Гледането на спортно събитие отдавна не е толкова праволинейна дейност, за колкото минава по принцип. Благодарение модернизацията на технологиите, каналите за комуникация и инфраструктурата вече не е достатъчно просто да отидеш на стадиона. Или да пуснеш телевизора в съответния час. Всъщност напоследък дори не е нужно да разполагаш с телевизор. Само телефон би бил достатъчен, да не говорим за таблети и лаптопи.

Със сигурност все още сме далеч от етапа, когато онлайн платформите, осигуряващи достъп до спортно съдържание, ще изместят напълно телевизионните оператори. Във Великобритания, например това „упадъчно“ за модерните поколения удоволствие – гледането на спорт по телевизията – все още се радва на голяма почит. Спортните фенове в страната все още гледат два пъти повече събития по този начин, отколкото онлайн. Въпреки това в глобален мащаб ясно си личи тенденцията на спад в телевизионните аудитории.

Явлението е повече от логично. Да кажем, че по една или друга причина сте пропуснали първия половин час от вашия футболен/тенис/боксов/хокеен и какъвто и да е мач (независимо дали го гледате по ТВ или от трибуните). Какво следва? Много просто – „заравяте“ се в мрежата, за да наваксате дали в търсене на видеоклипове с изминалите дотук ключови моменти или разчитате на социалните мрежи, специални приложения и така нататък. И всичко това докато мачът продължава да тече пред очите ви.

Всичко може да се обясни с твърдението, ако някога просто искахме да гледаме MTV, сега се опасяваме да не я пропуснем. В това отношение социалните мрежи имат огромен потенциал. През 2016-а „Туитър“ обяви, че започва да излъчва мачове от Националната футболна лига на САЩ и Канада (NFL), а това беше само началото. Само до март следващата година социалната мрежа бе излъчила на 800 часа „живо“ спортно съдържание и над 450 събития. „Туитър“ и „Фейсбук“ са любимите „говорилни“ на феновете след мачовете, затова и за тях е много по-удобно, ако самият мач или турнир се излъчват там. Затова не е чудно, че „Фейсбук“ реши да инвестира 200 милиона паунда, за да излъчва мачовете от Висшата лига в Югоизточна Азия – Тайланд, Виетнам, Камбоджа и Лаос.

На този етап мобилните платформи все още минават за допълнение към традиционното гледане на събитие. Те са в състояние да придадат по-пълна картина на изживяването. Американският телевизионен гигант FOX Sports разработи специално приложение, което в комбинация с директното излъчване онлайн предоставя и всякакъв вид статистика в реално време за всяко от 3-те хиляди събития годишно, които операторът покрива (NFL, MLB, NBA, NHL, NASCAR, UFC, колежански спортове и много други). От компанията се гордеят, че платформата им е в състояние да опреснява данните на всеки 10 секунди, а това е доста трудоемко, като се има предвид че един мач от NFL средностатистически води до 400-500 промени.

Ориентацията на феновете към дигиталното пространство ще става още по-сериозна в следващите години. Това не отменя факта, че почти всеки от т.нар. Поколение Y (родените в периода от 1981 до средата на 90-те или началото на 2000-те) разполага с кабелна или сателитна телевизия вкъщи. Спортният фен се бори за своята независимост от обстоятелства като „време“, „място“, „разстояние“, докато се стреми да бъде в крак с последните развития. В определени случаи това го тласка към крайни мерки като пиратски стриймове. Това само по себе си е една необятна тема, но ако трябва да изтъкнем един извод, той е, че подобен род поведение свидетелства за информационния глад.

Глобалната тенденция говори за това, че притежателите на права за излъчване на спортно съдържание ще стават все по-малко зависими от потребителите, които си плащат за телевизионните им пакети. А това значи и повече конкуренция за тях: американската компания за онлайн търговия Amazon наруши двуполюсния модел на Sky Sports и BT Sports по отношение на английската Висша лига, като от август 2019 година ще излъчва по 20 мача на сезон онлайн. Година по-рано Amazon надви Sky Sports, за да закупи правата на ATP тенис тура за Великобритания. Борбата на мобилния пазар тепърва ще се разгаря и по-сериозно, защото процесът на пренасочване сред спортните фенове е съвсем в началото си, а с неговото напредване ще се увеличава и броят на алтернативите за тях.