С напредването на месец януари все повече колоездачни фенове поглеждат с надежда към сезона на шосе, който вече започна. Разбира се, това се случва най-вече в топлите страни, като Австралия, където вече се проведоха националните шампионати. До дни пък ще започне и първата седмична надпревара от световния тур - Tour Down Under. След това предстоят интересни състезания в Испания или ОАЕ, където ще старт на сезона ще сложи и най-добрият колоездач последните години - Тадей Погачар. Какво обаче може да очакваме от колоездачния сезон или по-точно кои са големите въпросителни относно 2025-а година, може да видите по-надолу.

Тур дьо Франс

Започваме с най-престижната колоездачна надпревара - Обиколката на Франция, нищо че тя ще се проведе чак лятото и наглед изглежда все още далеч във времето. Въпросът тук, разбира се, е кой ще триумфира с жълтата фланелка след 21 етапа и ще успее ли Тадей Погачар за четвърти път да спечели Тура. Към момента това е загадка, но ако словенецът покаже същата форма като миналата година, то едва ли ще има съмнения. И все пак, колоезденето е показало неведнъж, че е пълно с изненади. Програмата на Погачар стана ясна и голямата разлика с 2024-а година е липсата на Джиро Д’Италия от неговия календар. Това означава, че той може да влезе в една още по-оптимална форма в Тур дьо Франс и сравнително по-отпочинал, не че през миналия сезон се видя някаква умора в него. Основната му “конкуренция” тогава бе Йонас Вингегор, който обаче влезе в Обиколката на Франция след травма и нарушена подготовка. Датчанинът ще се надява на много по-добро начало на сезона и ще опита отново да спечели Тура, както направи две поредни години през 2022-а и 2023-а. На третото стъпало на подиума миналата година се качи колоездач, около когото много се шуми през зимата, а именно:

Ремко Евенепул

Целият сезон на белгиеца е една голяма въпросителна заради тежко падане на тренировка. Двойният олимпийски шампион от Париж пострада в началото на декември, когато се стигна до инцидент заради внезапно отворена врата на ван на белгийските пощи. Това определено влияе сериозно на подготовката на Евенепул, който се очаква да започне сезона си доста късно - в края на април, но самият той призна, че това може да се случи и по-късно. В календара му към момента влизат Amstel Gold и монумента Liege-Bastogne-Liege, който спечели на два пъти в кариерата си до момента. Едва ли ще е в достатъчна добра форма, за да се бори за трета победа в класиката, но неговата цел е една, а именно Тур дьо Франс. За негово щастие, а и на отбора му, все още има достатъчно време, за да се подготви за Обиколката на Франция. Задачата му обаче е много сложна с нарушена подготовка и късен старт на сезона. 

Ще се събуди ли Ineos?

Отборът на Ineos, бившият емблематичен Sky, има сериозни проблеми през последните сезони. Представянето на формацията не е никак добра, като 2024-а година беше антирекорд за тима по брой победи. Само 14 победи записаха колоездачите на тима, които и не спечелиха нито една от по-големите многоетапни надпревари или пък класики. Последната голяма обиколка, която спечели техен състезател бе през 2021-а година, когато Еган Бернал триумфира Обиколката на Италия. Отборът беше известен с доминацията си преди това, а в последните 3 сезона те не са на същото ниво, особено в големите обиколки. Факторите за спада са различни, от структурните промени на ръководството в отбора и инвестицията на собственика на Ineos във футболния Манчестър Юнайтед до смъртта на спортния директор Никола Портал през 2020-а година. Сериозен фактор и е невъзможността на отбора да замени големите си звезди от миналото, включително и контузията на Еган Бернал, заради която победителят в Тур дьо Франс от 2019-а може и да не се върне в предишната си форма. 

С какво ще ни впечатли Матийо ван дер Пул?

Матийо ван дер Пул е колоездач, който винаги прави състезанията, в които участва, интересни. Към момента световният шампион от 2023-а година, трикратен победител във Фландрия и двукратен в Париж-Рубе, все още се състезава в колокроса. Неговият календар поне до началото на февруари е изцяло изпълнен със състезания в тази дисциплина. Нидерландецът сподели сам, че голямата му цел за годината е световната титла в планинското колоездене през септември. Все пак, очаква се да го видим и на шосето или по-скоро на паветата за пролетните класики. Фландрия и Париж-Рубе без 29-годишния колоездач не биха били същите, така че с надежда очакваме отново да го видим и очакваме поредно шоу с марката Ван дер Пул.

Каква роля и какви цели ще има Вут ван Аерт?

Щом говорим за Ван дер Пул, то не може да не говорим и за най-големия му съперник - Вут ван Аерт. Двамата ще се срещнат още през този месец в колокроса, но очакваме фойерверки и на шосето от тях. Белгиецът ще кара в пролетните класики, като ще изпусне Милано-Санремо и Страде Бианке, но ще е на линия за големите Фландрия и Париж-Рубе. След това почти няма почивка за Ван Аерт, който ще кара в Джиро Д’Италия и Тур дьо Франс. Точно какви цели ще гони в големите обиколки, все още не е ясно. В Джирото най-вероятно ще има по-свободна роля и ще може да се бори за етапни победи, докато в Обиколката на Франция отново ще е верен помощник на Йонас Вингегор. Да не забравяме, че имаше много спекулации, че Ван Аерт може да е добър многоетапник, все пак той кара отлично часовниците и спечели един от тежките етапи в Тура с двойно изкачване на Мон Венту. Подобен експеримент обаче едва ли ще има тази година, той да е лидер за генерално класиране, дори в по-малка обиколка, тъй като календарът му е изпълнен предимно от еднодневни класики.

Кой ще спечели Джирото?

Въпреки че много фенове и специалисти са недоволни от наскоро обявения маршрут на Джиро Д’Италия, то обиколката може да се окаже много интересна. Към момента нито Йонас Вингегор, нито Тадей Погачар са спрягани сред участниците, а за Ремко Евенепул старт в Обиколката на Италия изглежда нелогичен заради вече изтъкнатите причини по-нагоре. Така шансовете за по-отворено и интригуващо състезание са налице. Примож Роглич, Ричард Карапаз, Адам Йейтс и Хуан Аюсо изглеждат сигурни участници в Джирото през май. Победителят може да е един от тях, а защо не и съвсем друг неочакван кандидат да се появи в спора за розовото трико. Разбира се, все още не можем да изключим от сметките Вингегор и Погачар, като датчанинът не е обявил програмата си, а от лагера на словенеца споделиха, че тепърва ще се решава за втора голяма обиколка. Основната цел е Тура. Струва ми се доста по-вероятно обаче да не видим Погачар в Джирото, след като постигна своя дубъл миналата година. 

Има ли сили Примож Роглич за подвиг?

И отново се връщаме на Примож Роглич, за когото 2025-а година изглежда като един последен шанс за нещо повече в Тур дьо Франс. 35-годишният словенски колоездач, който миналата година спечели четвъртата си Вуелта, винаги има проблеми в Обиколката на Франция. Роглич изглеждаше като обсебен от Тура, но след второто място през 2020-а година нещата за него просто не се получават. В последните си три участия оттогава насам той не завършва в Обиколката на Франция, но все пак добави на сметката си четири крайни победи в Обиколката на Испания и една в тази на Италия през 2023-а. Много разумно Роглич ще подходи малко по-различно тази година и ще кара в Джирото и Тура, дубъл, който сънародника му Погачар спечели миналия сезон. Примож, с много силния отбор на Red Bull - BORA, може да е сериозен претендент и в двете надпревари, стига да се пази от инциденти. 

Новите изгряващи звезди и големите разочарования

Всеки сезон предлага изненади и разочарования, запознава ни с нови изгряващи звезди, които бързо се превръщат в герои. Други пък оставят горчив и неприятен вкус със слабото си представяне. Няма как да предскажем кои ще бъдат те, като колоезденето е непредвидим спорт, пълен с контузии, инциденти и малшанс на шосето. Можем обаче да погледнем към бъдещето на спорта, което изглежда светло. Някои таланти вече загатнаха за себе си през 2024-а година и с надежда ще ги следим през настоящия сезон. 

Пабло Торес е един от тях. 19-годишният испанец се присъедини към отбора на UAE Team Emirates, където вече има група от млади и талантливи колоездачи, включително Исаак дел Торо, Ян Кристен, Игор Ариета и Антонио Моргадо. 

Лео Бижо ще направи дебют при мъжете с екипа на AG2R, като младият французин е спряган за големи неща в колоезденето. Йорген Нордхаген пък е едно от интересните имена в тима на Visma Lease a Bike. Като цяло скандинавските страни отново са представени отлично от младите си таланти. Други имена в този списък са: Йоханес Кулсет и Алберт Филипсен.

20-годишният норвежец вече записа цял сезон за Uno-X и дори участва в Тур дьо Франс, завършвайки на 47-о място. 18-годишният Филипсен пък ще кара за първи път при мъжете и то с екипа на Lidl-Trek. През миналата година той стана шампион на Дания до 23 години в дисциплината бягане по часовник. 

Последно, но не и на последно място, трябва да споменем и талантливият американец Андрю Оугъст от Ineos. Разбира се, има и още много обещаващи колоездачи, които се в колоната през настоящия сезон, но въпросът е кой ще грабна шанса си.