Всеки фен на колоезденето е чувал за „Team Sky”. Това име бе синоним на победа и доминация дълги години в колоездачния свят. Британският тим спечели шест от седем пъти Тур дьо Франс между 2012-2018 година, като само през 2014-а година победата бе за Винченцо Нибали от Астана.

След това британският бизнесмен Джим Ратклиф спонсорира и „превзе“ така добре познатият „Team Sky” през 2019-а година и се стигна до смяната на името на отбора. Какво обаче остана от онзи славен тим, доминиращ световното колоездене? През последните месеци видяхме много трусове в „INEOS”, напуснаха директори на високи постове, както и колоездачи, които на пръв поглед не бяха подобаващо заменени. Какво се случва точно с “INEOS” е поредната тема в рубриката ни „Светът на колоезденето“.

Трябва да споменем, че „INEOS Grenadiers“ влезе в шосейното колоездене много успешно. Извън споменатите шест победи в Тура (1 на Брадли Уигинс, 4 на Крис Фрум и 1 на Герант Томас), отборът спечели и изданието на Обиколката на Франция през 2019-а година с Еган Бернал. Колумбиецът летеше и собственоръчно направи сезона успешен за „INEOS” и сър Джим Ратклиф. През последните сезони обаче онова доминиращо лице на отбора изобщо не може да бъде забелязано. Като повратен момент може да сложим и трагедията, сполетля Никола Портал - спортният директор на отбора, който почина внезапно през 2020-а година. След това резултатите спаднаха, като единствено Герант Томас успя да постигне нещо по-значимо през миналия сезон, като стана втори в Обиколката на Италия и то на 37-годишна възраст. Разбира се, отборът постигна две етапни победи в Тур дьо Франс, както и една във Вуелтата, както и други престижни победи като Страде Бианке, но достатъчно ли е това за един от топ отборите?

Истината е, че на „INEOS” вече не се гледа като на топ отбор. Обединените арабски емирства с Тадей Погачар, както и „Team Visma” с Йонас Вингегор, спечелил последните две издания на Тур дьо Франс, отдавна задминаха британския тим в тази класация. На хартия „INEOS” дори не може да се бори с „BORA – Hansgrohe”, който вероятно ще бъде следващият супер отбор в колоезденето заради сериозна инвестиция от компанията Ред Бул. Но дори без допълнителните пари, „BORA” събра отличен отбор за вече започналия сезон и може да се бори на много различни фронтове, включително и за крайни победи в големите обиколки с Примож Роглич, Александър Власов, Джай Хиндли и други. Какво да кажем за Soudal-Quickstep, отбор, който също е добре балансиран и има колоездачи за всички видове състезания. Ремко Евенепул ще гони успех в Тур дьо Франс, както и в много други успехи. „Вълчата глутница“, както са наричани, вече имат три победи, а февруари едва започна.

Тъй като засегнахме темата за кои отбори с какви колоездачи разполагат, нека все пак да погледнем и в състава на „INEOS”. В края на миналия сезон отборът се раздели с победител в Обиколката на Италия – Тао Харт, както и с Павел Сиваков и Даниел Мартинес. Освен това един британски талант Бен Тюлет и австралиеца Люк Плап също напуснаха тима. Люк Плап започна отлично годината, печелейки двата национални шампионата – в индивидуалния часовник и общия старт. Така той ще носи специално трико на австралийски шампион през целия сезон. След това обаче падна лошо в родното си състезание „Tour Down Under”. Дани Мартинес и Павел Сиваков може и да не бяха опции за лидери в големи обиколки, но определено в по-малки биха могли да изпълняват такива функции, а в големите триседмични състезания биха били от сериозна помощ на лидерите. Кои обаче са лидерите в „INEOS”? Един бърз поглед ни оставя с впечатление, че тази тежест в многоетапните надпревари ще падне върху раменете на Герант Томас, който ще навърши 38 години през май месец. Ветеранът обяви, че кара Джиро-Тур дубъл по подобие на Тадей Погачар, но останали ли са му сили да се бори за нещо по-сериозно в генералното класиране? И тук визирам топ 5. Другата надежда на „INEOS” е, че Еган Бернал ще се върне към старата си форма, за да се бори с Ремко, Погачар и Вингегор в Тур дьо Франс. Това обаче се разглежда с известно съмнение от много специалисти, тъй като дори, когато колумбиецът спечели „жълтото трико“ през 2019-а година, то срещу него нямаше подобна конкуренция. Тогава втори остана именно съотборникът му Томас, а трети Стивън Краусвайк. Втората причина, разбира се, е тежкият инцидент, който имаше Еган Бернал в началото на 2022-а година. На какво се надяват от „INEOS”, заменяйки двама силни катерачи и победител в Джирото с Тобиас Фос и Оскар Родригес, като първият е добър в часовниците и три от четирите му победи в кариерата са именно в тази дисциплина. 28-годишният испанец пък има само една победа в своята професионална кариера и тя дойде през 2018-а година във Вуелтата. Шансовете на „INEOS” да влязат в топ 3 на голяма обиколка и дори на по-престижните едноседмични надпревари като Дофине, Париж-Ница и други, изглежда нищожен. Разбира се, какви ли не изненади сме виждали, но в британския тим трябва да се молят за чудо, като внезапно повишаване на нивото от Карлос Родригес или Еган Бернал, които да се превърнат в лидери. Или пък Томас Пидкок да шокира всички с едно силно каране в Тур дьо Франс, след като обяви, че ще се бори за генерално класиране във Франция.

Какво им остава? „INEOS” има разнообразни колоездачи, които могат да натрупат победи за тима и да спасят сезона. Тук говорим за Бен Търнър, Томас Пидкок, Джошуа Тарлинг, Филипо Гана, Итън Хейтър и много други. Силни колоездачи има в „INEOS”, но гледайки състава сякаш нещо липсва. Вместо отборът да се подсили с трансфери, то положението изглежда по-зле и сякаш за дадени надпревари липсват помощници като еднодневните класики и паветата, а пък за други липсват големи лидери като многоетапните надпревари. Може би „INEOS” ще опитат през сезона да се превърнат в една нова версия на „вълчата глутница“ и да гонят брой победи, с което да направят сезона успешен. Ерата на доминация, наречена „Team Sky” е в миналото и вече на отбора трябва да се гледа по друг начин.

Колоездачите и трансферите обаче са малка част от проблемите, с които „INEOS” се сблъскаха. Ключови фигури напуснаха отбора, като Дейв Брейлсфорд, който бе сред основателите на тима през 2009-а година. Директорът обаче ще насочи усилията си върху футбола, след като „INEOS” закупи сериозен дял от Манчестър Юнайтед. Това може да доведе и до друг проблем, който обяснява именно трансферите на тима – става въпрос за намален бюджет и инвестиция в колоезденето от страна на сър Джим Ратклиф и компанията му „INEOS”. Друг от директорите на колоездачния отбор Род Елингуърт също напусна през последните месеци. Каква е финансовата ситуация в тима не е ясно, но със сигурност вече няма как да се конкурират с „UEA Team Emirates”. Вложените пари във футбола, определено могат да ограничат инвестициите към колоезденето и да затруднят ситуацията още повече в отбора през следващите години.