можете не само да четете и да слушате, но и да гледате
Коментирай