Акумулаторът стартира автомобила като подава ток към стартера за пускане на двигателя на автомобила. Затова той е важен елемент от устройството на всеки автомобил и трябва да е винаги изправен.

За съжаление вечен акумулатор няма и колкото и правилно да го експлоатирате идва момент, в който трябва да се смени.

Във верига магазини за авточасти и автоаксесоари Avto.BIM.BG ви предлагаме качествени акумулаторни батерии на утвърдени производители за автомобили с различни мощности и технически характеристики. Можете да закупите и авточасти онлайн на www.avto.bim.bg. При нас ще получите необходимата информация и помощ, при закупуването на нови авточасти и консумативи.

Когато търсите нов акумулатор ще установите, че на пазара се предлагат различни по тип и цена батерии. Каква точно да изберете зависи от особеностите на отделните типове и техническите им характеристики.

Какво представлява акумулаторът за кола?

Устройството на акумулаторните батерии за кола е еднакво. Независимо как изглеждат външно, те представляват една кутия с шест клетки, в които са разположени електроди с положителен или отрицателен заряд. Клетките са запълнени с електролит, който е течен или гел.

В повечето батерии като електролит се използва сярна киселина, а електродите са изработени от оловни пластини с различни покрития.

В зависимост от електролита те се делят на: мокри (с течен електролит), гелови и сухи. Освен това са: оловно-киселинни акумулатори с антимон, с ниско съдържание на антимон, калциеви, хибридни, гелови, AGM, EFB, алкални и т.н..

Оловно-киселинни батерии с антимон

Това е класическият вид акумулатор, който се е използвал в миналото. При него оловните пластини се покриват с повече от 5% антимон с цел предпазване на оловните клетки от бързо разрушаване. Недостатък е, че антимона ускорява кипенето, което оголва електродите и води до повреждане на батерията.

Тези акумулатори изискват редовна проверка на нивото на електролита и доливане на вода. Затова се наричат обслужваеми.

В момента се произвеждат акумулатори с ниско съдържание на антимон. При тях покритието е с не повече от 2 до 4 % антимон. Това ограничава кипенето и обслужването при тях се извършва на шест месеца.

Предимствата са в ниската цена, тяхната не чувствителност към електрическите параметри на автомобила и по-малкия саморазряд. Това ги прави подходящи за повечето бордови мрежи, защото падовете на напрежението не им вредят.

Калциеви акумулатори

Поради ускоряването на кипенето, антимоновото покритие на електродите се заменя с калциево. Тези акумулатори се обозначават с Ca/Ca.

Те са необслужваеми и притежават по-голям капацитет и пусков ток, но и по-малък саморазряд спрямо батериите с ниско съдържание на антимон.

Недостатък е по-високата цена, непоносимостта към преобръщане, дълбок разряд и промяна в напрежението.

След няколко пълни разряда такава батерия губи до 80% от капацитета си, а един скок в напрежението води до сериозни повреди в нея.

Хибридни акумулаторни батерии

Те обединяват предимствата на акумулаторите с антимон и калций. Положителните електроди са покрити с антимон, а отрицателните с калций. Маркират се с Ca+ или Sb/Ca.

Необходимо е обслужване на шест месеца, но са устойчиви на дълбок разряд и презареждане. Понасят по-добре промените в напрежението и издържат около пет години в експлоатация.

Гелови акумулатори

Основната разлика е в електролита, който е под формата на гел. Това предотвартява протичане на батерията и кипене.

Те се саморазреждат много бавно, а силата на подавания ток е постоянна до пълното разреждане на батерията. Освен това понасят дълбок разряд, но не понасят скокове в напрежението и къси съединения, както и напрежение над 13V. Издържат в експлоатация до 15 години.

Недостатък е и високата цена и необходимостта от специално зарядно устройство.

AGM акумулатори

Те са подобрена версия на геловите и са предназначени за автомобили с фукция „Старт-стоп“. Разликата е в поставянето на допълнително абсорбиращо стъклено влакно.

Absorbent Glass Mat, наричани още „сухи“ са необслужваеми батерии. Не са толкова чувствителни към късо съединение и стойността на напрежението и имат дълъг срок на експлоатация от 10 до 15 години.

Недостатъците са във високата цена, трудното справяне с дълбок разряд и бързо разреждане при сваляне от мрежата.

Автомобили, оборудвани при производството си с такива акумулатори трябва и в последствие да работят с такива.

Акумулатори EFB

Това са усилени батерии с течен електролит, който заедно с пластините са поставени в обвивка от микровлакна. Те са изработени по специална технология Enhanced Flooded Battery като защитават повърхностите от образуване на сулфати и късо съединение.

Подходящи са за автомобили със система „Старт-стоп“ с голямо потребление на ток, а също и за експлоатация в градски условия. Те издържат на продължително спиране и потегляне за кратко време, например при натоварен трафик и задръстване.

Притежават добър капацитет и бързо зареждане, не губят свойства при дълбок разряд и не се нуждаят от обслужване.

Алкални акумулатори

При този тип автомобилни батерии сярната киселина е заменена с основен електролит, затова и се наричат алкални. В зависимост от електродите се разделят на никел-кадмиеви и никел-железни. Електродите при тях са поставени в херметични капсули.

Предимствата са в по-високия капацитет от киселинните, поносимостта към дълбок разряд, бавно саморазреждане, устойчивост на презареждане и отделянето на по-малко вредни вещества.

Недостатък е ниското ниво на напрежение спрямо останалите, което води до по-големи размери.

Те намират приложение при товарни автомобили, електрокари, електрически автомобили и друга специална техника.

Какъв акумулатор е подходящ за даден автомобил зависи от изискванията на производителя на автомобила, мощността на електрическата система, условията на експлоатация, допълнителното електронно оборудване, възрастта на превозното средство и финансовите възможности.