Сезонът в мотокроса не може да завърши без емблематичното GP в Бобошево, което тази година ще отбележи 63-тото си издание, организирано от бобошевци със съдействието на БФ Мотоциклетизъм. Традиционният мотокрос в Бобошево е специално състезание, което освен, че съвпада в митологията на червеното вино в региона, от спортна гледна точка е едно трудно и интересно състезание. Трудно е поради факта, че почвата в региона е специфична – червени каменисти пясъци които след няколко манша или тренировки започват сериозно да се изравят, което естествено ги прави сложни за преодоляване или най-малкото – избиране на правилната състезателна линия. Интересно, защото в това състезание участват много истински фенове на мотокросa – професионални състезатели и не-малко любители, дошли да се преборят за заветната трофейна дамаджана раздавана на победителите в подножието на „червения баир”. Самият „Червен баир”, един от специфичните елементи по трасето, със сигурност се е слегнал и ерозирал спрямо величието си от GP Бобошево 1987-ма например, но продължава да е там и да носи славата на бобошевската мотокрос история.

Състезанието в Бобошево е интересно и поради една друга причина, а тя е че мнозина от състезателите в джуниър класовете тестват в състезателни условия мотоциклетите с които ще се състезават през следващия сезон, в нова, по-голяма кубатура. Такъв е естествено случаят с шампиона за 2019-та в клас МХ65 – Мирослав Димитров (Марица Рейсинг Тийм), който вече е клас МХ85 с мотоциклет Ямаха и след отличното си представяне миналата седмица в Благоевград, очакваме едно наистина добро състезание за него в големия клас. Въпреки неговото отсъствие от групата, при 65 кубиковите, Венцислав Тошев (Мотоспорт Варна, КТМ) и Дани Цанков (М6 Ямаха Рейсинг Тийм, Ямаха) не спират да събират овации в последно време, а в Бобошево, традиционно публиката е многобройна и на ниво. Виктор Бориславов (Мотоспорт Варна, КТМ) ще отбележи тази седмица финален старт с малкия мотоциклет 85сс, но е възможно, въпреки че все още няма достатъчно тренировки с 125сс машината която го чака за следващия сезон, да се появи и в клас МХ2. Шампионът за 2019 в класа на „малко по-малките” МХ85, Християн Георгиев, се надяваме да е оправил техническите проблеми по мотоциклета си и да се включи в битката за Бобошево която ни очаква тази неделя.

В голямата кубатура на клас МХ2, този път ще наблюдаваме друг стил битка, в която шампиона за сезона Майкъл Иванов няма да вземе участие, което със сигурност ще отвори нови простори за място подиума пред други състезатели. Един от тях е Алекс Димитров (Мотоспорт Варна, КТМ), който започна своята състезателна именно в Бобошево и в последните 10 години не е пропускал издание на това уникално състезание. Жулиан Георгиев (Киппен МХ Рейсинг, Кавазаки) е друг топ пилот който очакваме да атакува победата тази седмица, но в компанията на Виктор Нейчев (Еърмакс Рейсинг, Ямаха) и почти местния пилот от Симитли – Димитър Грозданов (МХ Тийм, КТМ), това разбира се няма да е лесно. Все още не е потвърдено участието на тайния италиански пилот, който през 2018-та година изненада всички със своето отлично представяне в Бобошево, но там имената на някой от пилотите в стартовите списъци са традиционно забулени в мистерия.

Стига ме и до клас МХ1, където отново ще видим една борба между пилота от Дупница – Любомир Васев (НСА Моторспорт, Ямаха) и колегата му по „марка мотоциклет” Стефан Нейчев (Еърмакс Рейсинг). Към нея очакваме да се присъедини и троянчанинът Калоян Илиев (МСК Севлиево, КТМ), както и обичайните заподозрени в клас МХ1 от южната ни съседка Гърция. Класовете МХ1 и МХ2 ще карат заедно с разделено класиране като това ще даде шанс на мотокрос познавачите от региона да видят на едно най-добрите мотокросисти в големите класове, уважили 63-тото издание на състезанието.

Озоваваме се и в клас МХ, където този път възрастта няма да има значение (без отделно класиране за МХ и МХ40) и всички любители, професионалисти, полу-професионалисти и ветерани ще се наредят на най-старата бариера в българския мотокрос за своите състезателни маншове. Обичайно за това състезание, след квалификациите ще има разделение на топ 20 и „всички останали”, като всеки от клас МХ ще има възможност да се разпише като участник стартирал в 63-тия традиционен мотокрос в Бобошево. Имената на пилотите в този клас са много, но сред тях трябва да се отбележи например мотокросист трето поколение от Перник – Мартин Тодоров (М6 Ямаха Рейсинг Тийм, Ямаха), острието на тракийската низина – Атанас Петров (АИТ Рейсинг Тийм, КТМ),  съотборника му Янко Зоков (Кавазаки), младият софийски ветеран Александър Ленев (Джей Ар Си Моторспорт, КТМ), високопланинския Николай Мутафчиев (Панчо Рейсинг Тийм, Кавазаки) и най-вероятно един от истинските ветерани Николай Ангелов (4х4 Адвенчър, Ямаха). Очертава се един наистина интересен клас МХ, но в крайна сметка малцина ще успеят да вдигнат пет-литровия специален трофей в неделя следобед.

  На днешната  среща с медиите в Пресклуб България, присъства живата легенда на бобошевския мотокрос Павел Наков – Пако, който е на 88 години и участник в първото състезание през 1956 година. Той се върна назад в спомените си, като сподели, че в първите издания карането е  било за забавление , но е събирило много ентусиасти, които са идвали с мотори от цялата страна. Традицията от тогава, а именно, да се подарява по дамаджана с вино на всеки състезател продължава и до днес. Дошлият за пресконференцията кмет на Бобошево Крум Маринов беше категоричен, че традиционния мотокрос ще продължи през годините , трасето в момента е отлично подготвено, а домашното вино направено за 63-тото издание вече очаква състезателите, които ще го получат на награждаването в неделния ден. Председателят на Гран При България Румен Петков поздрави домакините с организацията на предстоящото състезание и пожела успех на всички участници в традиционния мотокрос-  Бобошево 2019-та.

Програмата за уикенда не изневерява на традицията и включва по две тренировки в съботния ден, квалификация и по два манша в неделя, като официалното откриване на състезанието е в 10:15.