Стефка Костадинова е сред легендите със специална секция в открития днес първи виртуален музей на спорта. Инициативата е на Международната лекоатлетическа асоциация (World Athletics), която широко промотира новия си проект, базиран на иновациите и съвременните технологии. Известен като MOWA, Музеят на световната атлетика е първият, създаден единствено в дигиталния свят.
Българката е представена редом до най-великите звезди в историята на световната атлетика: Карл Люис, Пааво Нурми, Джеси Оуенс, Фани Бланкерс-Коен, Ирена Шевинска, Мари-Жозе Перек, Ян Железни, Алисън Феликс, Джонатан Едуардс и Юсейн Болт.
"На световното първенство в Рим през 1997 г. Стефка Костадинова си върна инициативата с 206 см, като принуди бившата шампионка Тамара Бикова да пробва в третия си опит невъзможните за нея 208 см. Останала сама на сцената и осигурила си вече златото, българката поиска летвата да бъде вдигната на рекордните 209 см, които покори от втория си опит, докато трибуните още бушуваха 10 минути след бурния финал на 100 м при мъжете.
Костадинова никога след това не скочи повече, но и никой друг не успя да стори това до днес, вече 34 години по-късно. Българката обаче спечели втора световна титла през 1995 г., а година по-късно грабна от третия си опит и олимпийското злато в Атланта", информира секцията за Стефка в залата за световните първенства.
По повод откриването на Музея, президентът на световната лека атлетика Себастиан Коу заяви, че MOWA е идеалната платформа за демонстриране на обширното наследство на атлетиката, основен спорт и олимпийски спорт №1.
"Радваме се, че сме първата международна федерация, която представи 3D виртуален спортен музей на глобалната аудитория. По този начин феновете от цял свят ще могат, без географските ограничения на физическото местоположение, да открият очарователната история на леката атлетика и невероятните постижения на нашите спортисти. Особено вълнуващо е да стартираме този проект в момент, когато пандемията ограничава възможностите на хората да посещават спортни събития или да посещават лично музеи", каза още Коу.
Пътуването в MOWA започва с влизане през голяма приемна, в която са разположени шестте континентални дисплея, преди да се премине през "Тунела на произхода", следва "лекоатлетическо 3000-годишно пътешествие от древността до съвремието", преди да се влезе в "Залата на световните първенства", която включва всички 17 издания на водещите шампионати на Световната атлетика.
Входът на виртуалната експозиция насочва към отделните зали и секции, където всеки може да получи аудио, снимкова и текстова информация за легендите, световните рекорди, най-великите мигове и личности на олимпийски игри и световни първенства. Посетителят може да се разхожда из залите свободно и да взаимодейства с над 60 експоната и над 400 предмета с поддържащо съдържание.
За да създаде музея, Световната атлетическа централа работи с дигиталната спортна компания dcSPORT, ръководена от олимпийския златен медалист в щафетата и световен шампион на 60 метра през 2004 г. Джейсън Гардънър, който внесе в проекта своите опит и страст към спорта.
Чрез авангардната 3D технология MOWA е проектиран да изглежда и да се чувства като истинска сграда със зашеметяващи стаи, които създават невероятно и завладяващо усещане на реалния живот. Едно от най-големите технически предизвикателства е изграждането на дигитална среда, в която моделирането на дарените от спортистите сувенири да изглежда реално. За да се гарантира, че фотографското възпроизвеждане, качеството и графиката са перфектни, всички артефакти, включително състезателни екипи, шпайкове и медали са заснети на 360 градуса с фотоси на всеки 10 градуса, като се използват общо 36 изображения на елемент. Яснотата на графиките и качеството на фотографското възпроизвеждане са най-съвременни.
Музеят включва други внимателно обмислени детайли като линиите на лекоатлетическа писта на виртуалния етаж, които да насочват посетителите и дори разполага със сенките на предметите, осигурявайки убедително завладяващо преживяване за феновете на спорта и на експозициите.
Осъществяването на проекта отне шест месеца, с капацитет за развитие във времето. Част от секторите ще се допълват, а цялата виртуална колекция е в 3D проекция. Посетителите могат да избират между свободна разходка из залите или тур с гайд на английски или френски.
Дигиталният музей е базиран в сайта на Световната атлетическа асоциация и може да се посети ТУК
2Коментара