Без да се сваля от очарованието на победата на Ферстапен, основните причина за нея са три - вътрешният спор в Мерцедес, късметът при избора на една от двете стратегии и разбира се страхотното каране на Макс. Щяхме ли да сме впечатлени от едно негово трето място, ако Мерцедесите не бяха отпаднали? Да, със сигурност. Но сега е още по-сладко - заради световната сензация, заради агресивния PR на Ред Бул, заради всичко онова, което дава крила. Но и заради това, че в живота понякога си просто на правилното място в правилното време, така че да погледнем отвъд еуфорията.

Дани Квят трябваше да поеме по нанадолнището, което отвежда към Торо Росо, а Макс Ферстапен към върха, където благодарение на добро стечение на обстоятелствата застана Ред Бул. Решението на Хелмут Марко не бе морално издържано, но професионално се оказа правилно. Макс завърши първи, а Дани десети. Три неща са много важни от тази история - Ред Бул запазиха Макс; разрешиха се проблемите с Квят; а животът понякога ти се усмихва в най-подходящото време.

Всички знаят, че Макс е искан от повечето отбори и затова Ред Бул си гарантираха услугите му за следващите няколко години в най-правилния момент. Другите можеха да го откупят и затова австрийците трябваше да реагират. Трябваше да се покаже на семейство Ферстапен, че намеренията им са сериозни. А и трябваше да се отправи послание към Ферари, Мерцедес, Макларън и Рено, че амбициите за титла се пробуждат отново.

От гледна точка на татко Йос и сина му Макс това също бе най-добрата оферта, която да приемат. Те нямаше да получат отговор от Ферари преди края на сезона, като същото се отнася и за Мерцедес. Ако трябваше да чакат другите до средата на сезона, за да кажат “не”, то това щеше да отхлаби позициите им при преговорите с Ред Бул. И за да се реализира целия план, като по добра стара традиция на компанията - някой трябваше да си тръгне: Квят.

Дани не бе сменен конкретно заради грешката на родна земя. Просто с нея даде повод на Хелмут Марко да му покаже коридора към Торо Росо. Дани бе на подиума в Китай, но не показва темпото на Рикардо в състезанията и най-вече в квалификациите. И да не беше грешката в Русия, РБР щяха да се оправдаят със скоростта в съботите. За тях тези обяснения нямат никакво значение така или иначе.

Д-р Марко отчаяно търси как да оправдае милионните инвестиции на Дитрих Матешиц и не се вълнува по никакъв начин от мнението на когото и да е било. Безчувствено взима решения, които предначертават съдбите и животите на много млади пилоти. Спомнете си само за Хайме Алгерсуари - най-младият пилот във Ф1 за времето си - на 19 год. и 125 дни дебютира за австрийската империя. Две години по-късно авантюрата му приключи, за да насочи своите професионални интереси към пускането на музика в дискотеките в Барселона.

Всички харесват Квят и всички се надяват неговата съдба да не е сходна. Руснакът разполага с безспорни качества и със сигурност можеше да бъде сочен като бъдещ победител. Повечето специалисти и фенове му съчувстват за несправедливата позиция, в която изпадна. Та той е на 22 год! Притежава много добро, много възпитано поведение, което демонстрира в хода на целия уикенд в Испания. Искаше да покаже хладнокръвност, да обясни, че това е крачка напред в неговата кариера, но ранимостта в гласа бе очевидна и това е тъжно. В Ред Бул е така обаче - отрязват се крилата на едни, за да се дадат на други.

И Макс се възползва по великолепен начин. Спечели на същата писта, на която и Пастор Малдонадо триумфира преди четири години, удържайки Фернандо Алонсо в хода на цялата надпревара. Сега Макс удържа Кими и се справи с трудната за управление кола в последните 5 тура. Той си свърши работата великолепно, попадна там където трябва и събитията бяха в негова полза. Велик момент за човек, който след пет години ще стигне до възрастта на която Себастиян Фетел се превърна в най-младия световен шампион. Има време, както се казва.

Какво ще прави Марко обаче, ако Рикардо премине във Ферари или друг отбор и бъде загубен опитният състезател в тима? Ще привлекат Бътън или Алонсо - едва ли. Маса? Грожан? Ботас? Но така си е с Ред Бул - винаги ни държи в неведение. Точно както и уикендът в Монако, който предстои, но за това ще говорим следващия път.