Дебютът на новия Jazz предстои по-късно през тази година. Моделът ще бъде задвижван от иновативна хибридна технология на Honda, вдъхновена от състезателните писти. Марката прилага инженерното ноухау на своя екип от спортния отдел - програмата Formula 1™ Hybrid Power Unit (PU), за да подобри енергийната ефективност на новата си хибридна система e:HEV.
Най-актуалната разработка на Honda в областта на Формула 1, наречена RA620H, ползва изключително икономичен 6-цилиндров двигател с вътрешно горене и работен обем от 1600 куб. см, комбиниран със система за възстановяване на енергия (Energy Recovery System). Усъвършенстваните хибридно-електрически технологии ефективно рециклират произведената при прилагане на спирачно усилие и изхвърляне на отрабитили газове енергия, за да генерират допълнителна мощност при ускоряване и по този начин да компенсират така нареченото „изоставане“ на турбокомпресора. През последния сезон системата Honda Hybrid Power Unit помогна на партньорските отбори Aston Martin Red Bull Racing и Scuderia Toro Rosso (известен още като Scuderia AlphaTauri) да постигнат три победи и шест подиума.
По време на състезанията инженерите от Honda Formula 1 непрекъснато преценяват и променят съотношението между възстановената и излъчената от хибридната система енергия, за да оптимизират работата на двигателя. Опитът, който придобиха, извличайки оптималните ефективност и дебит на мощността, вдъхнови Honda да разработи пълна гама от хибридните агрегати e:HEV за своите серийни автомобили.
Най-скоро представеният модел, който работи именно с тази технология, е новият Jazz. Неговата хибридна система e:HEV рециклира енергия и я използва, за да зареди батерията и да подпомага двигателя за още по-добро представяне, за още по-плавно превключване между отделните режими и за максимална ефективност.
Язуаки Асаки, глава на развойния отдел на компанията, пояснява: "По време на уикендите във Формула 1 отборите трябва да следят много внимателно разхода на гориво, за да спазват правилата. В едно състезание можем да разделим общото разрешено количество гориво на броя на обиколките, но се случват ситуации, при които на някой отбор му се налага да използва повече гориво, за да постигне по-добри показатели, а в други етапи от състезанието биха искали да си спестят гориво за по-късно (примерно при следване на сейфти кар). В моторните спортове комуникацията между инженерите и пилота е ключова за постигането на баланса. При всички положения в серийните версии на хибридите, задвижвани с e:HEV, ние прилагаме нашите опит и знания, за да успеем да накараме системата за контрол на мощността да осигури възможно най-доброто съотношение между мощност и ефективност за шофьора при всеки режим на управление“.
Системата e:HEV е напълно нова за Jazz и е настроена така, че да осигури оптимална икономия на гориво, съчетана с приятно шофиране. Състои се от два компактни, но мощни електромотора. Свързани са чрез интелигентен блок за контрол на мощността към 1,5-литров бензинов двигател DOHC i-VTEC, литиевойонна батерия и иновативна трансмисия с фиксирани предавки. Всички тези агрегати работят изключително хармонично заедно, за да осигурят плавно и директно управление.
За да достави истински удовлетворяващо изживяване зад волана на Jazz и отлична енергийна ефективност, хибридната система e:HEV е с три режима на управление:
• Електрически (EV): литиевойонната батерия подава мощност директно към задвижващия електромотор
• Хибриден: двигателят с вътрешно горене осигурява мощност за електромотора генератор, който на свой ред захранва задвижващия електрически агрегат
• Режим двигател с вътрешно горене: бензиновият силов агрегат се свързва с колелата чрез блокиращ съединител и подава тяга директно към тях
В повечето случаи при шофиране в града се постига оптимална енергийна ефективност посредством безпроблемно преминаване от електрически към хибриден режим. На магистрала е актуален режимът на двигателя с вътрешно горене, подпомаган при необходимост от допълнителна мощност при ускоряване от задвижващия електромотор.
При движение в хибриден режим излишната мощност от бензиновия двигател може да послужи за дозареждане на батерията чрез електромотора генератор. Електрическият режим се активира при намаляване на скоростта, като в този случай излишната енергия при спиране се трупа в батерията.
Вместо да използва конвенционална трансмисия, Jazz е оборудван с новоразработената eCVT с шест фиксирани предавки и електронен контрол. Тя създава директна връзка между подвижните компоненти. Резултатът е плавно и уверено предаване на въртящия момент с усещане за линейно управление при ускоряване, независимо от актуалния режим.
Състезателното наследство на Honda датира от 1958 г. и марката постига първата си победа във Формула 1 още през 1965 г. Оттогава до днес Honda е спечелила общо 74 Гран При и шест конструкторски титли във Формула 1. Участието на най-високо ниво в най-трудния моторен спорт позволи на Honda да поддържа и развива своя изключителен инженерен капацитет и да го пренася директно от пистата към серийното производство.
Коментирай