Броени дни ни делят от началото на най-голямото колоездачно състезание за сезона, а именно Тур дьо Франс. Обиколката на Франция стартира на 1-и юли, като този път грандиозното начало е в Билбао, Испания. Това ще бъде 110 издание на Тура и ще завърши 23-и юли. По традиция последният етап ще е в Париж по емблематичния булевард Шан-з-Елизе. Обичайно ще има 21 състезателни етапа плюс два почивни дни, а колоездачите ще преминат дистанция от 3404 километра. Още в третия ден колоната ще премине от Испания във Франция.

Особености на трасето:

Тазгодишният Тур дьо Франс ще бъде малко по-различен и необичаен, може да се каже. Свикнали сме първите няколко етапа да са напълно равни и да са добър шанс за спринтьорите. Именно тук идва разликата, най-вече заради старта в Страната на Баските в Испания. Този регион е добре познат със своя начупен терен. Още в първата седмица ще има три хълмисти и три планински етапа. Като етап 6 и 9 дори завършват на изкачване. Интерсното е, че пък в третата седмица, на хартия поне, ще има три шанса за спринтьорите. По-детайлно ще разгледаме етапите в следните редове.

Етап 1:

Първият етап ще се проведе изцяло в Билбао. Той е с дължина 182 километра и има пет категоризирани изкачвания. В реалност те са повече, но някои са без категория. Все пак те са по-кратки, но и стръмни скачалки, които допринасят за начупения терен в етапа. Свикнали сме първите дни в Тура да са много напрегнати и в колоната също да настава хаос. Хълмистото трасе може да доведе до много нервни моменти, разкъсвания и изненадващ първи победител, който да облече така желаното жълто трико за лидер в Обиколката на Франция.

Етап 2:

Вторият етап е с дължина от 209 километра между Витория-Гастейс и курортния град Сан Себастиан. Отново е хълмист, като в него има пет категоризирани изкачвания. Целият ден обаче колоната ще се движи надолу-нагоре. Най-сериозното препятствие за състезателите ще бъде изкачването от втора категория, което е с дължина от 8.1 километра със среден наклон 5.3%. То се преодолява около 16 километра преди финала.

Етап 3:

В третия състезателен ден колоната ще тръгне от Аморебиета-Етхано, Испания, а етапът ще завърши в Байон, Франция. Колоездачите ще изминат 187.4 километра, като профилът си остава хълмист, но на хартия поне малко по-лек. Има четири категоризирани изкачвания, като нито едно от тях няма да представлява някаква сериозна трудност, а всички са в първата част на етапа. Трудност може да се окаже това, че състезателите ще се движат в много голяма част от етапа по крайбрежието и ако има силни ветрове и открити местности, то това може да доведе до напрежение в колоната. Иначе финалът е равен и после в самия край липсват сериозни завои.

Етап 4:

Четвъртият етап е с дължина 181.8 километра между Дакс и Ногаро. Това е първият чисто спринтьорски етап, който обаче отново не е с напълно равнинен маршрут. Трудността определено ще се крие в последните километри, когато има много чупки на пътя и завои, които могат дори да предизвикат падания, при липса на концентрация в голямата група.

Етап 5:

Петият етап е между По и Ларунс и е първият определен като планински от организаторите на Тур дьо Франс. В него има три категоризирани изкачвания, като вече става въпрос за сериозни такива. Финалът обаче е след спускане и равнинна част. Най-сериозното препятствие, в дългия почти 163 километра етап, е „Col de Soudet”. Изкачването е определено с висша категория заради дължината си от 15 километра със среден наклон от 7.2%. Преминаването му обаче е в средата на етапа, а до края има още две изкачвания. Последното е от първа категория – 7.7 километра с наклон от 8.6%, което отново е тежко изкачване. След него обаче остават около 18 километра до финалната линия.

Етап 6:

Това е първият етап, който завършва на изкачване. Общо 4 изкачвания има в 144.9 километра. Първото е от трета категория, още в началото, а след това предстоят първа категория, висша категория и за финал отново изкачване от първа категория. Всички те са в последните 90 километра. Изкачването от висша категория е емблематичното за Тура – Турмале с дължина от 17.1 километра и наклон 7.3%. След него предстои дълго спускане и финалното препятствие с дължина от 16 километра и наклон 5.4%. Шестият етап ще е първият истински тест за генералното класиране.

Етап 7:

Седмият етап ще предложи нов шанс за спринтьорите. Той е с дължина от 169.9 километра и е от Мон дьо Марсан до Бордо. Само едно изкачване е с категория и то от четвърта, което е изключително символично. Във финала има някои трудности като завои и дори преминаване през мост, но последните метри са идеална права и това ще даде добър шанс на извеждачите и спринтьорите в битката за етапната победа.

Етап 8:

Осмият етап е с дължина от 200.7 километра между Либорн и Лимож. В последните си 50 километра трасето е доста начупено, но все пак може да се стигне до масов спринт. Има три категоризирани изкачвания, но те отново са символични.

Етап 9:

Последният етап от първата седмица, който също така е планински. Това предвещава раздаване на макс от големите фаворити и техните отбори, тъй като след това предстои почивка. Има четири изкачвания побрани в 182.4 километра, като най-трудно определено е финалното „Puy de Dome”, което е с дължина от 13.3 километра и наклон от 7.7%. То е по-стръмно във втората си част след кратко заравняване в средата.

Етап 10:

Десетият етап идва след първия почивен ден и поне на хартия изглежда като отлична възможност за откъснала се група. Той е определен като хълмист, въпреки че изкачванията са далеч по-сериозни от първите етапи в Испания. Пет изкачвания имат категория, като четири от тях са с трета, а само едно е с втора категория. Последното изкачване се преодолява около 29 километра преди финала. След това предстои предимно спускане.

Етап 11:

Отново шанс за спринтьорите. Колоездачите ще преминат 179.8 километра дистанция между Клермон-Феран и Мулен. Има три изкачвания, като те са с четвърта категория и няма да представляват някакъв сериозен проблем дори за тежките спринтьори. Финалът крие някои трудности с кръгови движения в градски условия, но пък финалната права е дълга повече от километър и извеждането ще изиграе ключова роля за победителя.

Етап 12:

Дванадесетият етап отново е определен като хълмист и е с дължина от 168.8 километра. Предлага изключително начупен профил, прекалено сложен за спринтьорите и недостатъчно труден за битка за генерално класиране. В последните 70 километра все пак има три изкачвания (от общо 5 категоризирани в етапа), като те са трета, втора и втора категория. Последното от тях обаче се преодолява на 28 километра преди финала.

Етап 13:

Този етап дава началото на серия от три тежки дни в планините. Денят е петък, а дължината на етапа е 137.8 километра, като не дистанцията ще е проблемът, а финалното изкачване. То е легендарното Гран Коломбие, което ще продължи 17.4 километра със среден наклон от 7.1%, а колоната ще завърши състезателния ден именно на върха на това изкачване. Също така интересното в този етап, е че той ще се проведе на 14-и юли, националният празник на Франция, когато обичайно френските състезатели в Тура са страшно активни.

Етап 14:

Съботният етап продължава серията. Неговата дължина е 151.8 километра и не завършва на изкачване, но има пет такива, които са със сериозни категории. Колоездачите ще започнат с трета категория, а след това предстоят три изкачвания от първа, като за финал е и най-сериозното препятствие от висша категория – 11.6 километра изкачване със среден наклон от 8.5%. Финалът е след спускането от височината в град Морзин.

Етап 15:

Серията от тежки планински етапи приключва в неделния ден с финал на Монблан. Етап от 179 километра, като пет изкачвания са събрани в последните 100 състезателни километра. Те са в следния ред, две височини от първа категория, последвани от трета и втора и за финал изкачването на Монблан от страна на Сен-Жерве. Със сигурност етапът обещава много екшън и битка за генералното класиране, тъй като след него предстои почивен ден, а и е след два тежки етапа, които ще са заложили сериозна умора в краката на някои претенденти.

БГНЕС / BGNES
56 снимки

Етап 16:

Единственото индивидуално бягане по часовник бележи старта на третата седмица. На хартия етапът с 22.4 километра дължина изглежда равнинен, но всъщност крие своите трудности. В последните 6 километра маршрутът върви нагоре, като в часовника има дори категоризирано изкачване от 2.5 километра със среден наклон от 9.4%, което е изключително стръмно за бягане по часовник. След това за последните 3.5 километра пътят продължава да се извива нагоре, но няма чак такъв стръмен среден наклон

Етап 17:

Продължават етапите в Алпите и по-точно планинския масив Монблан. Седемнайстият етап е с дължина от 165.7 километра и събира в себе си 4 категоризирани и 1 не категоризирано изкачване. Последното и най-сериозно препятствие е „Col de la Loze”, като изкачването е 28 километра със среден наклон от 6%. Друга обаче ще е трудността при преодоляването на тази височина, а именно надморската височина, като колоездачите ще се качат на 2304 метра. Етапът завършва на спускане след „Col de la Loze”. Интересното е, че това изкачване е било включвано само веднъж в Тур дьо Франс и отново като етап номер 17, но през 2020-а година. Тогава колумбиецът Мигел Анхел Лопес печели на върха му.

Етап 18:

Това е един от малкото шансове за спринтьорите след първата седмица в Тура. Първо обаче най-бързите мъже в колоната ще трябва буквално да оцелеят до този равнинен етап с дължина от 184.9 километра. Финалът няма да бъде от най-лесните, поне от към извеждане, тъй като много голяма част от спринтьорите и извеждачите им ще са гроги след тежките планински етапи.

Етап 19:

Този етап отново изглежда като подходящ за финален спринт. Все пак в дистанцията от 172.8 километра се крият далеч повече трудности от предния състезателен ден. Категоризираните изкачвания са само две, а последното от трета категория се преодолява около 40 километра преди финалната линия. Всичко ще зависи от това дали спринтьорските отбори ще контролират и дали изобщо ще има кой да го прави.

Етап 20:

Това е решаващият етап в Тур дьо Франс – последният ден в планините. 133.5 километра, в които са събрани шест изкачвания, но финалът е осем километра след преодоляването на последната височина, която е и от първа категория. Все пак в края на Обиколката на Франция може да се очакват много атаки и разлики, дори без това да е най-тежкият етап на хартия. В последните 36 километра има две изкачвания от първа категория, а финалът е равнинен. Със сигурност и избягалата група ще има добър шанс за победа.

Етап 21:

Традиционният етап, който слага край на Тур дьо Франс, а именно обиколката по Шан-з-Елизе. Освен параден етап, в който победителят и неговият тим ще празнуват, то това е последната възможност за спринтьорите и битката за зеленото трико. Все пак последният етап в Тура е познат като този на „кралския спринт“, но колко от най-бързите мъже ще успеят да стигнат до него?


Това е само първата част на нашето превю за най-престижното колоездачно състезание, което започва след седмица. Тепърва ще разгледаме участниците в предстоящия Тур дьо Франс, както и големите фаворити за спечелването му.