Двукратният шампион на България Пламен Стайков обяви завръщането си в рали надпреварите след 4-годишно отсъствие.
Един от най-опитните ни автомобилни състезатели, който е родом от Кърджали, презентира новата си "бегачка" Шкода Фабия R5. Закупува я от Финландия срещу близо 200 хиляди евро.
38-годишният Стайков даде пространно интервю пред Блиц, разказвайки колко трудно се е сдобил с автомобила. С бялата "R5-ица" той вече се чувства много по-уверен в преследването на победите, които преди години постигаше с огромни затруднения, тъй като със своето Мицубиши Лансер Ево 9 трудно се противопоставяше на класните R5-ици.
В понеделник Стайков проведе тестове с новата кола на писта "Дракон", демонстрирайки класата си. Амбициран е да жъне успехи през следващия сезон, а до края на настоящия се очаква да го видим в някой от стартовете с цел свикване с автомобила. Навигатор отново ще му бъде Рафи Кадир.
- Kaк се стигна до решението да се завърнеш в спорта?
- Чувствам се чудесно. Завръщам се в спорта, след като "АСК Стайков рейсинг" успяхме да закупим този невероятен автомобил. Имаме шансове да се борим за национални, европейски и световни шампионати. 2017 г. излязох от спорта точно поради тази причина - карах доста стар автомобил като еволюция, с 10 години по-стара еволюция от конкурентите ми. Въпреки това съумях 2016 и 2017 г. да стана балкански шампион. Рискът обаче беше много голям и реших да изляза от спорта 2017 година. Беше въпрос на време да направя голяма катастрофа.
- Колко струва новата кола, с която ще се състезаваш?
- Този автомобил е доста скъп за държава като нашата. Изключително трудно се сдобихме с него. Надявам се да трупаме повече опит и да радваме публиката не само в България, а и в Европа.
- Разкажи малко повече за колата.
- Автомобилът е реални 300 конски сили. За много хора ще се сторят малко, но истината е, че е конструиран така, че през цялото време те да бъдат използваеми. С невероятни скоростна кутия и спирачки е. Колата стои страшно добре на пътя, управляема е, като детска играчка е. Целта ми е тази година да направя тестови 300-400 километра и през следващия сезон да бъда конкуренция на противниците.
- Феновете кога да те очакват?
- Не крия амбициите си, че искам постоянно да побеждавам. Именно заради високите ми цели катастрофите и финалите ми бяха 50:50. Правих прекалено много грешки и карах на ръба, тъй като исках да съм първи. Колегите ми също се стремят да побеждават и това прави автомобилният спорт красив и интересен. Надявам се по-скоро да намеря партньори и рекламодатели, за да мога да участвам на целия национален шампионат плюс две или три европейски участия.
- Загатваш колко трудно е било да закупиш автомобила. Някой помага ли ти или го закупи с лични средства?
- Помагат ми моето семейство и приятелите. Наложи се да продам къщата. Също така част от бизнеса на баща ми, както и моят бизнес. Малка подкрепа от приятели. Лишавам семейството си от доста неща, но преценихме, че това, което го правя, го правя добре, и си заслужава. Вече годините ми не са малко, на 38 съм. Ако не се бях направил точно сега тази крачка, след това нямаше да мога да се завърна в спорта. Никога през живота си не съм имал толкова добра кола. Ще дам всичко от себе си да представя България добре на всяко състезание, в което участвам.
- Колко бърза е новата кола?
- Скоростта не е много висока, максималната й е 201 км/час. Силата на колата е между 60 и 160 км/час - динамиката на ускорение.
- Извън състезателните трасета спазваш ли правилата за движение, какъв шофьор си?
- Стриктен съм, спазвам всички правила за движение. Имайки предвид смъртните случаи, които стават по пътищата, много повече са отколкото при военно положение. Приветствам всеки, който иска да ме победи или да покаже, че е по-добър състезател от мен, да дойде и да покаже уменията си на трасето срещу мен. Пътищата в България не са място за състезания.
Коментирай