Всеки фен на колоезденето е чувал за „Team Sky”. Това име бе синоним на победа и доминация дълги години в колоездачния свят. Британският тим спечели шест от седем пъти Тур дьо Франс между 2012-2018 година, като само през 2014-а година победата бе за Винченцо Нибали от Астана.
След това британският бизнесмен Джим Ратклиф спонсорира и „превзе“ така добре познатият „Team Sky” през 2019-а година и се стигна до смяната на името на отбора. Какво обаче остана от онзи славен тим, доминиращ световното колоездене? През последните месеци видяхме много трусове в „INEOS”, напуснаха директори на високи постове, както и колоездачи, които на пръв поглед не бяха подобаващо заменени. Какво се случва точно с “INEOS” е поредната тема в рубриката ни „Светът на колоезденето“.
Sir Dave Brailsford leaves Ineos Grenadiers ahead of Manchester United rebuild role
— road.cc (@roadcc) January 20, 2024
The departure means Ineos will be without any of its founding members, as the British cycling outfit looks likely to embark on a rebuild of its ownhttps://t.co/DgqsY2GPvW #cycling
Трябва да споменем, че „INEOS Grenadiers“ влезе в шосейното колоездене много успешно. Извън споменатите шест победи в Тура (1 на Брадли Уигинс, 4 на Крис Фрум и 1 на Герант Томас), отборът спечели и изданието на Обиколката на Франция през 2019-а година с Еган Бернал. Колумбиецът летеше и собственоръчно направи сезона успешен за „INEOS” и сър Джим Ратклиф. През последните сезони обаче онова доминиращо лице на отбора изобщо не може да бъде забелязано. Като повратен момент може да сложим и трагедията, сполетля Никола Портал - спортният директор на отбора, който почина внезапно през 2020-а година. След това резултатите спаднаха, като единствено Герант Томас успя да постигне нещо по-значимо през миналия сезон, като стана втори в Обиколката на Италия и то на 37-годишна възраст. Разбира се, отборът постигна две етапни победи в Тур дьо Франс, както и една във Вуелтата, както и други престижни победи като Страде Бианке, но достатъчно ли е това за един от топ отборите?
Истината е, че на „INEOS” вече не се гледа като на топ отбор. Обединените арабски емирства с Тадей Погачар, както и „Team Visma” с Йонас Вингегор, спечелил последните две издания на Тур дьо Франс, отдавна задминаха британския тим в тази класация. На хартия „INEOS” дори не може да се бори с „BORA – Hansgrohe”, който вероятно ще бъде следващият супер отбор в колоезденето заради сериозна инвестиция от компанията Ред Бул. Но дори без допълнителните пари, „BORA” събра отличен отбор за вече започналия сезон и може да се бори на много различни фронтове, включително и за крайни победи в големите обиколки с Примож Роглич, Александър Власов, Джай Хиндли и други. Какво да кажем за Soudal-Quickstep, отбор, който също е добре балансиран и има колоездачи за всички видове състезания. Ремко Евенепул ще гони успех в Тур дьо Франс, както и в много други успехи. „Вълчата глутница“, както са наричани, вече имат три победи, а февруари едва започна.
Тъй като засегнахме темата за кои отбори с какви колоездачи разполагат, нека все пак да погледнем и в състава на „INEOS”. В края на миналия сезон отборът се раздели с победител в Обиколката на Италия – Тао Харт, както и с Павел Сиваков и Даниел Мартинес. Освен това един британски талант Бен Тюлет и австралиеца Люк Плап също напуснаха тима. Люк Плап започна отлично годината, печелейки двата национални шампионата – в индивидуалния часовник и общия старт. Така той ще носи специално трико на австралийски шампион през целия сезон. След това обаче падна лошо в родното си състезание „Tour Down Under”. Дани Мартинес и Павел Сиваков може и да не бяха опции за лидери в големи обиколки, но определено в по-малки биха могли да изпълняват такива функции, а в големите триседмични състезания биха били от сериозна помощ на лидерите. Кои обаче са лидерите в „INEOS”? Един бърз поглед ни оставя с впечатление, че тази тежест в многоетапните надпревари ще падне върху раменете на Герант Томас, който ще навърши 38 години през май месец. Ветеранът обяви, че кара Джиро-Тур дубъл по подобие на Тадей Погачар, но останали ли са му сили да се бори за нещо по-сериозно в генералното класиране? И тук визирам топ 5. Другата надежда на „INEOS” е, че Еган Бернал ще се върне към старата си форма, за да се бори с Ремко, Погачар и Вингегор в Тур дьо Франс. Това обаче се разглежда с известно съмнение от много специалисти, тъй като дори, когато колумбиецът спечели „жълтото трико“ през 2019-а година, то срещу него нямаше подобна конкуренция. Тогава втори остана именно съотборникът му Томас, а трети Стивън Краусвайк. Втората причина, разбира се, е тежкият инцидент, който имаше Еган Бернал в началото на 2022-а година. На какво се надяват от „INEOS”, заменяйки двама силни катерачи и победител в Джирото с Тобиас Фос и Оскар Родригес, като първият е добър в часовниците и три от четирите му победи в кариерата са именно в тази дисциплина. 28-годишният испанец пък има само една победа в своята професионална кариера и тя дойде през 2018-а година във Вуелтата. Шансовете на „INEOS” да влязат в топ 3 на голяма обиколка и дори на по-престижните едноседмични надпревари като Дофине, Париж-Ница и други, изглежда нищожен. Разбира се, какви ли не изненади сме виждали, но в британския тим трябва да се молят за чудо, като внезапно повишаване на нивото от Карлос Родригес или Еган Бернал, които да се превърнат в лидери. Или пък Томас Пидкок да шокира всички с едно силно каране в Тур дьо Франс, след като обяви, че ще се бори за генерално класиране във Франция.
Geraint Thomas has confirmed he will ride both the Giro d'Italia and Tour de France in 2024 💪 pic.twitter.com/v9JjkNsx3X
— ITV Cycling (@itvcycling) January 25, 2024
Какво им остава? „INEOS” има разнообразни колоездачи, които могат да натрупат победи за тима и да спасят сезона. Тук говорим за Бен Търнър, Томас Пидкок, Джошуа Тарлинг, Филипо Гана, Итън Хейтър и много други. Силни колоездачи има в „INEOS”, но гледайки състава сякаш нещо липсва. Вместо отборът да се подсили с трансфери, то положението изглежда по-зле и сякаш за дадени надпревари липсват помощници като еднодневните класики и паветата, а пък за други липсват големи лидери като многоетапните надпревари. Може би „INEOS” ще опитат през сезона да се превърнат в една нова версия на „вълчата глутница“ и да гонят брой победи, с което да направят сезона успешен. Ерата на доминация, наречена „Team Sky” е в миналото и вече на отбора трябва да се гледа по друг начин.
Колоездачите и трансферите обаче са малка част от проблемите, с които „INEOS” се сблъскаха. Ключови фигури напуснаха отбора, като Дейв Брейлсфорд, който бе сред основателите на тима през 2009-а година. Директорът обаче ще насочи усилията си върху футбола, след като „INEOS” закупи сериозен дял от Манчестър Юнайтед. Това може да доведе и до друг проблем, който обяснява именно трансферите на тима – става въпрос за намален бюджет и инвестиция в колоезденето от страна на сър Джим Ратклиф и компанията му „INEOS”. Друг от директорите на колоездачния отбор Род Елингуърт също напусна през последните месеци. Каква е финансовата ситуация в тима не е ясно, но със сигурност вече няма как да се конкурират с „UEA Team Emirates”. Вложените пари във футбола, определено могат да ограничат инвестициите към колоезденето и да затруднят ситуацията още повече в отбора през следващите години.
Коментирай