Животът предлага много и различни занимания и сред тях спортът сигурно е някъде на челните места по избор, като хоби или професия. Да спортуваш не е просто стратегическо решение в полза на здравето или добре звучаща сентенция – той изгражда у хората принципи и умения, които не могат да бъдат усвоени по друг начин. Неслучайно практикуването на спорт е нещо, което дори в античността е било широко разпространено.

Едни от най-дисциплинираните и отговорни хора са и спортисти и това не е случайно – какъвто и да е спортът, той възпитава човека в постоянство (дори и когато времето е лошо или нямаш мотивация да тренираш), учи на отборна игра, която впоследствие в живота е определяща за доброто представяне на всяко човешко същество, тренира духа и тялото, така че да издържат на натоварване, провали, но и на успехи. Защото и успехите понякога са сложни за преживяване – както на терена, така и в живота.

Посланията на спорта са много – здрав дух, здраво тяло, устойчиво отношение към тялото, пример за семейството и въобще обществото и дори работа в посока спестяване на публични разходи за здравеопазване. Едно от посланията на днешните дни е свързано и с околната среда, защото нейното състояние е пряко следствие от нашите действия.

За спортистите във всички дисциплини има последици от изменението на климата. Така например, в голяма част от щатите в САЩ, с цел да запазят безопасността на играчите са приети правила за безопасност при по-горещи и влажни условия – по-кратки тренировки, носене на по-малко оборудване и дори отмяна на събития.

В този смисъл е и новата кампания на Nike, които лансираха кампанията си #MoveToZero, с която се заявяват смело за постигане на една от най-важните цели на бранда - нулеви въглеродни емисии и нулеви отпадъци. Отдадени на мисията да защитят планетата и бъдещето на спорта, компанията поставя началото на редица действия, минимизиращи екологичния отпечатък, който производството на всеки един продукт оставя върху околната среда. За да повлияе на този ефект, Nike включват в производството на своите продукти рециклирани материали и така значително намаляват въглеродните емисии. Така и всеки човек, закупил продукт от портфолиото на бранда, директно допринася за каузата всички ние да спортуваме и живеем в чиста околна среда.

От 2020-та година Nike преминава към използването на сертифициран биологичен и рециклиран памук, от който се произвеждат всички памучни артикули на бранда. Полиестерът в производството е рециклиран, както и найлонът, а компанията устойчиво използва повторно съществуващите пластмаси, прежди и текстил. По този начин компанията ще намали емисиите на въглерод в глобалната си верига за доставки с 30% до 2030 г. Сред решенията на бранда са още и това за използване на 100% възобновяема енергия от собствени съоръжения до 2025 г., както и за спестяване на повече от 1 милиард пластмасови бутилки годишно от сметища, които ще послужат за създаване на прежди за нови трикотажни и горни части за обувките в серията Flyknit.

Българските посланици на кампанията #MoveToZero са лекоатлетката Карин Околие, атлетът и треньор Ванко Георгиев и бившата лекоатлетка и настоящ треньор по танци Деница Атанасова.

Всички познаваме Карин, която се състезава в спринта на 60, 100 и 200 метра, защото тя е младата надежда на българската лека атлетика. Освен спортист, тя е и моделка и блогърка.

Ванко Георгиев пък е атлет, треньор, фитнес инструктор и основател на уникалната методика PUMP & RUN, която комбинира силови упражнения с лека атлетика.

Деница Атанасова е бивша лекоатлетка и CEO в XBODY – EMS. Тя е превърнала танците от хоби в своя професия и признава, че спортът е целият ѝ живот и вярва, че за да успееш, е нужно постоянство, голяма доза търпение, мотивираност и хъс за победа.

Освен посланици на кампанията, тримата дават и личен пример в полза на каузата, избирайки модели, изработени от рециклирани материали - Space Hippe и Nike Air Force.

Хитовият модел Space Hippie е изработен от горната част до подметката от поне 25% рециклиран материал в тегло. Той не само е най-лекият модел в колекцията, но и има най-ниския въглероден отпечатък. Горната му част включва около 75% рециклирани материали от бутилки, тениски и преработени прежди. Крайният резултат е впечатляващ - обувки от рециклирани материали, които не само са произведени с внимание към природата и бъдещите поколения, но и впечатляват с дизайн, който заявява стил, статус и комфорт. 

Всички, които припознават каузата #MoveToZero, вече могат да открият новата колекцията в магазините на Nike в България "Парадайс Център", "Сердика Център" и "Мол Пловдив", а от март тази година Nike отвори и първия Nike Factory Store (Outlet) в София на ул. „Околовръстен път“265.

#nikemovetozero #movetozero #nikesustainability