Когато говорим за моторни спортове, едно име веднага изниква в съзнанието - Себастиен Льоб. За любителите на високите скорости той е феномен, а за приятелите си е просто Себ. Историята на 44-годишния французин е крайно интересна.
Спортната му кариера започва като гимнастик, като става четирикратен шампион в областта Елзас, а на национално ниво върховото му постижение е пето място. Тренира този спорт от тригодишен, вдъхновен от баща си, който също има призови класирания. Едновременно с това непрекъснато кара колело, триколка или мотопед. Заради влечението си към механиката, напуска училище и започва да работи като електротехник, за което има и диплома. Успява да събере средства за спортен автомобил и започва да следва мечтата си. Стартира със състезанията на 21, като първоначално ръка му подават двама ентусиасти- аматьори.
Легендарният статут на Льоб е запазен за десетилетия наред благодарение на уникалното му постижение от девет поредни титли в световния рали шампионат, подкрепени от 912 етапни победи, 116 подиума и рекордните 1636 точки. На него принадлежи и най-бързата рали победа - със средна скорост от близо 123 километра в час. Известен е с прякора си Льо Петрон, което на френски означава “босът”. Доминира на всички настилки, но превъзходството му се изразява най-ясно на асфалта в Монте Карло, където има седем първи места. С една по-малко са победите му в Германия, а сред любимите му ралита са тези в Аржентина и Испания, които печели по осем пъти.
През 2013-а френската легенда зарадва родните фенове с победа в рали България, което тогава бе част от световния шампионат. Сред отличията му трябва да отбележим също така трите победи в Състезанието на шампионите. То се провежда в края на всяка година, като конкуренцията в него е забележителна, защото участват пилоти от Формула 1, световния рали шампионат, от сериите Индикар, Наскар и други. Печелил е и купата на нациите в тандем с Жан Алези. В кариерата си участва два пъти в надпреварата 24 часа на Льо Ман, като през 2006-а финишира втори. След силните години в световния рали шампионат следват успехи на други фронтове. През 2012-а французинът заслужи златото в “Екс Геймс” в рали кроса. Две години по-късно се нареди трети в световния шампионат за туристически автомобили на ФИА.
По-миналата година Льоб прие поредното предизвикателство - да участва в рали Дакар, известно като най-тежкото в света и завърши с четири етапни победи и с девето място в крайното класиране, което е невероятно постижение за дебют в тази надпревара. Само няколко месеца по-късно дойде време за поредната изненада от неуморния Себ - световният раликрос шампионат. Преди това, заедно с дългогодишния си навигатор Даниел Елена, двамата се представиха на ниво в пътя на коприната през 2016 г. В шампионата по раликрос Льоб записа дебютната си победа през октомври същата година, като тогава той стана първият пилот, спечелил три различни надпревари под егидата на ФИА.
Може би единственото, което му липсва, е пробив във Формула 1. През 2008-а той тества болида на Себастиан Фетел, като в Каталуния изостана с по-малко от 3 секунди от германеца. В крайна сметка обаче французинът не получи супер лиценз и така и не застана на старт в официално състезание. Себ обаче е категоричен, че не съжалява за пропадналата си мечта и е горд с великолепната си кариера.
Съпругата му Северин също харесва високите скорости, като понякога влиза в ролята на навигатор.
Звездата често разпуска със снукър в къщата си в Швейцария. В гаража му разбира се има суперколи, но е собственик също и на хеликоптер. Едва ли ще се изненадате, че статутът на Льоб във Франция е на герой. Неслучайно той е носител на ордена на почетния легион, който се дава за особени заслуги от времето на Наполеон до днес.
Така вече 23 години името Льоб е символ за класа в моторните спортове и пример за следващите поколения. Въпреки безспорния талант, може би кариерата му нямаше да е толкова успешна, ако не се водеше от мотото си – „Всичко е възможно“.
Коментирай