В началото на седмицата омбудсманът Мая Манолова се обяви за въвеждане на задължително здравно и сексуално образование в училище, след като представи данни, според които около 30% от децата у нас започват да правят секс на 13 години или по-рано. Такива часове има и в момента, в някои училища, но като свободно избираема дисциплина.
 
В едно от плевенските училища здравното образование се изучава в пети клас като факултативен предмет, и децата не само посещават часовете с желание, но и предпочитат да говорят по темата за секса с учителя, вместо с родителите си - това разказа пред Дарик преподавателят Валя Христова.
 
Тя смята, че училището задължително трябва да подготвя децата по тези теми.  Как да споделиш и овладееш чувствата си, какво е приятелство, близост, любов, сексуален език - част от темите, за които разговаря учителят Валя Христова с петокласниците, посещаващи часовете по здравно образование в основно училище "Лазар Станев" в Плевен. Най-интересно за децата към момента е общуването в интернет и рисковете, които крие виртуалното пространство. Валя Христова смята, че е задължително учителите да подготвят децата за живота.

Детският психолог Яна Алексиева подкрепя необходимостта от теми и часове за здраве и социални умения, но според нея има риск учениците да бъдат претоварени, ако се направи цялостна промяна на учебното съдържание със задължителен предмет по здравно образование. Иначе от най-ранна детска възраст детето може да бъде образовано по тази тема. Децата имат нужда от компетентност в сферата на личните си отношения, смята от своя страна сексологът д-р Румен Бостанджиев, който подкрепя здравното и сексуално образование. Благодарение на това образование може да се избегнат куп неприятни последствия при учениците, коментира той.
 
Според Бостанджиев здравното образование може да залегне в часовете по биология чрез допълнителни теми в учебника, или чрез допълнителна подготовка извън задължителните часове. Той даде за пример въведеното в някои щати на Америка образование по социална емоционална компетентност, което прави децата по-отговорни и уверени в живота. У нас трябва да се търси модерен метод, тъй като половата просвета е отживелица, смята сексологът. Някои от родителите на петокласниците одобряват часовете по здравно образование и насърчават учителя да отговаря на всякакви въпроси.