Пилотът Роберт Кубица записа седмо място в тестовете на „Хунгароринг”, които се явяват неофициалното му завръщане във Формула 1. Полякът бе събра погледите на всички, след като неговите 6-годишни опити най-накрая се увенчаха с успех.

Звездата на Ферари Себастиан Фетел даде най-бърз резултат с 1:17,124 в Унгария, оборудван с гуми суперсофт. Той навъртя 40 обиколки, преди да прехвърли задълженията на своя партньор Кими Райконен два часа след началото на сесията.

Хамилтън стиска палци отново да види Кубица във Ф1

Финландецът бързо намери ритъм и даде втори резултат за деня, но скоро беше изместен от младото протеже на Мерцедес Ландо Норис. 17-годишният хлапак подобри времето на Райконен с 6 хилядни от секундата, а после даде нов впечатляващ резултат, приближавайки се на 7 десети от Фетел.

Тази битка обаче остана на заден план, защото цялото внимание бе насочено към Кубица. Полякът, който се справи успешно с теста за напускане на болида, започна бавничко и постепенно подобряваше времената си. Неговият най-добър резултат бе 1:19,681 минути, който дойде в 7-ата от общо 10-те обиколки със суперсофт.

32-годишнят Кубица направи 10 различни пробега, включително и по-продължителен такъв преди обяд. Времената му бяха сравнително постоянно, като с меките гуми той гравитираше около 1:21 минути. Полякът беше най-продуктивният на пистата, като покри дистанция, надхвърляща обичайната състезателна за 4-те си часа на трасето.

Всичко това е много хубаво, но всъщност каква цена плати Кубица, за да сбъдне мечтата си?

Битката на състезателя да се завърне във Формула 1 може да мине за христоматиен пример как волята може да надделее над ограниченията на тялото. Всичко, което Кубица направи през последните 6 години бе с едничката мисъл отново да бъде част от най-комерсиалния шампионат.

Прословутата му катастрофа се случи на 6 февруари 2011, когато по свое собствено желание тогавашният пилот на Рено решава да се пусне в ралито „Ронде ди Андора”. В един миг неговият автомобил Шкода Фабиа излита от трасето на висока скорост и се удря в краш бариера близо до църквата Сан Себастиано. Кубица се оказва в капан сред останките и прекарва там повече от час, докато спешната помощ съумява да го измъкне. Пострадалият е откаран с хеликоптер до болница в покрайнините на Савона, където по-късно е потвърдено, че катастрофата е довела до частична ампутация на предмишницата, множество фрактури на десните лакът, рамо и крак, а също така и значителна кръвозагуба.

Главната причина за множеството сериозни травми се дължи на пробива, който краш бариерата прави в пилотската кабина на автомобила. Тя удря само Кубица и изобщо не докосва навигатора му. Заради този факт операцията на състезателя продължава над 7 часа, като бива извършена от общо 7 лекаря, разделени в два екипа. Всичко преминава без усложенния, а след няколко дни следват други две продължителни интервенции, които трябва да поправят фрактурите в крака, рамото и ръката.

Състоянието на ръката дълго време остава неясно, а в резултат Кубица пропуска остатъка от сезон 2011. Полякът е изписан от болницата чак на 24 април, а през ноември съобщава, че няма как да бъде готов за началото на следващия сезон. Така Рено взима други двама пилоти.

Възстановяването не минава леко, тъй като Кубица повторно чупи крака си, когато се подхлъзва на лед в близост до своя дом в Италия. През по-голямата част от 2012 състезателят остава извън професионалните моторни спортове. На 9 септември той се завръща, за да кара в ралито „Ронде Джомитоло ди  Лана” с кола от WRC. Той печели състезанието, като завършва с аванс от минута пред подгласника си.

През 2013-а Кубица продължава завръщането си, като се фокусира върху рали кариерата си. Той кара за Ситроен в Европейските и сериите World Rally-2. През същата година той паралелно извършва и серия тестове в симулатора на  Мерцедес за Формула 1, където показва впечатляващи резултати, но заради ограниченията в движенията на дясната ръка става ясно, че няма как да вземе участие в трасета с много завои като тази в Монако.

Рали кариерата му приключва с едно-единствено състезание през 2016 година – Монте Карло – поради липса на финансиране. От тази година Кубица бе ангажиран от ByKolles за World Endurance Championship, тъй като през ноември 2016 година тества тяхната кола по време на сесия за новаци в Бахрейн и записва по-добри резултати от титулярните пилоти. След предсезонния тест на „Монца”, където Кубица не прави дори сантиметър пробег, той заявява чрез социалните медии, че няма да вземе участие в предстоящия сезон.