В миналото видео игрите се приемаха единствено като начин на забавление и разпускане с приятели. Те са създадени с тази цел. Много хора видяха потенциала в самите игри да се превърнат в нещо по-голямо. По този начин те родиха една изцяло нова индустрия - на електронните спортове. Само за няколко години интересът и инвестициите в eSports сферата превърнаха този сектор в явление, което не може да остане незабелязано. Самият факт, че се обсъжда въвеждането на електронните спортове в Олимпийските игри е достатъчен, за да ги оценим подобаващо.

През последните години няколко фактора повлияха значително на растежа, който бележи eSports индустрията. Те включват по-големия зрителски интерес, повечето спонсори и инвестиции, както и повишения брой платформи за излъчване на събитията на живо. Има достатъчно факти и цифри, които затвърждават прогреса при електронните спортове и също така обещават светло бъдеще на индустрията.

Нарастващ брой зрители и фенове

Ако погледнем към най-популярните спортове в световен мащаб, можем да отчетем, че това са и спортовете с най-многобройни фенове. Колкото по-голям е интересът на хората към даден спорт, толкова по-значим става той. Подобна е ситуацията и при електронните спортове. Статистиките показват, че през 2016 година интерес към е-спортовете проявяват 281 милиона души в световен мащаб, 121 милиона от които т.нар. ентусиасти. Те са смятани за най-верните фенове на eSports игрите, които ги следят постоянно.

Година по-късно зрителският интерес към електронните спортове нараства с 19.3%, а през 2018 година бележи ръст с още 13.8% спрямо предходните 12 месеца. Общият брой нараства до 380 милиона. Растежът на индустрията с видео игрите продължава и през 2019 година, когато зрителският интерес е отчетен на 443 милиона души, от които почти 200 милиона ентусиасти. Прогнозите на специалистите са, че до 2023 година eSports индустрията ще отчете близо 650 милиона зрители.

Повече спонсори и приходи

Важна роля в развитието на електронните спортове играят и спонсорите. Те инвестират все повече средства в отборите и eSports турнирите. Това е напълно оправдано, като се има предвид нарастващия брой хора, които се ангажират с е-спортовете. Цифрите показват, че през 2016 година общият брой приходи на индустрията се оценява на $493 милиона. През 2018 година са отчетени приходи за $776 милиона, докато година по-късно е отбелязан значителен ръст с 22,4% спрямо предходната.

Най-голям процент от приходите се дължи на спонсорски договори. Различни компании промотират своето име сред индустрията, но най-голямо влияние оказват сайтовете за спортни залози. В световен мащаб стават все повече eSports отборите, които носят на екипите си логото на даден букмейкър. Анализаторите на сайтове за залози в световен мащаб от Efirbet обясняват, че причината за това е много проста. Както компаниите за залагания подпомагат футболни отбори, баскетболни тимове или състави от други спортове, по същия начин спонсорират и отборите на видео игри. Те имат своята изгода, понеже събитията от различните турнири по електронни спортове вече са налични с опции за залози и се следят в сайтовете на букмейкърите. В България също има лицензирани оператори, които предоставят подобни опции. В платформата на букмейкъра Winbet дори бе интегрирана нова система за eSports залози, при която мачовете се проследяват на живо с динамично променящи се пазари. Все още обаче родните компании не са прибегнали до спонсориране на някой от българските eSports отбори.

Приходите за индустрията, които идват от спонсорски договори, са доста повече от всички останали източници на доходи взети заедно. Те включват мърчандайзинг, приходи от билети, медийни права, излъчвания на живо и други.

Увеличаващ се брой турнири

Почитателите на електронните спортове са наясно с игрите, които привличат най-голям интерес сред феновете. Те включват Dota 2, League of Legends и Counter-Strike: Global Offensive. На последната игра дори българският отбор Windigo Gaming спечели Световното първенство през 2019 година, което се проведе в Китай. Колкото до надпреварите с най-големи наградни фондове, те се провеждат на играта Dota 2, където също имаме представители сред най-добрите играчи. Става дума за Иван Иванов, който играе под псевдоним MinD_ContRoL, както и за изгряващата звезда Николай “Nikobaby” Николов.

От 2015 до 2019 година включително, се провежда турнирът The International по Dota 2. Петте му поредни издания държат челото за най-голям награден фонд за участниците. През 2019 година сумата е малко над $34 милиона, като за сравнение само година по-рано е на стойност $25 милиона. Според информациите в мрежата, очакваният награден фонд на турнира през 2020 година ще бъде $40 милиона.

Напълно нормално и обяснимо е най-големите наградни фондове да са част от международните турнири по eSports. Освен тях обаче се организират и доста шампионати на регионално ниво. Все повече държави имат своите републикански шампиони, които ги представляват на интернационалната сцена.

Въпреки че има няколко игри, които са в основата на ръста за е-спортовете, в последно време интересът към някои нови видео игри също нараства. Става дума за игри като Fortnite, Arena of Valor и Apex Legends, които са все по-гледани от феновете на eSports. Може би някоя от тях ще се превърне в новата сензация на набиращата сила индустрия.

Видео игрите вече не са само начин за забавление. Те се превърнаха в изцяло отделен сегмент на световния спорт и накараха все повече хора да се ориентират професионално към тях. Разбира се, само най-добрите ще пробият на голямата сцена, където по всичко личи, че прогресът е неизбежен.

*Статистическите данни са извлечени от докладите на Newzoo