Броени дни ни делят от първата триседмична обиколка в колоездачния сезона, а именно Джиро д'Италия. Обиколката ще се проведе между 6-28 май и отново ще ни предложи епични битки, запомнящи се моменти и много емоции в 21 състезателни дни. Нека надникнем върху общата характеристика на Джирото, етапите, които ни очакват и големите фаворити за розовото трико.
Обиколката на Италия ще ни предложи сложно и разчупено трасе, а колоездачите ще изминат 3489 километра за трите седмици на състезанието.
G O O S E B U M P S #Giro pic.twitter.com/FXLOtzOo0E
— Giro d'Italia (@giroditalia) April 28, 2023
Етап 1:
Първият етап е индивидуално бягане по часовник с дължина 19.6 километра. Началото на Джирото ще е на крайбрежието Трабочи в провинция Киети. Маршрутът минава минава най-вече край морската ивица. Етапът завършва в град Ортона с технични последни километри с много завои. Все пак трасето облагодетелства типичните часовникари заради дългите прави в първата си част, а в самия край има и леко изкачване, което може да разбърка сериозно първите позиции. В битка още от първия ден най-вероятно ще се впуснат дори фаворитите за генерално класиране, като Ремко Евенепул и Примож Роглич, които се справят чудесно и с бягането по часовник.
Етап 2:
Вторият етап остава в същата провинция, което е нормално. Той е с дължина от 201 километра между Терамо и Сан Салво. Това е типичен етап за спринтьорите в състезанието, които максимално ще се възползват от малкото си шансове. В етапа има две символични изкачвания, които са от четвърта категория, както и два спринта между премиите за катерачи. Интересното е, че вторият междинен спринт е на най-сериозното изкачване, но ще носи бонус точки само за цикламеното трико, но не и за това за най-добър катерач. Финалът отново ще е сложен с кръгово един километър и половина преди финалната линия и остър десен завой точно при навлизането в последния километър.
Етап 3:
Това вече е една идея по-сложен етап с две изкачвания в серия 40 километра преди финала. Разбира се, първото от тях е само от трета категория, а второто от четвърта, но все пак може да има разкъсвания в групата или опит да се изтърсят спринтьорите, тъй като между двете премии за катерачи има съвсем малко равни километри. Иначе етапът се движи отново по морското крайбрежие и може да има рискове за силен вятър и оформянето на ветрила в колоната. Със сигурност всички ще са много внимателни в този трети ден от Джирото, който е между градовете Васто и Мелфи. Спринтьорите, които се справят с изкачвания ще са сред фаворитите, но последният километър отново е много труден и не е за подценяване. Той започва със спускане и има няколко остри завоя в него, а последните метри от финала са на леко изкачване от 5%.
Етап 4:
Четвъртият ден от обиколката ще предложи първата реална битка за генералното класиране. Въпреки че етапът е оценен на три звезди трудност, в него има три изкачвания от втора категория, а финала е именно след едно такова. Да, последните три километра са равни, но преди тях има много сериозно изкачване. Дължината на етапа е 175 километра и събира над 3500 метра денивелация. Още от старта колоездачите ще тръгнат по начупен и хълмист терен с няколко изкачвания, които дори нямата категория от организаторите на Джирото. В средата на етапа има 2 почти 20-километрови изкачвания, които все пак са на стълбички и имат няколко заравнявания в тях, но все пак ще са изключително тежки. За финал колоездачите ще трябва да се справят с изкачване също от втора категория с дължина от 9.6 километра и среден наклон от 6.2 %. То започва с лек противонаклон, но става много по-сложно заради средната си част, която поддържа средно 9.4%, а има стръмни секции, които минават дори 11% наклон.
Етап 5:
Петият етап е до Салерно и на пръв поглед е добър за спринтьорите. Дължината му е 171 километра, но същинското равно започва едва 40 километра преди финала. Преди това трасето е доста начупено и дори има някои сериозни изкачвания, които не са категоризирани.
Етап 6:
Отново етап, който е с равнинен финал и е за най-бързите мъже в колоната. Дължината му е 162 километра и е в Неапол. Финалът е на идеална права повече от километър дълга, така че доброто извеждане ще е ключов фактор.
Етап 7:
Същински планински етап, който ще е важен за генералното класиране. Дължината е 218 километра, а денивелацията е близо 4000 метра. След 60 километра по равното, колоездачите ще се насочат към едно изкачване, което не е категоризиране. Веднага след неговото спускане колоната ще се насочи по изкачване от втора категория. В последните 40 километра има две изкачвания, първото от втора категория, а последното е с първа категория. Те обаче са в серия, като между тях няма почивка, а още начупен терен, което прави изключително сложни 40 километра.
Етап 8:
Отново сложен етап, като трудностите ще бъдат в последните пет километра, когато има няколко стръмни изкачвания. Последното от тях завършва шест километра преди финалната линия, а след това предстои стръмно спускане. Общата дължина на етапа е 207 километра.
Етап 9:
Деветият етап е изключително важен за генералното класиране, тъй като е индивидуален часовник с дължина от 30 километра. Трасето е изцяло равно и удобно за добрите часовникари. Очаква се колоездачи като Ремко Евенепул и Примож Роглич да нанесат големия си удар срещу другите фаворити за генералното класиране, именно в часовника.
Етап 10:
Отново етап, който започва трудно с изкачвания, но във втората си част е равнинен и спринтьорите ще имат шанс да грабнат друга победа. Дължината на етапа е 196 километра, а финала е изключително удобен за спринт, тъй като в повече от три километра няма завой преди финалната линия.
Етап 11:
Нов шанс за спринтьорите, етап с дължина от 219 километра с три категоризирани изкачвания, които обаче няма да затруднят сериозно колоездачите. Финалът обаче е сложен, тъй като в последните метри има остър десен завой. Позицията и извеждането на спринтьорите ще бъдат от изключително значение.
Етап 12:
Дължината на този етап е 179 километра и е сравнително по-тежък, тъй като има изкачване от втора категория, което се преодолява 26 километра преди края на етапа. Трудно чистите спринтьори ще оцелеят, но е по-вероятно да се стигне до спринт в малка група, отколкото сериозни разкъсвания и атаки на големите фаворити за генералното класиране. Разбира се, има шанс и откъсналата се група да стигне до етапната победа.
Етап 13:
Това е един от най-тежките етапи в тазгодишната Обиколка на Италия. В 207 километра са събрани три сериозни изкачвания, като първото Гран сан Бернардо е със специалната категория „чима копи“. Тя се дава на най-високата надморска височина в състезанието. Колоездачите ще се изкачат до 2469 метра. Това е предпоставка за един изключително труден и важен етап в Джирото, тъй като разликите могат да бъдат големи. Две изкачвания от първа категория слагат край на етапа.
Етап 14:
Отново етап със сериозно изкачване от първа категория, което обаче е в първите 50 километра на деня, а след това следва спускане и идеално равно. Етапът е добър шанс за спринтьорите или откъснала се група да триумфира.
Етап 15:
Още един планински етап с четири категоризирани изкачвания. Финалът е на спускане след стръмно изкачване, което продължава около един километър.
Етап 16:
Шестнайстият етап ще предложи 203 километра и над 5200 метра денивелация. В тази дължина са събрани пет изкачвания, като колоната и финишира на такова. От тях две са с първа категория, включително последното. Трудностите ще бъдат много.
Етап 17:
Може би най-равният етап, който е идеален за спринтьорите. В последните 2 километра обаче има 4 опасни завоя, за които колоездачите трябва да внимават.
Етап 18:
Още един планински етап, който предлага пет изкачвания, като отново две са от първа категория, а деня завършва с две изкачвания от втора категория в серия. Дължината на етапа е 161 километра.
Етап 19:
Заедно с тринайстия етап, това ще е сред най-тежките дни в Джирото. Дължината на етапа е 183 километра и събира пет изкачвания в 120 километра от трасето. Три от тях са от първа категория, включително и финалното.
Етап 20:
Третият етап с индивидуално бягане по часовник, който обаче е разделен на две части – равна и сериозно изкачване за финал. То е с дължина от 7.3 километра в общата от 18.6. Изкачването е със среден наклон от зашеметяващите 12.1 %, а в първата си част има стръмни секции, които надскачат и 18%.
Етап 21:
Парадният етап в Рим с дължина от 135 километра, когато битката за генералното класиране е вече решена. Последният ден от Обиколката на Италия ще ни предложи кралски спринт по подобие на Тур дьо Франс.
Големите фаворити:
Тук е важно да се спомене, че миналогодишният победител Джай Хиндли няма да участва в Джирото тази година. Същото можем да кажем и за другите двама на подиума от миналата година - Ричард Карапас и Микел Ланда. Всички те ще се насочат към Тур дьо Франс през лятото.
Ремко Евенепул е сред най-големите фаворити за спечелване на розовата фланелка. Младият белгиец, който триумфира в Обиколката на Испания през миналата година, се намира в страхотна форма и го доказа с втората си поредна победа в монумента Лиеж-Бастон-Лиеж. Световният шампион от сезон 2022 влиза в Джирото като фаворит и заради трасето, което му подхожда. Трите часовника определено са в негова полза. Той ще бъде подкрепян от сериозен отбор.
Другият основен фаворит е Примож Роглич. Словенецът тази година ще заложи на Обиколката на Италия. Той спечели убедително и двете надпревари, в които взе участие, а именно Тирено-Адриатико и Обиколката на Каталуня. В двете спечели и общо пет етапа. Намира се в страхотна форма и се справя повече от добре с часовниците, дори може да се противопостави на Ремко в тези етапи. Роглич ще разчита и на отбор от катерачи, който да му помага в трудните етапи.
Отборът на Бахрейн влиза с Джак Хейг и Дамиано Карузо. И тримата са в добра форма с няколко подиума в последните си състезания. Хейг стана трети в Обиколката на Алпите, а преди това влезе в топ 10 и на Париж-Ница. Състоянието му, изглежда, се подобрява. Опитният Карузо, който през 2021-а стана втори в Джирото, завърши на трето място в Обиколката на Романдия. Третият коз в тима е Сантиаго Буитраго.
Александър Власов е друг от фаворитите, въпреки че имаше проблеми от началото на сезона и не показа най-доброто от себе си. Неговият съотборник Ленърд Кемна пък се намира в добра форма и може да му помага, да търси личен успех в трудните етапи със сериозни изкачвания, като трикото за най-добър катерач, или пък защо не – да се бори за генералното класиране, ако Власов закъса.
Хю Карти влиза с амбиции в Джирото, след като записа осмо и второ място в италианските надпревари, следователно Тирено-Адриатико и Обиколката на Алпите. Голям проблем за британеца ще са етапите с бягане по часовник. Той ще бъде подкрепян от Ригоберто Уран, който на 36 години, може да се впусне в една последна битка за нещо по-сериозно в големите обиколки.
Случаят с Тибо Пино ще е същият. Французинът влиза в един последен опит да вземе голяма победа и защо не топ 10 в генералното класиране.
Тао Харт от Инеос ще е един от големите опоненти на Ремко Евенепул. Той не се справя най-добре с часовниците, но е победител от Обиколката на Италия от 2020-а година. Британецът влиза в Джирото с убедителна победа в Обиколката на Алпите. Не можем да пренебрегваме и Герайнт Томас, който е способен на нещо голямо в Джирото. Техният съотборник Павел Сиваков може да е скритият коз на тима и също да се бори за по-челна позиция, ако формата му позволява.
Отборът на Обединените арабски емирства ще залагат изцяло на Жоао Алмейда, след като Адам Йейтс, Хуан Аюсу и Тадей Погачар няма да вземат участие в надпреварата. Португалецът ще влезе в Джирото след подготвителен лагер, след като в края на март стана трети в генералното класиране на Обиколката на Каталуня. По-рано през месеца пък финишира втори в Тирено-Адриатико.
Сред най-добрите спринтьори са Марк Кавендиш, Паскал Акерман, Кейдън Гроувс, Николо Бонифацио, Фернандо Гавирия и Алберто Дайнезе.
Коментирай