Носителят на Европейския Рали Трофей за 2017 г. Пламен Стайков беше разказа какво да очакваме в родния автомобилен спорт през предстоящия сезон 2022. Двукратният шампион на България даде интервю, в което обяви плановете си:
- Пламене, виждаме те усмихнат, в добро здраве и настроение около бегачката ти Шкода Фабия R5, която както ти спомена в други наши срещи е твоя сбъдната мечта. Как се развиват нещата след закупуването на уникалния по рода си за България автомобил?
- След закупуването на автомобила се сблъскахме с много въпроси относно настройките, защото досега нямаме никакъв опит с автомобил от типа R5.
Ще издам пълна информация какви промени сме направили след първото ни състезание - Рали Сърбия 2021 г. Променихме изцяло работата на предния и задния диференциал, сменихме всички скоростни предавки от първа до пета, също така понесохме голям шок с окачването на автомобила, което се оказа неработещо и със съдействието на Иван Иванов проблемите бяха диагностицирани и разрешени от най-добрия в областта на амортисьорите за Шкода R5 - Роман Креста от Чехия.
Подменихме агрегати с най-високо качество произведени от световния лидер на автомобилни компоненти - Denso. Последната промяна, която ще направим е да използваме за сезон 2022 от топ маповете на Шкода моторспорт, за да можем да извлечем максималната мощност на автомобила, която досега не сме използвали.
- Всички фенове на моторспорта у нас тръпнат в очакване по време на зимната пауза да чуят приоритетите на теб и екипa ти за предстоящия рали сезон. Къде планираш да радваш многобройната фенска маса, която не е тайна, че притежаваш като един от най-талантливите и атрактивни пилоти?
- За мен и моят екип от най-голямо значение и удоволствие ще бъде да вземаме участие и да радваме родната публика, но предвид създалата се ситуация това не зависи от нас и сме в очакване на спортния календар от легитимна спортна власт. Не мога да скрия горчивината, която почувствах, когато научих, че са отнети правата на любимото ми състезание - Рали Сливен.
Надявам се управлението на моторспорта да се вземе в ръце и въпреки трудната ситуация, в която сме попаднали, да се стигне до адекватни мерки за по-добри условия спрямо състезателите в България. Нека не забравяме, че сме българи, да не забравяме каква крaсива природа притежаваме, какви уникални пътни условия имаме за провеждане на рали състезания във всяко едно кътче на нашата страна.
В случай, че няма адекватни действия от легитимната спортна власт и спортният календар няма да се реализира, аз и моят екип ще вземем няколко участия извън България, като ще издам едно от тях - Рали Барум в Чехия.
- Мислиш ли да правиш промени в екипа си, на който разчиташ?
- Относно моя екип мога да подчертая, че съм изключително щастлив, защото работя от дълги години с едни и същи хора. Това ме радва, защото сме по-сплотени и радостта от победите, които завоюваме заедно е по-сладка и ценна.
На първо място и най-значително в екипната роля има моят баща Вълко Стайков, който е бивш автомобилен състезател и благидарение на неговите насоки още от най-ранна детска възраст проходих в моторспорта.
Рафи Кадир - тук също ще разкрия няколко тайни за него. Той е моят най-голям жокер, който освен, че ми е навигатор е и отличен механик и добър приятел, също така от скоро имам привилегията и подкрепата и на неговия син - Доки Кадир, който уверено върви по професионалните стъпки на татко си.
Георги Димитров - Клечо - това, което ни свързва още от началото на приятелството ни е след първите ми победи в родния му край Сливен. Той от мой фен впоследствие се превърна в мой най-добър и всеотдаен приятел, неизменна част е от екипа. И като заговорихме за меката на рали спорта, а именно град Сливен, тук е моментът да отбележа и следващият в екипа ни, който за моя радост е с огромен опит и познания като механик в рали спорта - Веселин Ташев. Надявам се през 2022 г. да успея да запазя този екип, с който да пожънем следващите си успехи и да ги отпразнуваме заедно.
- Как се справяш с намирането на спонсори след създалата се световна ситуация?
- Не искам да крия факта, че ми беше изключително трудно дори да закупя автомобила, а и подготовотката и предстоящите събития изискват финансов ресурс, с който на този етап не мога да се справя, защото по-голямата част от рекламната площ на автомобила е свободна. Искам да изкажа огромна благодарност към единствения за момента рекламодател, имаме дългогодишно партньорство със световния лидер в производството на автомобилни компоненти - Denso, и в частност към лицето на тази компания Христо Карауланов.
- Каква смяташ, че е ролята на рали пилотите в социалния живот? Вие сте професионалисти в това, с което се занимавате, какво бихте направили, за да подобрите културата на водачите в България?
- Бих ги посъветвал, вземайки предвид пътната обстановка и асфалтовото покритие, което е с ниско ниво на сцепление и също така инфраструктурата на отводняването на пътната настилка, която е огромен проблем и създава аквапланинг, всички водачи да управляват автмобилите с повишено внимание при минусови температури или валежи от дъжд и сняг.
Това, което трябва да се направи от водачите не е сложно - намалявайки темпото, с което се движат, ще закъснеят в пристигането си до крайната точка с максимум 10 минути, но ще бъде безопасно за всички и по този начин ще ограничим ПТП-тата у нас и ще спасим човешки животи. Апелирам към държавните структури да бъдат използвани хора от нашия бранш - професионалисти за провеждането на обществени кампании, насочени към водачите за безопасно шофиране и толерантност на пътя.
Коментирай