През последните сезони промените в правилника на Формула 1 се превърнаха в нещо регулярно неизбежно. 2015 година не прави изключение, затова нека сумираме всички нови елементи, които ще окажат влияние върху битката за световната титла:

ДВИГАТЕЛИТЕ

Най-големият дебат през 2014 година и в началото на тази беше за двигателите. „Вратичка“ в правилника дава право на Мерцедес, Рено и ферари да не ограничават развитието на своите двигатели до 28 февруари, когато е крайният срок за официалното им одобрение от Международната федерация по автомобилизъм (ФИА). Те ще могат да правят нововъведения и да внасят промени по блоковете, като имат право на общо 32 алтерации на точно определени части от двигателя.

Хонда пък се завръща във Ф1 като партньор на отбора на Макларън, но няма да може да се ползва от отстъпката за останалите производители и ще се подчинява на правилника, с който се съобразяваха останалите в първата година от турбо ерата. Японската компания се оплака на ФИА от този факт, но засега не е ясно какво ще последва.

Другата ключова промяна по този параграф е лимита от четири двигатели, които производителите осигуряват за целия сезон. През 2014 година броят им беше 5.

БОЛИДИТЕ

Грозните носове от 2014 година остават в историята, както заради естететическите изисквания, така и заради новите правила за сигурност. Новите елементи ще бъдат по-близо до асфалта и ще изтъняват в края си така, както беше през средата на 90-те години на миналия век. Сега регулациите в тази категория остават по-малко поле за интерпретации, така че няма да има големи вариации в дизайна.

Минималното тегло на колата (без горивото) е увеличено от 691 килограма до 702 килограма. По този начин по-високите пилоти няма да търпят негативи и изобщо по-малко състезатели ще се стремят да намаляват личното си тегло (миналата година Адриан Сутил призна, че два дни не ял нищо в опит да свали килограми).

КОЛАТА ЗА СИГУРНОСТ

Ужасяващата катастрофа на Жул Бианки в Япония през миналия сезон повдигна въпроса около колата за сигурност във Формула 1, особено когато на трасето се развяват жълти флагове. Тази година ще бъде въведена виртуална кола за сигурност за ситуациите, които всъщност не изискват използването на действителната така. Пилотите ще бъдат задължени да се съобразяват с определени времена за преминаване на сектори, а който ги наруши, ще бъде наказван. След като всичко се нормализира, състезанието ще продължи в движение, като статичните рестарти отпадат като опция.

ТЕСТОВЕТЕ

Всички зимни тестове тази година ще бъдат в Европа – „Херес“ (1-4 февруари) и Барселона (19-22 февруари; 26 февруари-1 март). Останалите тестове в течение на сезона бяха намалени наполовина, като 2-дневни такива ще се проведат след стартовете в Испания и Австрия. При тях в поне два от общо 4-те дни отборите ще трябва да заложт на млади пилоти (пилоти, които са участвали в 2 или по-малко състезания). По време на годината тимовете имат право да използват автомобилите за 2015 година в две демонстрациионни събития.

НАКАЗАНИЯТА

В края на 2014 година няколко пилоти отнесоха тежки санкции, отнасящи се до местата им по стартовата решетка заради смени на двигатели. Това няма да се случва през 2015 година. Подобно наказание все пак ще бъде налице, ако промените по двигателя надвишат разрешения брой, но неизтърпените санкции ще бъдат превръщани в наказания за време, вместо да се пренасят от една надпревара в друга. Това ще важи също и при смяна на целия двигател, което преди беше равносилно на старт от питлейна.

Наказанията за спирането в бокса също бяха променени, като е добавено 10-секундно наказание за по-сериозни нарушения (то може да бъде добавено към времето и след финала). Всяко необезопасено връщане на болид в състезанието ще бъде наказвано с преминаване през бокса, а болид трябва да стартира от питлейна, ако член на неговия тим или екипировка останат на трасето след 15-секундния звуков сигнал, предшестващ загряващата обиколка.

МЛАДИТЕ ПИЛОТИ

Една от най-интригуващите промени в правилника беше обявена през декември и тя променяше правилата, по които се получава нужния за допускане във Формула 1 супер лиценз. Това беше реакция спрямо действията на Торо Росо, които от 2015 година ще заложат на 17-годишния Макс Ферстапен. По силата на новите регулации за да станеш пилот във Ф1, трябва да имаш навършени минимум 18 години и да си натрупал поне 40 точки. Те влизат в сила за 2016 година. Въпросните точки се получават в по-ниските разреди състезания на ФИА.

ДРУГИ ПРОМЕНИ

- Датата, до която спортните и техническите регулации могат да се променят без единодушно съгласие, беше изтеглена по-напред. Сега тя е 1 март, докато преди това беше на 30 юни.

- Вместо да е в състояние на „затворен парк“ (позволяват се единствено минимални промени като смяна на гуми, презареждане с гориво, ремонт на теч, обевъздушаване на спирачките) от началото на третата свободна тренировка, болидът придобива такова от началото на квалификацията.

- Отборите трябва да изберат броя на скоростите си в началото на сезона и да се придържат към него до края.

- Предложената забрана на калъфите за гуми беше отменена, макар че проблемът остава налице за бъдещи дискусии.

- Форматът с двойното точкуване във финалното Гран При на Абу Даби се отменя, като във всички надпревари точките ще се разпределят по познатия начин от първо към десето място: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1.