Екипажът Калин Бенчев – Александър Спиров (Dunev Racing) официално представиха уникалния си нов автомобил Subaru Impreza, с който ще участват в тазгодишното издание на рали Сливен (2-4 септември). Колата е единствена по рода си у нас, тъй като е изработена специално, за да покрива изискванията за група Е. 

Бенчев призна, че вече няма търпение да седне зад волана на новото возило, по което работи заедно с механиците си вече повече от 8 месеца. „Благодарности към моя екип. Без тях това нямаше да стане реалност. Преди три дни се прибрахме от Румъния, където бяха финалните тестове. Върнахме някои стари неща по колата като техника и електроника, защото времето не ни позволи да ги сменим“, коментира пилотът.

Заедно със своя навигатор и главния механик Валентин Стоичков той обясни, че по време на рали Сливен колата ще работи с около 60 процента от пълния си потенциал, а главната цел е трупане на километри и събиране на данни. Неговото Subaru разполага с 2,6-литров двигател, а потенциално може да достигне мощност от 700 конски сили. За Сливен обаче екипът ще се ограничи до 480 конски сили. Стоичков също така подчерта, че единственият елемент, останал от старата им кола, е шасито, а всичко друго е произведено специално по поръчка.

„Автомобилът ми е изключително чужд – и като поведение на пътя, и като място вътре в него. Седалката ми е почти до задната врата. Решихме да намалим мощността, за да се презастраховаме от технически проблеми. Дано Сливен бъде един добър тест, защото напасването на частите ще е много трудно. Искам да свикна с колата, поне базово, защото още не мога да се отпусна“, коментира Бенчев.

Уникалното за автомобила е и начинът, по който се сменят скоростите. Това не става чрез традиционния лост, а посредством специална система, монтирана във волана и свързана безжично със скоростната кутия. Екипът на Бенчев е получил специална помощ в Румъния в процеса на сглобяването на колата, която трябва да има широко приложение. „Говорим си както за рали-крос, така и за писта. Работим с един от най-добрите румънски инженери – Александру Сват. Ако преди това си мислехме, че знаем нещо за моторните спортове, след разговорите се него, разбрахме, че знаем само около 20-30 процента“, обясни Бенчев.

„Идеята за колата се роди преди 2 години (през 2014 г. Бенчев и Спиров стават шампиони на България в дисциплината рали спринт – б.р.). Подготовката отне много, много време. Автомобилът е с напълно нова конструкция, претърпя промени на възли и агрегати. До края на сезона остават 3 състезания, в които ще участваме (ралитата „Сливен“, „Сърбия“ и „Стари столици“ - б.р.). След това ще разглобим напълно колата и ще направим обстоен анализ. Ако всичко е наред, ще започнем имплементирането на нови идеи и тръбна конструкция.“

По думите на екипа проектът дотук им е струвал 100 хиляди евро, а оттук нататък те ще опитат да намалят стойността на колата до 85-90 хиляди евро посредством оптимизации на определени елементи. Бенчев и Спиров признаха, че колата им като продукт не е насочена за пазара у нас, а целта им е относителното висока начална цена да върви с ниски разходи по подръжката. В тази връзка екипът ще е в деликатна ситуация за рали Сливен. „Нямаме други резервни части освен джанти, гуми и накладки. Нямаме право на грешки, дано всичко да издържи“, заяви Бенчев.

Неговият навигатор Александър Спиров заяви, че развитието на колата ще продължи в България, тъй като това излиза по-евтино. Той вижда група Е като бъдещето на ралито в България, защото позволява създаването на силни коли, за които не важат ограниченията на Европейския рали шампионат. Реално състезателният клас няма таван за мощността на двигателите, като единствените ограничения касаят колите за планински стартове (големината на перката на турбокомпресора и теглото на автомобила – б.р.).