Приемането на нов закон, който да замени действащия Закон за физическото възпитание и спорта, е предвидено в приоритет 21.1 от Програмата на правителството за стабилно развитие на Република България за периода 2014-2018 година. Целта е да бъде приет закон за регулация и мениджмънт на системата на спорта, който да осъвремени и систематизира нормативната уредба.

В настоящия си вид законопроектът е съобразен със становищата на НСА „Васил Левски“, преподаватели в Софийски университет, съветникът на премиера по въпросите на спорта Свилен Нейков, Национално сдружение на общините в България, Българска асоциация на спортните журналисти, депутати от парламентарната Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта, БОК, Български туристически съюз, представители на ОСК-та.

Законопроектът има 18 глави и 189 члена, а действащият закон - 12 глави и 69 члена.

Новият закон предвижда промени по отношение на възможностите за инвестиции в спортни обекти и съоръжения, по отношение на статута, правата и задълженията на спортните организации и регламентира на ниво закон борбата срещу употребата на допинг в съответствие с Националната стратегия за борба срещу употребата на допинг в спорта 2015 – 2024, която беше приета от МС миналата година. Законопроектът осигурява провеждането на държавната политика в сферата на спорта и засилва текущия контрол и изискванията към спортните организации.

Глава втора посочва органите за управление в областта на спорта. Нов елемент представляват консултативните съвети в сферата на спорта, които се предвижда да се създават към областните управители.

В Глава трета е систематизирана и кодифицирана уредбата, посветена на спортните организации, която в действащата нормативна уредба е разпръсната в различни по степен нормативни актове. Предвиждат се само два вида спортни организации – спортни клубове и спортни федерации. Отпадат като субекти националните спортни организации. „Българска асоциация спорт за всички“ и „Българска асоциация спорт за учащи“ трябва да се прелицензират като многоспортови федерации по обединяващ принцип „спорт за всички“ или „спорт за учащи“, а Българския туристически съюз се преименува на Национална организация за спортно-туристическа дейност.

Създава се възможност спортният клуб да бъде регистриран и като всякакъв вид капиталово търговско дружество, като се запазва действащото сега правило финансиране с публични средства да могат да получават само спортните клубове, регистрирани като юридически лица с нестопанска цел за осъществяване на общественополезна дейност.

Изрично е предвидена възможността за създаване на студентски спортни клубове, които могат да се подпомагат финансово от висшето училище и Министерството на образованието и науката.

Новата уредба на спортните федерации предвижда издаването на безсрочна спортна лицензия от министъра на младежта и спорта и засилен последващ контрол върху федерациите, притежаващи лицензии. Детайлизирана е уредбата по издаване, отказ, отнемане и прекратяване на спортна лицензия като изчерпателно са посочени необходимите документи за издаване на лицензия. Има нови изисквания по отношение на лицензирането на федерациите – трябва да имат най-малко 15 клуба за членове, регистрирани в 3 административни области, а в действащия закон изискването е за 7 клуба.

Въвеждат се изисквания за подходящ професионален опит и квалификация на членовете на управителните и контролни органи на спортните федерации. Изисква се регулярно представяне пред ММС на 4 годишна програма за дейността на федерацията, както и договори за ползване на спортни обекти за развитие на дейността.

За осигуряване на провеждането на държавната политика в сферата на спорта се предвижда финансиране с публични средства да могат да получават федерации, които имат минимум 20 члена или техни спортисти са спечелили медал от Олимпийски игри за Република България по съответния вид спорт.

Глава седма е посветена на спорта за високи постижения. Проектът на закон цели да отстрани несъвършенствата на сегашната непоследователна уредба. Поставено е условие прехвърляне или преотстъпване на права на спортист на чужда спортна федерация да се приема след разрешение на министъра на младежта и спорта.

За пръв път на законово ниво се предвижда взаимодействие между институциите в системата на образованието и Антидопинговия център с цел повишаване на информираността на подрастващите относно превенцията на употребата на допинг и вредни за здравето субстанции и методи.

Проектозаконът предвижда обособяването на самостоятелна Глава десета, регулираща допинговия контрол и борбата срещу употребата на допинг в спорта. Цялостната уредба е съобразена със Световния антидопингов кодекс.

В Глава тринадесета са регулирани спортните услуги. Създава се задължение на предоставящите спортни услуги да осигурят безопасни условия за практикуване на спорт и да организират медицинско осигуряване.

Глава четиринадесета регламентира стопанисването на спортните обекти и съоръжения като целта е да създаде условия за ефективно използване и качественото обновяване на съществуващите спортни бази, привличането на по-сериозни инвестиции за изграждането на нови спортни бази и същевременно се гарантират публичния или обществения интерес. Отчетен е фактът, че възвращаемостта на инвестицията в спортни обекти е най-бавна. За пример може да се даде „Арена Армеец“, за която са предвидени 66 г. за възвръщане на инвестицията в сграда и 10 г. за инвестицията в оборудване.

Глава петнадесета е посветена на финансирането. Запазва се съществуващият подход финансирането на спортни дейности с публични средства да се извършва въз основа на одобрени проекти на спортните организации, които са юридически лица с нестопанска цел за осъществяване на общественополезна дейност. Заложено е изискване не по-малко от 70% от бюджета на общините да бъде предвиден за подпомагане на масовия спорт.


Свали си приложението на Gong.bg – за ANDROID – за iOS