Вестник „Московский комсомолец“ съобщава днес, че причината за катастрофата на самолета „Як-42“ край руския град Ярославъл е груба грешка на пилотите, които са забравили да изключат т. нар. стоянъчна спирачка, еквивалент на ръчната спирачка при автомобилите.

Вестникът се позовава на достоверен източник от авиационната промишленост, според когото това е било установено от разследващата комисия. Самолетът е потеглил по пистата за засилване с действаща „ръчна спирачка“ и не е успял да набере достатъчно голяма скорост, за да излети.

Освен това, твърди източникът на изданието, от разшифрованите записи на разговорите в кабината се разбира, че малко преди излитането командирът на екипажа на „Як-42“ наредил на втория пилот да поеме управлението, като мотивирал заповедта си с това, че се почувствал зле.

Задължение именно на командира е изключването на спирачката, но е възможно в момента на предаването на управлението пилотите да са забравили за нея и да не са обърнали внимание на светещия сигнал на таблото с индикатори.

Източникът не изключва, че когато самолетът е започнал да рулира, пилотите най-сетне са забелязали, че излитат „на ръчна“ и са я изключили спирачката, но вече е било твърде късно.

Може би за изясняване на ситуацията ще помогне единственият оцелял при катастрофата - бординженерът Александър Сизов. Той се намира в тежко състояние и лекарите, макар да твърдят, че има всички шансове той да се възстанови от травмите си, засега не позволяват разговори с него.