С един от най-популярните ни и успешни колоездачи в последните години Николай Михайлов си поговорихме по темата колоездене, за това как да запалим младите хора да карат колело в града и да заменят автомобилите с този еко транспорт. Той даде специално интервю за Gong.bg.

Михайлов се занимава професионално с колоездене от 2008 г., а от 2012 до 2017 се състезава за професионалния отбор на CCC Sprandi Polkowice. 

През 2015 г. става първият българин взел участие в Обиколката на Италия. През 2018 е част от френския Delko Marseille Provence KTM, а през 2019-а се състезава за португалския Efapel. За сезон 2020 Ники ще кара в българския отбор DRAG.

- Колоезденето в големите европейски страни и столици е доста развито, кога и ние бихме могли да ги стигнем?
- Смятам, че това ще се случи, когато този спорт стане масов у нас. Когато всеки един човек има велосипед вкъщи и не го използва веднъж годишно. Когато този спорт стане начин на живот, а не просто средство за придвижване.
 
- Смяташ ли за достатъчни изградените велоалеи в България, и по специално тези в София? Столична община прави каквото може, но сме свидетели, че те са недостатъчно и няма добре изградена мрежа между столичните квартали? 
- Разбира се, че не са достатъчни. Много често хората с велосипеди са принудени да карат между колите на пътното платно, или да заобикалят паркираните такива по велоалеите. Първо столицата трябва да осигури  едно правилно и спокойно движение на автомобилите, както и достатъчно места за паркиране. Евентуално чак след това ще дойде ред и за велосипедите.
 
- Според теб трябва ли изграждането и поддържането на велоалеите в столицата да бъде отдадено на концесия?
- Защо не? Но според мен, първо трябва да има достатъчно добре изградената мрежа от велоалеи, за да има изобщо някой, който да прояви интерес към поддържането и стопанисването.
 
- Как да накараме младите и изобщо хората да се запалят по карането на колело и да се движат с него из града, което ще намали и вредните емисии, които отделят автомобилите?
- Това разбира се не е никак лесно. Не можеш да накараш човек да се качи на велосипед, ако той сам не го желае. Въпрос на култура е. Мога да гарантирам, че например в столицата в час пик предвижването с велосипед в града е много по-бързо отколкото с автомобил. Не се чудиш къде да паркираш. Евтино е и не на последно място - изключително тонизиращо и полезно за твоето здраве.
 
- Колоезденето е здраве и със сигурност зарежда тялото на човека, какви съвети би дал на човек, който е решил да замени автомобила с колело?
- Бих му казал, че абсолютно няма да сгреши. Ще помогне на себе си, а и на околните също, ще намали трафика в града и замърсяването, което ние дишаме всеки ден.
 
- От днес започва Европейското първенство по колоездене на писта в зала Колодрума в Пловдив, какви са очакванията ти от него и за кои колоездачи трябва да следим?
- Ще има много класни състезатели от цяла Европа. Това е привилегия и голяма стъпка за популязирането и развитието на този спорт в България. Новата Българска Федерация по Колоездене работи усилено и успява дори в тези тежки времена да тласка нагоре колоездачния спорт в България. Очаквам, че първенството ще премине успешно, а ние трябва следим най-вече участието на нашите момчета. За тях това е голямо предизвикателство и голям шанс и ценен опит. За първа година Българска Федерация по Колоездене успя да изкара български състезатели на много международни състезания, където нашите момчета трупаха опит.

- Какво би пожелал на читателите на Gong.bg в тези времена на пандемия от коронавирус?
- Пожелавам на всички да бъдат най-вече здрави и да спазват указаните мерките за сигурност. Човечеството е преживяло много по-тежки битки, не трябва да изпадаме в ненужна паника.