На световното първенство по гребане в Пловдив за мъже и жени на възраст до 23 години, което ще се състои от 22 до 26 юли тази година, ще участват 330 състезатели.

Всички лодки са уникални, защото са проектирани и построени за всеки отделен гребец, а за направата им са вложени космически материали и технологии. Това съобщи доц. д-р Румян Христов, директор по спортно-техническата част на първенството и преподавател в Националната спортна академия. Еволюцията на гребния спорт е направила лодките свръх леки и тесни с обща тенденция за по-малко съпротивление във водата, коментира доц. Христов.

По думите му стремежът към олекотяване на лодките е причина световната федерация (FISA) да наложи минимално тегло за всяка лодка и ако преди старта тя се окаже по-лека, съдиите добавят в корпуса тежести, докато се изравни с теглото на лодките на всички останали състезатели. Едноместната лодка /скиф/ например не може да тежи по-малко от 14 килограма, а за двойките - по-малко от 28 килограма.

В това тегло влиза самата лодка, крачното устройство, подвижната седалка /слайд/, аутрегери и ключове /устройство за прикрепяне на греблата към корпуса на лодката/. Според регламентите на FISA, при греблата няма никакви ограничения, като тенденцията е те също да стават по-леки. Те се произвеждат изцяло от карбон, което ги прави леки и здрави. Един чифт гребла за скулово гребане например тежи около 1,8 килограма. Няма стандарти за дължина на греблата и форми на лопатките.

През последните 20 години FISA не е правила корекции в стандартите на теглата на лодките, но останалите пропорции в тях не са фиксирани за дължина и широчина. Най-динамично в последните години се развива дизайнът на устройствата за прикрепяне на греблата към корпуса на лодката. Съвсем до скоро това бяха алуминиеви тръби, сега са тип крила от карбон.

Транспортът на лодките е един от най-големите разходи при състезания по гребане, коментира Румян Христов. Един скиф /едноместна лодка/ струва между 8000 и 9000 евро, а за двойките цената е около 20 000 евро. Чифт гребла струват 450 евро, а единичните гребла /за разпашните лодки/ струват също към 450 евро. Така че, една добре екипирана съвременна единична лодка струва около 10 000 евро с греблата.

На световното първенство по гребане в Пловдив през тази година се очаква 95-98 на сто от състезателите да дойдат и да гребат със собствените си лодки, с които са гребали минимум 6 месеца.