Новият шампионат на България по рали започва утре в Костенец с очаквано кратък стартов лист. Заради финансовата криза, която най-тежко удря автомобилния спорт, за рали Траянови врата са заявени едва 28 екипажа.

През миналата година в първото от сезона рали участваха 39 автомобила. За първи път след близо 20 години, състезание от първенството на България включва и скоростни отсечки, които ще бъдат карани на фарове. В края на 70-те години ФИА забрани нощните етапи, но от миналата година започва да връща стари схеми на организация в ралитата от световното първенство.

В Траянови врати двете нощни отсечки са Магистрала 2 (18 км) и Церово 2 (29.08 км), които стартират съответно в 19.47 и 20.20 ч. в събота. Само четирима пилоти от стартовия списък - Димитър Илиев, Крум Дончев, Ясен Попов и Стоян Апостолов имат опит в състезателното каране на фарове. Днес вечерта екипажите ще имат двучасова възможност да опознаят трасетата на двата етапа, за да направят сверка със записките си и ориентири в тъмното. Водачи на колоната са Димитър Илиев/Янаки Янакиев (БТК-ADSL, Мицубиши Лансър Ево 9, щ1).

Двамата печелят откриващото първенството рали през последните три години. Началото на шампионата е особено важно, защото той включва 8 състезания, от които шестте най-добри резултата ще определят шампионите в генералното класиране и отделните класи. Финалът на първенството е 10 октомври, когато с рали Твърдица завършва сезона в ралитата.

Втори и трети в стартовия списък са съответно вицешампионите и третите в класирането - Крум Дончев/Петър Йорданов (Приста Ойл Рали Тим, Пежо 207 S2000, щ2) и Ясен Попов/Никола Попов (М-Тел Рали Тим, Мицубиши Лансър Ево 9, щ3). След като приключиха рано-рано сезона си през 2008 г., два от силните тандеми - Петър Гьошев/Димитър Спасов (Престиж Рали Тим) и Игнат Исаев/Милен Илиев (Интерлийз Рали Тим) - и двата екипажа карат Мицубиши Лансър Ево 9, са отново на терена.

Докато Гьошев си е гарантирал пълна програма за сезона, то Исаев стартира в шампионата, без да е наясно докога ще продължи. Ако се изключат лидерите в генералното класиране от миналото първенство, повечето пилоти ще карат през годината по схемата "кръг за кръг". Това ще е допълнителна интрига, защото освен от техниката, титлата може да се окаже зависима и от бюджета на клубовете.

Точно поради финансови причини през цялото първенство няма да кара Румен Дунев, шампион за 2008 г. в клас А6. Пак по същите или технически причини на старта няма да се появят още първенците в N3 Иван Ганчев и N2 - Сава Димитров. Това означава, че три от деветте титли за 2009 г. са вакантни. Със старта на Траянови врата започва и втория пореден сезон, в който БФАС допусна до състезания и автомобилите с изтекла дата на производство.

В категорията на т. нар хиксове шампионите от 2008 г. Тодор Тодоров/Красимир Захариев (Етър Рейсинг Тим, Фолксваген Поло) ще защитават титлата си срещу още четири екипажа. Сред тях е и дебютиращият в ралита варненски тандем Искрен Маринов/Атанас Николов (АРТ Рейсинг, Мицубиши Лансър Ево 9). Състезанието включва 8 скоростни етапа (по четири всеки ден, обща дължина от 188.80 км) и дистанция от 311.31 км. Стартът на първия автомобил е в събота 17 ч. пред кметството на Костенец.