Висшата лига на Англия генерира огромен интерес по цял свят и затова не е чудно, че вече години наред държи първото място в класациите за печалби. Сезонът, който току-що започна обещава да бъде един от най-интригуващите не само заради присъствието на топ мениджъри като Жозе Моуриньо, Антонио Конте, Арсен Венгер и Юрген Клоп, но и по причина, която се корени далеч от зеления терен.
Да, точно така – става дума за грандиозната сделка, която медийните компании Sky и BT подписаха по-рано през годината. Най-изкусителното споразумение, което професионалният футбол е виждал, гарантира приход от 10,4 милиарда паунда, разпределен между 20-те тима в първенството. Sky и BT платиха 5,3 милиарда за правото да излъчват срещите на живо в следващите три години (до сезон 2018/2019 включително), докато останалите 5,1 милиарда ще дойдат от продажбата на ТВ правата зад граница.
Договор от такъв мащаб неминуемо дава своето отражение върху всеки аспект от съществуването на Висшата лига. Затова нека караме поред:
ФУТБОЛИСТИТЕ
Трансферните суми набъбват все повече и повече по целия свят в последните години, ала в Англия нещата ескалираха дори повече. Премиършип без проблем счупи трансферния си рекорд от лятото на 2015 година, когато за нови попълнения тимовете похарчиха сумарно 822,5 милиона паунда. Постижението буквално бе отвято съвсем наскоро, когато същите тези разходи достигнаха смущаващите 1,17 милиарда в британската валута.
Очаква се общата сума на заплатите да се увеличи със 7 процента и за първи път в историят да надскочи 2 милиарда паунда (това е повече от възнагражденията в Бундеслигата и Ла Лига взети заедно).Тази цифра ще продължи да се покачва в следващите 3 години.
Излишно е да се споменава, че изтичащото лято предостави и новият рекорд за най-скъп футболист в историята, след като Пол Погба смени Ювентус за Манчестър Юнайтед срещу 105 милиона евро (около 88,88 милиона паунда).
КЛУБОВЕТЕ
Отдавна е доказано, че английското първенство е най-богатото в света. През сезон 2015/2015 20-те отбора генерираха приход от 3,3 милиарда паунда, като 17 от тях регистрираха печалба (в 14 от случаите това бе преди облагането с данъци). Прогнозите сочат растеж в постъпленията с още 20 процента в хода на този сезон или иначе казано – надхвърляне на 4,3 милиарда. Това прави английските клубове още по-примамливи за инвеститори и най-вече чуждестранни такива, които не само преследват престижа с марка „Висша лига“, но и се надяват на печалба.
ФЕНОВЕТЕ
Тук се намират и главните минуси в иначе почти перфектната машина. Много често през годините се твърдеше, че именно феновете са тези, които покриват сметката чрез поскъпване на билетите и други разходи. Да ходиш на мач във Висшата лига се превърна в скъпо занимание. През миналия сезон пословичен беше случаят с недоволството на привържениците на Ливърпул, които организираха показателен протест срещу оскъпяването на пропуските. В 25-ия кръг при домакинството срещу Съндърланд „Анфийлд“ стана свидетел на масов отлив в 77-ата минута, който шокира играчите и гостуващият тим се добра до равенство 2:2. В крайна сметка собствениците от „Фенуей Спортс Груп“ ревизираха намеренията си и се отказаха от цената 77 паунда за редовен пропуск и я замразиха на 59 за този и следващия сезон. Друг от водещите тимове, които често се сблъсква с подобен тим недоволство, е Арсенал. Феновете на „топчиите“ дори получиха подкрепа от тези на Байерн Мюнхен по време на мача им от груповата фаза на Шампионската лига.
За да не се стигне до мощен отлив по трибуните, отборите от Висшата лига взеха решение да въведат максимална цена за гостуващи привърженици от 30 паунда през следващите 3 сезона. При по-голямата част от клубовете се наблюдава замразяване или дори намаляване в цените за сезонните билети. Най-значително е това при Уест Хем – от 617,50 паунда на-евтиният сезонен билет сега е 289 паунда.
Естествено, другата голяма опция пред футболните фенове е телевизията. Пакетите „BT Sport“ и “Sky Sports” са достъпни както чрез директен абонамент към двете компании, собственици на правата, така и чрез два от големите оператори - Virgin Media и TalkTalk TV. На пръв поглед потребителите разполагат с достатъчно опции, но разнообразието крие и своите уловки (например най-скъпият пакет на Virgin Media включва и пълен достъп до спортните канали на Sky на преференциална тарифа, но общата месечна цена надвишава 90 паунда).
Главната разлика между BT и Sky са цените. Първите стъпват на платформата, че спортният пакет е напълно безплатен за всички техни абонати. Проблемът е в това, че кабелните абонати на ВТ (със стандартен кабел) могат да гледат спортните канали BT Sport 1, BT Sport 2, BT Europe (за мачовете от евротурнирите) и BT Sport ESPN само на таблет, смартфон или компютър. За да стане спортният пакет достъпен и за телевизор, трябва да преминат към услуга с оптичен кабел, а най-евтиният пакет с услуги от този клас е 40 паунда месечно (21 паунда за самия пакет плюс 20 паунда за наем на линията).
Четирите спортни ВТ канала имат и свои варианти в HD резолюция, които обаче не са безплатни. За да станат достъпни, месечната такса се увеличава с още 5 паунда.
Sky не опитва да извърти факта, че предлага по-скъп продукт, като същевременно разчита на по-богатото си портфолио за спортове. Спортният пакет се състои от 8 канала и струва 27,50 паунда на месец за потребители на компанията. Той е един вид добавка към вариантите за стандартен план, най-евтиният от които е 20 паунда, т.е. Висшата лига струва 47,50 паунда месец през мрежата на Sky.
Съвместната сделка на двете медийни компании с Премиършип крие и друга тънкост – BT и Sky не предават едни и същи мачове, а ги разпределят помежду си. Това означава, че ако фенът като потребител иска да има достъп до всички срещи, то трябва да се снабди и с двата спортни пакета. BT потребителите, които искат да добавят един от 8-те спортни канала на Sky могат да доплатят по още 16,50 паунда на месец или по 22 паунда за Sky Sports 1, Sky Sports 2 и Sky Sports 5.
В България двубоите от Висшата лига са достъпни през телевизионните канали на DIEMA EXTRA и чрез онлайн платформата GONG PLAY.
2Коментара