Първокласниците трябва да умеят да напишат SMS на кирилица и да използват електронни източници на информация. Те трябва да се научат да използват речевия етикет при поздравления и да прилагат правилата за речева учтивост (поздрав, благодарност, молба).
Това е записано в проектите за програми за 1-и и 5-и клас, качени за обществено обсъждане на сайта на министерството на образованието. 60% от темите са за нови знания, а останалите - за упражнения и обобщение.
Емблематични текстове като стихотворението на Вазов „Аз съм българче” ще съхрани мястото си в обучението на първокласниците, уточниха от ведомството на проф. Тодор Танев.
Още в 1-и клас по музика децата трябва да могат да разпознаят марш, валс, право хоро и ръченица, пише „24 часа”. Те трябва да познават музикални инструменти като пиано, контрабас, цигулка, тромпет, гайда и тъпан. Дори първокласниците трябва да са наясно каква е разликата между изпълнител, слушател и публика.
За обсъждане е пусната и програмата по новия предмет „Технологии и предприемачество”. В часовете му първокласниците ще научат основни икономически понятия като цена, стока, услуга и труд. Ще се учат да различават различните видове стока според предназначението им - хранителни, спортни и други.
Ботевото стихотворение „Хайдути” вече ще се учи в 5-и клас, а не в 6-и както досега. Учениците ще трябва да „различават основните герои и да тълкуват постъпките им, съотнасяйки ги с основните ценности и норми на фолклорната общност”.
По „История и цивилизация” петокласниците ще се запознаят с възникването на първите цивилизации в Шумер и Акад. Те трябва да разбират ролята на образованието в Древен Египет и Месопотамия. Тези теми сега са застъпени в учебните програми за 7-и клас. Петокласниците ще учат също за Древна Елада, Древна Тракия и Древен Рим.
При междупредметните умения е записано още, че петокласниците трябва да могат да представят историческа информация, като използват текстообработващи програми, както и да изготвят мултимедийни презентации по зададена тема.
Чрез художествените образи пък ще изграждат разбиране за кодексите за поведение, характерни за древните общества. Ще осмислят ценностите на Античността и връзката им със съвременността. Учениците ще използват представите за света и човека, изградени чрез познатите митове от Античността.
Коментирай