Криптовалутите ще заемат все по-сериозно влияние във футбола, показват последните тенденции в най-популярния спорт. Суперзвездата на Пари Сен Жермен Лионел Меси е получил около един милион евро от първата си заплата във Fan Token, разкриват източници от клуба и от банковия сектор. Европейските клубове инвестират все повече в този нов пазар, който е източник на допълнителни приходи, тъй като предполага активното участие на привържениците.

Това плащане е резултат на партньорството с компанията Socios.com, която от 2020 година позволява на феновете да купуват цифрови жетони с шилиз - криптовалута, която засега е по-малко популярна от биткойн и етериум.

Благодарение на тези Fan Token привържениците могат да участват в живота на клуба, без да стъпват на стадиона, като могат да гласуват за избора на дизайна на завесата в съблекалнята на отбора или какво да пише на вътрешната страна на капитанската лента, например.
Кампанията доби съвсем друга тежест след партньорството си с ПСЖ от 2018 година, като тя подписа договори с 56 клуба и около 100 отбора в различни спортове според президента й Александър Дрейфюс, който се надява, че договорът с Меси "ще създаде нова мода".
"Надявам се, че след 2 години по време на трансферния прозорец някой футболист ще каже: "Да, ще премина в този отбор, но би било добре клубът да ми предложи един милион долара в Fan Token", обясни шефът пред агенция "Франс Прес" от офиса си в Малта.

Президентът на Socios.com признава, че компанията му се е възползвала от пандемията, което й е помогнала да умножи партньорите си. "Някои клубове загубиха 50, 70 или дори 80 процента от приходите си и се запитаха: "Имаме фенове из целия свят, какво можем да им продадем?", добави Дрейфюс.

Скорошно изследване показва, че повече от 40 спонсорски договора за място на фланелките на футболните клубове са сключени от началото на пандемията в петте големи първенства на Европа.

Според KPMG Интер Милано е удвоил приходите си от основния спонсор на фланелката, след като се раздели с дългогодишния си партньор "Пирели" и вече рекламира Socios.com. DigitalBits зае място на фланелките на Рома от юли насам, като подписа договор за 3 години, за които ще плаща по 12,4 милиона евро на клуба от Рим на сезон.

На настъплението на пазарите на криптовалута във футбола бе даден старт, след като Испания забрани на компании за парични игри да рекламират на фланелките на отборите, нещо, което се обмисля и в Англия. "Тази празнина трябва да бъде запълнена и Fan Token или нещо, което не се определя като парични игри, а по същество е, ще заеме това пространство", смята Киъран Магуайър, който е специалист по футболни финанси от университета в Ливърпул.

Има и загриженост за хората, които обичат залозите и които се впускат в пазара на криптовалутите, без да го разбират напълно. Първоначално продаван на цена от 2 евро цифровият жетон на Пари Сен Жермен достигна до 42,49 евро при подписа на Меси, а сега се търгува за 17,82 евро според сайта coinmarketcap.

"Това се спекулативни продукти", обяснява Магуайър. "Клубовете се опитват да се целят в нетрадиционни фенове, задавайки си въпроса "Какво можем да направим с парите на новите привърженици?" Манчестър Юнайтед например претендира, че има 1,1 милиарда фенове по света, а бюджетът на клуба е около 715 милиона евро, което прави по 60 цента на фен на година. Това е число, което дава твърде голямо поле за развитие занапред", смята той.

Различните поколения фенове обаче не са съвместими според Александър Дрейфюс. "Често се шегувам, че клубовете не се целят обикновено във феновете, които имат татуировки и живеят на две крачки от стадиона. Нашият пазар е ориентиран предимно към онлайн феновете из целия свят, които консумират спорта по съвсем различен начин от мен и вас", завършва Дрейфюс.