“Обиколката на Фландрия е състезание като никое друго. То е, без съмнения, най-трудното еднодневно колоездачно състезание създавано някога. Това, което изглежда като милион завои, комбинирани с между двадесет и тридесет стръмни хълма и тесни пътища, като никой от тях не продължава в същата посока за повече от миля, всичко това събрано превръща състезанието във война на колела. В Америка няма надпревара, която да се сравнява. Фландрия с лекота може да се нарече друг спорт“, това са думите на американския колоездач Джордж Хинкапи, с които описва един от монументите през сезона – Обиколката на Фландрия. Точно това епично състезание е на хоризонта и е следващата тема в рубриката ни „Светът на колоезденето“.

Тази „война на колела“, както я описва Хинкапи, ще се проведе в неделя, 31-и март.

Нека първо погледнем назад, с малко история за това митично състезание:

-Първото издание е през 1913-а година и до момента има 107 издания.

-6 човека имат по 3 победи, като няма колоездач с 4 успеха и това ще се запази със сигурност поне и тази година. Сред хората с 3 триумфа във Фландрия са Том Бонен и Фабиан Канчелара, като и двамата ги постигат този век.

-12 човека имат по 2 победи, като сред тях са Еди „Канибала Меркс“, Стайн Деволдер и Матийо ван дер Пул. Именно последният има шанс да се присъедини към горния списък, след като спечели изданията през 2020-а и 2022-а година.

-Последният победител е Тадей Погачар. Словенецът обаче пропуска тазгодишното издание.

-Логично Белгия е страната с най-много победи – 69. Следва ги Нидерландия с 12 и Италия с 11.

-Дубълът Фландрия – Париж-Рубе: 12 пъти се случва в историята, като по два пъти са го правили само Том Бонен и Фабиан Канчелара.

Рекорди и статистика:

-Най-дългото издание на Обиколката на Фландрия е първата година (1913) с дължина от 324 километра. Най-късото издание пък е през 1941-а година с 198 километра.

-Най-бързото издание е през 2001-а година, когато Джанлука Бортолами печели, средната скорост е 43.6 км/ч.

-Най-малката разлика между първия и втория е през 1994-а година, когато Джани Буньо побеждава Йохан Музеу със 7 милиметра в спринт. Най-голямата разлика пък е през 1919-а година, когато Хенри ван Лерберге има 14 минути преднина. В по-новата ера на надпреварата, след войните, най-голямата разлика е при победата на Еди Меркс през 1969-а – 5 минути и 36 секунди.

-Най-младият победител е Рик Ван Стенбергер през 1944-а година на 19 години и 206 дни. Най-възрастният пък е Андрей Чмил през 2000-ата година на 37 години и 71 дни.

-Американецът Джордж Хинкапи, с чиито думи започнахме, държи рекорда за най-много завършени издания – 17 от 17 участия.

-Фиоренцо Мани е единственият с три поредни победи.

-5 колоездача са печелили Фландрия, докато носят трикото на световен шампион, като последният случай е с Петер Саган през 2006-а година.

Обиколката на Фландрия 2024:

Това издание започва в Антверпен, град, който от известно време споделя началното място с Брюж. Около 260 километра по-късно състезанието завършва в Ауденарде, което също е основно място за финал от известно време. От Антверпен състезателите имат достатъчно време да загреят, тъй като в първите 130 километра няма сериозни изкачвания. Това дава възможност на някои ездачи да се откъснат рано през деня с тайната надежда да стигнат до финала преди групата.

Първото голямо препятствие идва след 136 километра: Oude Kwaremont, изкачване, пред което колоездачите ще се изправят общо три пъти. От Kwaremont състезанието се насочва към Kortekeer и Wolvenberg, след което изкачванията започват да идват едно след друго. Molenberg, Marlboroughstraat, Berendries и Valkenberg също са на хоризонта. Около 200-километровата граница краката на много от състезателите ще са натежали, но тогава Berg ten Houte и Hotond предстоят. Следва и второто преминаване на легендарното изкачване Oude Kwaremont и първото на Paterberg, последвани от страховития Koppenberg. Грешка на това стръмно павирано изкачване може да сложи край състезанието за дадения колоездач.

Ще има ли почивка след Koppenberg? Едва ли. Steenbeekdries и Taaienberg следват в рамките на десет километра, водейки състезателите към последните две изкачвания на състезанието. Oude Kwaremont и Paterberg тласкат състезателите до пределите им за последен път, след което остават тринадесет километра до финала в Ауденарде.

Изкачванията от началото до финала:

136.2 километра: Oude Kwaremont (2200 метра при 4%)

155.7 километра: Kortekeer (1100 метра при 5.9%)

158.9 километра: Wolvenberg (645 метра при 7.9%)

171.3 километра: Molenberg (463 метра при 7%)

175.3 километра: Marlboroughstraat (2040 метра при 3%)

179.3 километра: Berendries (940 метра при 7%)

184.7 километра: Valkenberg (550 метра при 8.2%)

197.1 километра: Berg ten Houte (1100 метра при 6%)

206.6 километра: Hotond (1000 метра при 7.7%)

216.5 километра: Oude Kwaremont (2200 метра при 4%)

219.9 километра: Paterberg (360 метра при 12.9%)

226.2 километра : Koppenberg (600 метра при 11.6%)

231.6 километра: Steenbeekdries (700 метра при 5.3%)

234.0 километра: Taaienberg (530 метра при 6.6%)

244.3 километра: Kruisberg-Hotond (2500 метра при 5%)

254.1 километра: Oude Kwaremont (2200 метра при 4%)

257.6 километра: Paterberg (360 метра при 12.9%)

Други сектори с павета:

104.2 километра: Lippenhovestraat (1300 метра)

105.6 километра: Paddestraat (1500 метра)

156.3 километра: Holleweg (1500 метра)

162.5 километра: Kerkgate (2500 метра)

165.1 километра: Jagerij (800 метра)

230.2 километра: Mariaborrestraat (2400 метра)

232.1 километра: Stationsberg (600 метра)

Претендентите:

Миналогодишният победител Тадей Погачар няма да защитава титлата си, а Матийо ван дер Пул влиза като най-големият фаворит за победата, особено след паданията на Вут ван Аерт, Яспер Щойвен, Мадс Педерсен и Биниам Гърмай в по-малката класика Из Фландрия. Първите двама са аут от надпреварата в неделя, което е сериозен удар за състезанието и за самите тях заради чудесната форма, в която се намираха. Освен това Арно де Ли също ще пропусне Обиколката на Фландрия, след като стана ясно, че има лаймска болест. Не е ясно точно какво ще е състоянието на Мадс Педерсен и Биниам Гърмай, но това тепърва ще разберем. Двамата се разминаха с контузиите в сериозното падане преди дни. Датчанинът пък победи именно Ван дер Пул в Гент-Вевелгем през миналия уикенд. Педерсен се справи с ниерландеца след по-дълъг финален спринт, но освен това отборът му „Lidl-Trek” изкара много добре тактически състезанието, а сега фигура като Яспер Щойвен ще липсва, плюс падането на Педерсен, не е ясно до колко тимът този път ще може да затрудни двукратния победител във Фландрия Ван дер Пул. Без Ван Аерт то „Team Visma” най-вероятно ще разчита на Матео Йоргенсон, който спечели преди дни в „Из Фландрия“ след падането на капитана Ван Аерт. Американецът е в чудесна форма, като може да бъде подпомаган от Тийш Бенут, или пък да работи за него в една обърната стратегия, зависи кой се чувства по-добре в деня.

Разбира се, сред имената на претендентите може да поставим още няколко като Матей Мохорич и Алберто Бетиол. Словенецът имаше влизания в топ 5 на Страде Бианке и Милано-Санремо, както и в топ 15 на E3 и Гент-Вевелгем. Освен това в началото на сезона той спечели етап от Обиколката на Валенсия, така че със сигурност се намира в добра форма. Бетиол пък спечели Милано-Торино в среата на март, след което завърши пети в Милано-Санремо. След това падна в E3,но само пет дни по-късно участва в Из Фландрия, където стана тежкото падане с Ван Аерт. Там обаче той не беше фактор, завършвайки на 72-о място. Очевидно има големи въпросителни около състоянието му, но той ще е на линия за неделния монумент. Освен това италианецът е бивш победител в Обиколката на Фландрия – през 2019-а година, така че няма как да го изключим от сметките напълно.

Щефан Кюнг е друг от претендентите, въпреки че Фландрия едва ли му подхожда много заради многото изкачвания. Едрият швейцарец обаче има шесто и пето място в последните две години, а през този сезон е доста постоянен в класиките, а в Из Фландрия той стигна и до третото място. „INEOS” са с Бен Търнър и младока Джошуа Тарлинг, който стана шести в Из Фландрия. Отборът на „UAE Team Emirates” са с Тим Веленс. „Soudal Quick-Step” пък разчитат на Жулиан Алафилип, Каспер Асгреен и Ив Лампарт. Сезонът за „вълчата глутница“ определено не върви по най-добрия начин, особено спрямо стандартите, които отборът постави преди години. Така че със сигурност от тях очакваме различни стратегии, атаки от далеч в опит да се поставят в най-добрата възможна позиция за финалните километри.

Сред колоездачите, които по-скоро са аутсайдери, но заслужават внимание са Томс Скуинш, Ойер Лазкано, Лоурънс Пити, както и ветераните Матео Трентин, Майкъл Матюс и Джон Дегенколб.

Дори без Ван Аерт и Мадс Педерсен има много силни колоездачи в колоната, но със сигурност белгийската класика губи с тяхното отсъствие. Това обаче не променя нашето желание за епично и интересно състезание до последния километър. Какво обаче ще се случи и кой ще вдигне триумфално ръце в Обиколката на Фландрия, предстои да разберем...