Новият GR Yaris е същински спортен автомобил, роден от опита на Toyota, натрупан по пътя към завоюването на титли в Световния рали шампионат (WRC). Закален от успехите в горещината на надпреварата, той е израз на пренасянето на технологии и дизайн от моторните спортове директно в света на серийните автомобили.
Моделът остава верен на същността на TOYOTA GAZOO Racing за създаване на все по-добри автомобили, които са функционални в ежедневието и създават удоволствие от шофирането.
GR Yaris е уникален модел, в който са въдворени уменията в дизайна и инженеринга на TOYOTA GAZOO Racing и Tommi Mäkinen Racing, партньорът на Toyota във WRC.
Освен че служи като официален хомологационен модел за разработването на следващия Yaris WRC, той притежава всички атрибути необходими за собствениците имащи желание да участват успешно в местни рали надпревари. При планирано лансиране през втората половина на 2020 година, моделът ще последва GR Supra като втори глобален GR модел на Toyota.
Представяйки GR Yaris на Автомобилния салон в Токио, президентът на GAZOO Racing Шигеки Томояма отбелязва: „Едно от задълженията, на които TOYOTA GAZOO Racing се е посветила, е използването на моторните спортове за усъвършенстване на знанията и експертния опит на хората във фирмата, с цел представяне на спортни автомобили от световна класа. Докато новата GR Supra е спортен автомобил, разработен на базата на пистови състезания, GR Yaris израства на основата на нашите участия в ралита – нещо което много от нашите фенове очакваха с нетърпение.”
Всеки аспект на автомобила е насочен към динамиката: напълно нова платформа и двигател, ново окачване, лека конструкция и аеродинамична ефективност на каросерията и нова система за постоянно двойно предаване GR-FOUR. С висока мощност и ниско тегло, моделът има всички заложби за успех в надпреварите и за осигуряване на вълнуваща динамика като суперспортен хечбек на пътя.
Новият GR Yaris е първият оригинален спортен автомобил с двойно предаване на Toyota и първият хомологационен модел за надпреварата в Световния рали шампионат от края на производството на Celica GT-FOUR през 1999 г.
В рамките на две поколения и три модела, Celica GT-FOUR представя Toyota в нейните найуспешни серии във WRC, една златна ера в рали спорта, донесла на компанията 30 рали победи, четири шампионски титли при пилотите и една при производителите.
В знак на почит към своя знаменит предшественик и неговата система за двойно предаване, GR Yaris носи с гордост логото GR-FOUR на задния си капак.
Като хомологационен модел, GR Yaris ще подпомогне разработването на новия състезателен автомобил за отбора TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team за WRC. След като се присъедини отново към шампионата през 2017 г., Toyota печели както титлата при производителите, през 2018 г., така и – с От Танак – при пилотите през 2019 г.
Експертният екип от дизайнери и инженери във WRC на Tommi Mäkinen Racing се фокусира върху прецизирането на аеродинамиката, постигане на ниско и правилно разпределено тегло на навия автомобил – трите качества които са от особена важност за най-доброто представяне и надеждност.
По-ниската линия на покрива подобрява способността на автомобила да намалява въздушното съпротивление, а монтирането на новия 1.6 турбо двигател допълнително назад към центъра на автомобила спомага за постигане на по-добър баланс на теглото на ходовата част в името на подобряването на управлението, стабилността и реакцията на автомобила.
Каросерията с три врати е изработена от леки материали включително усилени с въглеродни нишки полимери и алуминиеви сплави с цел постигане на внушително съотношение между мощност и тегло, а новата платформа осигурява по-широка следа и монтирането на ново задно окачване с по две триъгълни рамена на колело. Екипът е разработил и нови елементи за усилване в страничните части на ходовата част за достигане на пълния потенциал на окачването.
За да се гарантира че всичко проектирано работи на практика, GR Yaris е тестван интензивно от професионални състезателни и рали пилоти в рамките на развойната програма.
Новият GR Yaris има уникален дизайн с каросерия с три врати и снижена с 91 мм линия на покрива, създаваща му силует на купе. Принос за последния имат и вратите без рамки. В предната част дизайнът на радиаторната решетка и спойлерът са израз на автентичния GR статус на автомобила, а задната широка следа е съчетана със скулптурирани мускулести форми на калниците помещаващи 18-инчови алуминиеви колела.
Напълно нов 1.6-литров Turbo двигател - Двигателят на GR Yaris е напълно нов, трицилиндров с принудително турбо пълнене и се възползва от технологии от моторните спортове за постигане на максимално динамични показатели. Сред тях са охлаждане на дъната на буталата с инжектори, изпускателни клапани с голям диаметър и частично машинно обработени всмукателни колектори. С работен обем от 1,618 куб. см, той има мощност от 261 к.с./192 кВт и въртящ момент от 360 Нм.
Компактен и лек, 12-клапанният двигател с два разпределителни вала (DOHC) е оборудван с едноструен турбокомпресор със сачмени лагери и съчетан със шестстепенна механична трансмисия, конструирана да поема високи нива на въртящ момент.
Постигането на високо съотношение между мощност и тегло е ключов фактор за изпълнението на целите по отношение на динамиката на GR Yaris. Каросерията е изработена преобладаващо от леки материали, сред които нови, усилени с въглеродни нишки полимери за покривната конструкция, които могат да бъдат формовани под налягане. За предния, задния капак и вратите се използва алуминий.
В резултат от това GR Yaris разполага с мощността на мощен хечбек от C-сегмента, но е с теглото на автомобил от B-сегмента (собствено тегло 1,280 кг). По този начин съотношението между мощността и теглото се равнява на 4.9 кг за една конска сила, а това от своя страна осигурява ускорение от 0 до 100 км/ч за по-малко от 5.5 секунди. Максималната скорост е електронно ограничена на 230 км/ч.
GR-FOUR: нова система за задвижване на четирите колела - Динамичните качества на GR Yaris се дължат в голяма степен и на новата система за двойно предаване GR-FOUR конструирана така че да оптимизира предаването на мощност към всяко колело, като същевременно с това е проста и лека.
Разпределението на въртящия момент между предния и задния мост е базирано на система съединители с бърза реакция. Като опция за пакета Circuit (подробностите може да откриете по-долу), два променящи въртящия момент и степен на блокировка диференциали Torsen на всеки мост осигуряват връзката между лявото и дясното колело и естествено и директно управление на автомобила.
Авангардната система използва предавателни числа на предното и задното главно предаване с малка разлика. Това позволява теоретично съотношение на въртящия момент преден-заден мост от 100:0 (изцяло предно предаване) до 0:100 (изцяло задно предаване). Тази гъвкавост осигурява предимства по отношение на представянето пред системите с непостоянно двойно предаване, използващи два набора съединители в единия мост или тези с постоянно двойно предаване с междуосев диференциал. Системата GR FOUR е също и значително по-лека.
Водачът може да настрои работата на двойното предаване в зависимост от неговото предпочитание или пътната ситуация, използвайки регулатора за режима 4WD. В режим Normal разпределението на въртящия момент преден-заден мост е 60:40; в режим Sport балансът се променя към приоритет към задния мост, с разпределение 30:70 осигуряващо удоволствие от шофирането на пътища със завои и писти. Режим Track осигурява базова настройка 50:50 за бързо движение по писти, състезателни трасета или специални етапи.
Във всеки от режимите балансът на въртящия момент се настройва автоматично в зависимост от действията на водача, поведението на автомобила или условията на пътя.
Специално предназначена платформа и окачване - GR Yaris е базиран на нова, специално предназначена платформа, комбинираща предната част на платформата GA-B – и дебютираща през 2020 година – със задната част на платформата GA-C. Това решение позволява създаване на нова архитектура на окачването и възможност за монтажа на системата за двойно предаване GR-FOUR, като едновременно с това има принос за отличната стабилност и управляемост на автомобила.
Докато стандартният нов Yaris е оборудван със задно окачване с торсионна греда, GR Yaris разполага с независимо окачване с по два триъгълни носача на колело, като всеки елемент е оптимизиран с цел постигане на по-добра динамика. Предното окачване е тип Макферсън.
Динамична спирачна система - Спортната спирачна система включва големи предни дискове с диаметър 356 мм, канали и четирибутални спирачни апарати, проектирани за тежките условия на високоскоростните трасета и специалните етапи с висок топлинен капацитет.
Пакет Circuit - Клиентите могат да добавят в своя GR Yaris опционално пакета Circuit. Той включва Torsen диференциали на предния и задния мост, адаптирано за по-динамично управление на писта окачване и 18-инчови ковани алуминиеви колела със спортни гуми Michelin Pilot Sport 4s с размер 225/40R18.
Нов производствен център в Мотомачи - За постигане на поставените специфични цели свързани с динамичните качества на GR Yaris, Toyota създава нови производствени съоръжения в завода Мотомачи, със специална линия за сглобяване на спортни автомобили GR. Вместо традиционна конвейерна линия, системата за сглобяване на каросерията и асемблиране включва различни клетки, свързани с автоматично водени транспортни средства.
Сглобяването на всеки автомобил включва голям брой ръчни операции, които се извършват от специален екип от висококвалифицирани специалисти. Организацията на завода и таланта на работниците позволяват изключително прецизното сглобяване на каросерии с голяма здравина и устойчивост на усукване при нива непостижими за стандартните производствени линии.
С новите методи използвани при съоръженията за GR модели, производствените процеси на сложни автомобили с малък производствен обем се извършва без компромиси по отношение на ефективността.
Коментирай