Безспорно най-бурно растящият сегмент в последните години е този на кросоувър автомобилите, като започнем от най-малките и стигнем до най-внушителните представители на премиум марките. Абсолютно сигурно е и че те ще бъдат най-интересни за посетителите на най-важното автомобилно събитие в България за 2019 г. -  международният Автомобилен салон София, който ще се проведе от 12 до 20 октомври в "Интер Експо Център".

Land Rover ще представи лимитираната серия Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition. Проектиран като върховото изпълнение в гамата на Velar, новият модел е разработен от Special Vehicle Operations и се задвижва от 5,0-литров двигател V8 с 550 к.с. и суперчарджър. 

Най-мощният Velar ускорява от 0 до 100 км/ч за 4,5 секунди и може да достигне скорост от 274 км/ч. Моделът се отличава с нова предна броня с по-големи въздухозаборници, нова радиаторна решетка и долни странични оригинални протектори. Силно преработена е и задната броня с вграден четворен ауспух. Кора под трансмисионния тунел помага за още по-добрата аеродинамичност. Ексклузивността на този супер автомобил се засилва и от факта, че този модел ще бъде достъпен за покупка само в рамките на 1 година. 

Британският производител ще покаже и обновения Land Rover Discovery Sport. След модернизацията всъдеходът е преминал на нова платформа и вече е получил хибридни силови агрегати. Забелязват се леки промени по външния вид, както и нови, още по-качествени материали в салона.

Както Range Rover Evoque, така и Land Rover Discovery Sport вече е изграден на платформата Premium Transverse Architecture (PTA). Тя разчита на подобрено McPherson окачване отпред и на многоточково с интегрално звено отзад. Твърдостта при огъване и усукване е увеличена с 13%. Преминаването на ново шаси позволява и още нещо - да се обновят и електрифицират двигатели, а също така да се подобри и комфорта по време на движение. 

В гамата задвижващи агрегати вече е включен хибрид с 48-волтова батерия и стартер-генератор с ремък. Всъдеходът може да бъде оборудван с бензинови и дизелови двигатели от семейството Ingenium с мощност до 250 к.с. Пътният просвет на Discovery Sport е 212 мм и всъдеходът може да преодолява ров с дълбочина до 600 мм, а също така да тегли ремарке с тегло до 2,5 тона.

И понеже току-що споменахме и за допълнително електрическо задвижване, категорично то прави мощните и луксозни високопроходими машини още по-интересни и привлекателни. Всички големи производители активно работят в това направление и Бъдещето не само, че идва бързо, но на практика вече можем да кажем, че ще е тук, на Автосалон София през октомври. Някои от най-модерните електрически SUV премиум автомобили от скоро са на пазара, но практически на софийското изложение всички фенове ще могат да се запознаят отблизо с тях. 

Jaguar I-Pace се появи преди около година, но вече спечели над 70 престижни награди. Сред тях са "Световен автомобил на 2019", "Най-добър дизайн в света", 

"Най-екологичен автомобил в света", "Европейски автомобил на годината", "Най-добър автомобил на годината“ в Германия, Норвегия и Великобритания и др. Първият електрически модел в историята на големите котки се задвижва от два електромотора със съвкупна мощност 400 к.с. и 696 Нм, които осигуряват ускорение от 0 до 100 км/ч само за 4,8 секунди. Максималната скорост на I-Pace е 200 км/ч, а батериите с капацитет 90 кВт/ч осигуряват пробег от над 400 км, измерен по цикъла WLTP. 

Те могат да бъдат заредени от 0 до 80% за точно 40 минути на специалните електрически станции, които осигуряват постоянен ток от 100 киловата. В България вече има над 130 зарядни станции и броят им непрестанно расте. Батерията на новият I-Pace може да бъде заредена и посредством най-обикновен контакт от стената вкъщи, който предоставя променлив ток от 7 киловата. Тогава обаче ще са необходими малко над 10 часа  за зареждане на 80%. Цената на автомобила започва от малко над 150 000 лв.

Audi e-tron е съвсем нов представител на германския автомобилен гигант и също ще бъде в „Интер Експо Център“. Параметрите, които предлага, са близки до тези на английската модерна машина. Максималната мощност е 408 к.с., а въртящият момент достига 664 Нм. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 5,8 секунди, като с едно зареждане на батериите германският електрически кросоувър изминава малко над 400 км. 

Батерията е с капацитет 95 кВт/ч, като Audi също предлага система за бързо зареждане, благодарение на която за 30 минути се запълва 80%. При използване на стандартно зарядно с мощност 11 киловата времето за пълно зареждане е 8,5 часа. Цената на този автомобил също стартира от 150 000 лв. Audi e-tron е оборудван със система за електронен контрол на устойчивостта с 4 степени, както и със 7 режима за управляващата електроника. Пневматичното окачване  може да регулира височината на каросерията в пределите на 76 мм – в режим off-road то първоначално се вдига с 35мм, а при нужда след това - с още 15 мм. 

При движение със скорост 120 км/ч автоматично кросоувъвът „кляка“ с 26 мм ниско до асфалта. Друга интересна и определено иновативна функция на e-tron са т.нар. виртуални огледала – система от камери и малки дисплеи в кабината, които заменят конвенционалните странични огледала. Екраните, вградени в предните врати, ще позволяват промяна на ъгъла и приближението на картината, а също така ще предоставят и информация за автомобили в мъртвия ъгъл.

Компания на луксозните германски и английски SUV-модели ще прави японският елитен производител Lexus, който готви две премиера за публиката на Автомобилен салон София 2019. Това са първият компактен кросоувър в историята на компанията – UX и новото издание на престижния седан ES. 

Lexus UX навлиза уверено в най-бързо растящия SUV-сегмент, за да отговори на разностранните очаквания на модерните градски хора. Зареден с динамика, UX е разработен да осигурява бързо и вълнуващо шофиране, заедно с характерното за Lexus плавно поведение. Очакванията са за много клиенти UX да е не само техният първи Lexus, но и първият им луксозен автомобил. Той използва новата глобална платформа GA-C, която се отличава с олекотена, но и много здрава структура и изключително нисък център на тежестта. Името на UX е производно на основната концепция от дизайнерския екип и описва мисията на автомобила: Urban (градски) + X-over (кросоувър) = UX. Наличен е в две версии: UX 250h с четвърто поколение самозарядно пълнохибридно задвижване, включващо нов високоефективен 2,0-литров 4-цилиндров бензинов двигател, разработен специално за тази платформа и UX 200 с почти идентичен 2,0-литров бензинов двигател с върхово ниво на топлинна ефективност.

Традиционните клиенти ще намерят новия седан ES по-просторен, по-тих и по-безопасен в сравнение с преди, докато новото поколение от потребители ще се запознаят с лимузина с отлично поведение, водещи в класа си технологии за безопасност и ниво на изработка. Седмото поколение ES е първото издание на модела, представено на пазарите в Европейския съюз и България. 

Той следва флагманския седан LS и купето LC в написването на нова глава в дизайна на Lexus, който цели по-силно емоционално въздействие. Моделът се предлага в България единствено с пълнохибридно задвижване – ES 300h.