Двете български състезания, които са част от шампионата на зона Балкани в Европейския Рали Трофей (ERT) най-вероятно ще имат нови дати, различни от онези, които са обявени в календара на националната федерация. 

За това днес е изпратено писмо с искане до Международната автомобилна федерация (ФИА) за новите дати, като се очаква отговор от Париж до дни.

Почти сигурно е, че Париж няма да откаже промените, категорично заяви Георги Янакиев-младши, който е един от българските представители в световната федерация.

Това беше най-обсъжданата тема днес, час преди определената от сливенския клуб Скорпион пресконференция по повод исканата от тях промяна на датите. Вместо началото на септември сливенчани искат последната седмица на юли - 27-29 юли.

Традиционно от 10 години рали Сливен е в първия или втория уикенд на септември. За тази година определените от самата ФИА дати - 8/9 септември, го пращат само на седмица време от турския кръг в световния шампионат. 

Отделно от това, в същия уикенд съседна Румъния има своя национален старт, а турските и румънските екипажи, които имат интерес за участие в ERT и могат да имат силно класиране и точките за трофея, не биха пристигнали в Сливен.

"Така че трябва да направим кръг от националното първенство, но да платим таксите (около 10 000 лева към ФИА) за международно състезание, в което няма да има чужда конкуренция", заяви мениджърът на Сливен Рали Атанас Чанев. 

Това става и причината още на 6 ноември 2017 г. от АСК Скорпион да поиска от родната федерация да се съобрази с датите на международния календар с тези на най-добре организираното рали у нас.

До 1 февруари 2018 г. в "скорпионите" нямат становището на БФАС, което федерацията е препратила на Комисия Рали и Рали-спринт на федерацията. На тази дата пристига отговорът от комисията, че принципно няма проблем за промяната. След което идва едно голямо "но" и изброяването на дузина минуси за . . . националния шампионат.

От пресконференцията и по-специално от изказването на един от водещите състезатели - Ангел Башкехайов, зад отказа и аргументите против промяната, се криели интересите на един клуб в България - Хюндай Рейсинг Трофи. Причината - предварително обявените от тима дати за участия на състезатели от чужбина, с които Хюндай Рейсинг Трофи вече бил подписал договори.

Така че на пресконференцията днес, ако не беше публикуваното рано сутринта съобщение на БФАС, че искат одобрението от ФИА за промяната на дати, се очакваше сливенчани да обявят, че няма да организират 38-ото издание на ралито.

Отделно и водещият срещата с медиите, и пилотът Даниел Попов, опровергаха твърденията, че било сондирано мнение с водещи отбори, изказали се първоначално определената дата да не се променя.

"Никой не ни се е обаждал с такова допитване", категоричен е Дани Попов.

За обърканата и доста неясна ситуация вината беше отправена към управата на БФАС за взетите неадекватни решения по въпроса, допълнени с непростимото забавяне. Обичайно по това време на сезона организаторите вече работят по състезанието и търсенето на спонсорите. Така според Атанас Чанев, сегашното закъснение, което инкасира АСК Скорпион, е от около 3 месеца.

"А този проблем може да се реши за ден-два!", категоричен е мениджърът на сливенското рали.

Доста преди началото на пресконференцията се обсъждаше и новината, че за първи път в историята на най-авторитетното допреди 5 години рали - България, са поискани от ФИА крайно нетрадиционните за 49-годишната история на състезанието дати - 2/4 ноември 2018 г. От своето създаване до тази година, българският кръг от европейското първенство, а по-късно от ERT винаги са били в началото на пролетта.

Предварително обявеното участие на президента на БФАС Владимир Илиев обаче не се състоя, тъй като той бил служебно възпрепятстван. Така и не стават ясни, какви мотиви налагат драстичната и крайно нетипична дата? За тях може единствено да се гадае./БТА