Министърът на спорта Свилен Нейков разкритикува предложението Българският олимпийски комитет да отговаря в бъдеще за олимпийската подготовка и разпределението на средствата за нея. В момента това се прави от Министерството на спорта и физическото възпитание, като от централата планират да бъде изградена цялостна нова система за централизирана подготовка, която да е в помощ на родния спорт.

Пред Гонг Свилен Нейков определи представения отчет на БОК, в рамките на страница и половина, за изминалите Олимпийски игри за „повърхностен“.

- Това, което се случи, аз не съм очаквал да стане точно така. Събраха се нещо като на седянка, нещо да си чешат езиците, вместо да се получат конкретни решения. Това, което се случи, не отразява или не оправдава очакванията ми. Тъй като много отдавна съм им поставил задача да направят оценка и анализ, на базата на който ние също да намерим някаква опорна точка, на която и в миналото, и сега Спортното министерство е длъжно да поправи системата за спортна подготовка. Всичко това, което се чува и вижда не отговаря на исканията. На мен ми е представена само една страничка отчет от БОК. Иначе приказките и еуфорията са много големи, разтягането на локуми и общо-взето всичко се включва до „дай парите за олимпийска подготовка.“ Но това няма как да се случи, първо, защото спортът трябва да има цялостна концепция, защото не може да бъде детско-юношеският спорт и подрастващите от професионалната изява на големите. Защото, както знаете, 20 години назад всичко е разбито. Днес имаше даже репортажи по телевизията с пловдивското спортно училище на какво прилича и с тези увиснали пердета и изтърбушени душове ние искаме да победим Германия, Англия или пък целия свят. Няма как да стане. Така че приказките вчера не удовлетвориха нашите желания. Не може, несериозно е, некомпетентни изказвания, които не помагат. Говорим, че специалисти били там, аз не виждам какви специалисти има там, при положение, че всички комисии за спорт са при нас в министерството. Даже сме поканили представител на БОК към нас и почти нямаме никаква активност от негова страна. Така че спортът и отговорностите са си изцяло наш приоритет и не е нужно някой да се упражнява по тази тема. Уважавам много всички наши олимпийски шампиони, които са присъствали и председатели на федерации, но за съжаление, от тях са се изказали само една-две федерации, между които хокей на трева и фехтовка, а на големите федерации не се чува мнението. Отгоре на всичко, изказването на Весела Лечева се държи така, все едно не е управлявала спорта цели четири години. Не знам защо, всичко, което тя предлага в момента, не го е направила до момента, в който управлява. И мога да кажа, че след Олимпиадата в Пекин всички тези мерки трябваше да бъдат направени, които в момента излизат от нас, тъй като след Олимпиадата ние не сме имали нито един ден почивка, защото сме мислили как да променим системата за спорна подготовка, че да имаме потенциал, резерв в бъдеще. Защото с разрухата от 90-те години, с махането на спортни училища, напускането на треньори по времето на Весела Лечева, които преминаха към общините – доведе до разрушаване на цялата спортна система. И пет медала да имахме от Олимпийските игри, при щастливо и нормално участие на вдигането на тежести, на художествената гимнастика, нямаше да промени статута или състоянието на целия ни спорт. Това са нещата – повърхностни анализи, на които ние не можем изобщо да се опрем. Ако ви покажа отчета, той е смешен.

- Какво пише на тази една страничка, ако не е тайна?

- Не, не че е тайна. Той не е точно пред мен. Но грубо казано, са общи приказки, в които има едно нещо, че се отчита слабо представяне на Олимпийските игри и всичко друго е как да кажа, много повърхностно и няма никаква опорна точка, на която да стъпим. А ние точно това искаме. В момента правим анализ на всички федерации, искаме от тях отчети, за да видим точното състояние. Само един пример ще ви дам. По времето, когато са управлявали Христо Меранзов, отчетът е бил 30 страници. В момента ние пишем тук страничка и половина за нещо като участие. Така че нашата функция е основна при изграждането на системата. И това са нашите модели. Това, че построихме спортна база и четири години работихме върху ахилесовата пета на спорта – да изградим спортна база и инфраструктура. Сега е време да обърнем внимание на нашите деца, на детско-юношеския спорт, в следолимпийска година, и трябва да разширим цялата база, за да имаме след 4-8 години някакви състезатели, които що-годе да са в елитния спорт. Но при това, което виждаме в момента, спортните училища в какво състояние са, не можем да се състезаваме с една Германия, която има 64 центъра за подготовка, от които 22 са в армията. И има 4000 състезатели само в армията. А ние искаме да победим Полша с 64 спортни училища, с една много стройна система. Трябва много внимателно да преценим, и това правим сега с експерти, които анализират, както и ръководството на министерството, сме се съсредоточили как да променим подхода към всички тези наши клубове и федерации.

- Звучиш доста разпалено, и дори афектирано, може ли да се каже, че си обиден на олимпийския комитет след това, което стана вчера? Или така ми се струва?

- Разбира се, че съм обиден. Не може да има такова отношение, когато в тези четири години всичко е било прецизирано. Тъй като през 2009 година ние дойдохме на готов бюджет и не можеше да се направи като структура, но през 2010 година, това, което направих, бе да регулираме средствата на федерациите, тези, които са с по-малка значимост, да получават по-малко. Т.е. да ги диференцираме. И да обърнем внимание на тези, които ще ни представят на Олимпийските игри, което и направихме. При някои от тях не се получи, при някои от тях пък се получи. Една-две федерации отидоха по-надолу. И не съм съгласен, че трябва да даваме пример с гребането, например. Защо след Румяна Нейкова нямало никой в гребането, а налях толкова пари. Парите не са въобще много, които са налети. А гребането е сред спортовете, които са с медали от последните три Олимпиади. Някой път и по два. В Атина, например, са и с по два медала. Да кажем ли в скока на височина, какво имаме след Стефка Костадинова? Или в леката атлетика. През 2000 година от Сидни след златния медал на Тереза Маринова, какво имаме след това? Не е хубаво да гледаме конкретен спорт и да даваме примери. Ето от това се обиждам, от това отношение, защото ние трябва да мислим глобално за всички проблеми на подрастващите и на целия спорт, а не само да се задълбочаваме в конкретния спорт.

- Това, така като те слушам, не е ли малко ситуация - федерациите видяха, че има вода в кораба и при опасност да потъне, вместо да гребат водата, всеки хвърля лодката нанякъде и бяга, и търси по-добър остров за спасение?

- Благодаря за този въпрос, той наистина е много хубав. Дали ще гребат, или няма да гребат за спасение, това си е техен проблем. И тяхна организация. Ние сме длъжни да затегнем контрола по отношение на това какво се прави в спортните клубове. Нашата идея е да пренасочим средствата в центровете, да създадем центрове в България, и всяка една федерация да предложи три центъра за спортна подготовка. Всеки един треньор да се занимава с между 10 и 15 деца. Тогава ще сме сигурни, че когато даваме заплата на треньор в даден клуб, или на определен град с 3-4 треньора, в даден спорт тренират 200 деца. От тези 200 деца, в рамките на четири години все нещо ще излезе. Ние задължаваме в момента федерациите да ни представят четиригодишна програма за детско-юношеския спорт, където да се излеят съответните средства. Така че в бъдеще олимпийската подготовка ще бъде в рамките на 10-15 милиона, ще се съсредоточим върху спортовете, чиито състезатели трябва да водят централизирана подготовка, със състезатели, които са с потенциал от преди и всичко останало да го трансформираме в клубовете в страната.

- Ти си последният треньор, ако не греша, направил олимпийска шампионка – Румяна Нейкова, а в същото време няма да си цял живот министър, пак ще станеш треньор или специалист в Спортната академия. Ако погледнеш отстрани, за да не си пристрастен, как е по-добре да се разпределят тези пари, както е сега, или да има някаква промяна?

- По принцип, когато си в заварено положение, и става въпрос за определи средства, защото средствата в спорта не достигат, не мога да кажа, че резултати ще се постигнат, ако няма централизирана подготовка. Талантливите състезатели, тези с някакви резултати, трябва да бъдат изстреляни в орбита, всичко да им бъде осигурено и да водят целенасочен тренировъчен процес. Федерациите започнаха да се интересуват само от тези големи първенства и забравихме клубовете, в които в последно време не можем да ги накараме да заработят така, както трябва. Може би условия, като спортна база, може би общините, кметовете, областната управа, местната власт трябва да участва в процеса на спортна подготовка. Така че трябва да се търси както създаването на условия на всеки един спортен клуб, така също и в семействата. Ние трябва да покажем, че родителите трябва да си заведат децата на спортния терен, който ще бъде обновен – има съблекалня, има баня, да има час по физическо и да можем да възродим спорта с общи усилия. Не може една институция, ако няма обединението на местната власт, образованието като министерство, или пък на родителите. Няма да може да стане, ако стоим отстрани и гледаме така нещата.

- В заключение, можем ли да кажем, че ще се стигне до по-задълбочен конфликт между Спортното министерство и БОК? Кой трябва да търси пътя един към друг, да си говорите повече, по-аналитично за спорта и да имате някакви общи позиции?

- Ние си говорим общо, участвали сме в съвместни програми като цяло. Във времето сме имали допирни точки, всичко е било нормално. Учудвам се как така изведнъж заемаме една позиция, която е доста повърхностна. Първо, това е неправителствена организация и няма такъв законов механизъм да минат през БОК. И мисля, че това е ясно на всички. От друга страна – не е просто да раздадеш някакви пари, които ще бъдат 10-15 милиона. Нужна е една цялостна концепция и това трябва да се предложи от федерациите, и да има съответните кадри и комисии, като потенциал. Това са някакви идеи, по някакъв начин да размием нещата, от което определени хора да се възползват. Няма как да стане, защото концепцията трябва да бъде една и всичко да бъде на едно място съсредоточено. Иначе, ние трябва да се превърнем като структура на БОК. Министерството трябва да отпадне като функции, или като агенция. Т.е. трябва всичко тук да се прехвърли в БОК, както е в някои други държави. В някои казвам.