Специално за Gong.bg шефът на БФАС господин Радослав Козлеков коментира актуални теми свързани с моторните спортове, завършилото преди десетина дни рали "България", стартиращият утре 4-ти кръг от държавния шампионат по Автокрос край Челопеч, както и как рали спорта трябва да се развива в бъдеще и да привлече повече зрители и последователи.

- Господин Козлеков само преди дни завърши най-голямото рали, което се провежда в страната - рали "България". Как оценявате неговата организация?
- 46-ото издание на рали "България" беше организирано на топ ниво. Използвам случая да благодаря на организаторите и да ги поздравя за усилията, които вложиха, за да може безопасността да е на много високо ниво. Най-важното нещо при организирането на рали състезание са мерките за сигурност. Тази година рали „България“ бе посветено на нашият  колега Георги Янакиев. Благодарение на него това рали се нареди сред най-големите ралита в съвременния формат на Европейския рали шампионат (ERC), а от 2010 година е кръг от Световния рали шампионат (WRC). Както знаете скоро загубихме още един приятел - Тодор Славов и е добре, че това рали мина без инциденти и всички екипажи финишираха. Получи се много оспорвана надпревара и съм сигурен, че цялото рали беше  много интересно за всички фенове на автомобилния спорт. А относно безопасността, за първи път тази година проведохме и акция „Състезания, но не на пътя, безопасността е пътят“. Пред деца от Самоков, пилоти разказаха за особеностите при подготовка за състезания и акцентираха върху това, че безопасността е един от най-важните фактори не само на състезание, но и при карането на пътя. Нашите пилоти демонстрираха пред децата колите си, за да им покажат, че обезопасяването е много важен елемент в състезателните автомобили.

- Заговори се, че центърът на рали "България" ще бъде преместен и няма да е в Самоков. Може ли да ни кажете малко повече по този въпрос?
- В БФАС сме твърдо решени, че трябва да намерим възможност да върнем рали "България" във Варна или Бургас. Търсим промяна по курортите, за да сме още по-близо до публиката. Работим и по вариант догодина рали "България" да стартира от Варна или Албена, както беше едно време. Отсечките за първия ден на ралито е готов, защото ще се използват всички трасета, които направи Слави Славов за рали "Варна". Маршрутът за втория ден все още е в процес на организация. Ако стартираме в Бургас, ще ползваме сливенските трасета, които са много атрактивни. Последните 7-8 години ралито се провежда през юли, а сега ще го изместим с един месец напред – юни, защото искаме да е в началото на сезона.
 
Преди две седмици на рали „България“ в Самоков гостува президентът на турската автомобилна федерация Метин Чекет, с когото поддържаме много добри отношения. Коментирахме да работим съвместно за организиране на домакинство на кръг от Световния рали шампионат. Дали този проект може да се осъществи, ще разберем от FIA, разбира се съвместно с турската федерация. Нашата идея е ралито да стартира в Истанбул и да финишира в Бургас или обратното. Това е по проект, но с общи усилия в момента търсим трасета и ще видим как чисто организационно ще бъде проведено. Все пак България е в ЕС, а Турция не и ще има доста организационни моменти по митниците за транспортиране на състезателните автомобили и сервизната техника. 

Ще положим максимално много усилия рали "България" да възвърне своя блясък и след 2-3 години да спечелим заслужено статута на домакин на кръг от Световния рали шампионат.

- Календарът на БФАС е достатъчно богат, но що се отнася до ралитата не би ли било възможно да бъдат увеличени през следващата година?
- За нас е по-важно да привлечем още повече пилоти. Не само български, но и от чужбина. По този начин успяваме да популяризираме още повече рали дисциплината в България. За нас е чест, че тазгодишното рали „България“ бе с най-висок коефициент 4 за ERT. През годините ралита са се провеждали и в Златни пясъци, Албена, Шумен, Сливен, Варна, Твърдица и много други, а по-късно център на най-престижното – рали „България“ става Самоков. Като за начало, преди да увеличим броя на рали състезанията е нужно до осъществим по-добра комуникация между организатори-пилоти-спонсори. 

- Автомобилният спорт е доста интересен, но как един млад човек може да бъде запален по идеята да гледа или да участва в рали надпревари? Има ли рецепта за това?
- Автомобилният спорт е много атрактивен, но всеки трябва да е наясно и какъв риск поема, заставайки зад волана на състезателен автомобил. В БФАС и в автомобилната общност разполагаме с професионални треньори и всеки, който има желание да се занимава с този спорт, има възможността да се учи от най-добрите в областта.  За да си пилот са необходими много качества, както във всеки един друг спорт. На първо място за всеки състезател е важна дисциплината, необходима е силна подготовка, много тренировки и организираност. Едно от основните качества, които са нужни е голям усет към автомобила, любов към високите скорости и автомобила, както и амбиция за професионално развитие и постоянство и много участия. За да  управляваш автомобил с много висока скорост и да постигаш добри резултати, са необходими специфични умения, които се развиват постоянно с много състезателно каране и талант. Ако нямаш талант, тези качества може да се придобият с много труд. 

По отношение на феновете, всеки, който желае може да дойде на отсечките и трасетата. Ние винаги се грижим нашите почитатели да са на безопасно място, затова ги призовавам да не се притесняват, а да идват да гледат уменията на професионалните пилоти. Публиката трябва да знае, че е в тяхна полза да спазва инструкциите на маршалите, на съдиите, на полицията и на охранителите, които са специално инструктирани и знаят най-добре какво да правят. Зрителите трябва да се информират кое е най-безопасното място за тях, от където могат да наблюдават състезанията. Всяко състезание има официална интернет страница, както и facebook комуникация и всеки зрител би могъл да получи информация за обособените зони за публика. Работим усилено с медиите и те от своя страна информират аудиторията какво предстои да се случи и кои са най-атрактивните места за наблюдаване на състезателното каране на екипажите. 

- Как Федерацията по автомобилен спорт работи за популяризирането на рали спорта като цяло?
- Стараем се да развиваме не само рали дисциплината, но и останалите авто и мото шампионати. Този уикенд ще се проведе състезание по Автокрос в Челопеч. 
Такова състезание не е правено в тази част на страната, толкова близо до града. Колите в този вид шампионат са по-различни от тези за рали и състезания от затворен маршрут, затова се надявам да привлечем много публика. Това е район със силно развит бизнес и съм сигурен, че надпреварата ще бъде популаризирана сред хората в региона и ще подпомогне туризма през идния уикенд.

- От тази година стартира едномарковия шампионат на Хюндай – Hyundai Racing Trophy, което е чудесна инициатива. Как ще коментирате развитието на този шампионат след като минаха вече два кръга?
- Hyundai Racing Trophy е едномарков шампионат, който се грижи за обучението на млади пилоти. Уникалните за България състезания се провеждат за първи път у нас и са част от официалния спортен календар на БФАС. Това е специално разработен иновативен проект по образец на Световния рали шампионат WRC. Новата спортна платформа социално се ангажира с професионалното обучение на пилотите. Стратегията на този проект е да направи автомобилния спорт в България по-достъпен до младите и да предостави възможност да се докоснат до магията на рали и състезания от затворен маршрут по възможно най-професионалния начин по подобие на световната състезателна сцена. Екипажите се справят много и колите им Hyundai i20 Coupe R1 стои много добре на пътя. 

- Какви са вашите лични цели като ръководител на БФАС и какво е постигнато до този момент, както и какво предстои?
- Това, което успяхме да направим е да присъединим към БФАС спортните дисциплини като дрифт, драг, както и най-новите дисциплини, създадени през 2013-2014 г. - ендуранс и гимкхана. Нашата цел е да ги подкрепяме и да им помагаме за тяхното професионално развитие. Установихме като традиция да се обединяват дисциплините като организираме дрифт демонстрации по време на официалните церемонии и специални етапи, които организираме, за да създадем още по-атрактивни преживявания на публиката. 

Също така тази година за трети път у нас ще се проведе ЕКО рали. Това е  автомобилно състезание, което е част от Alternative Energies Cup на ФИА. Целта на провеждане на ЕКО ралито е да популяризира новите технологии в автомобилите, предназначени да пестят енергия, и да излъчват по-малко възможни количества замърсители и вредни газове.

В световен мащаб рали-крос дисциплината се развива на много високо ниво и трябва и в България да я доразвием. Една от целите ми е планинското изкачване и драг дисциплината да се доразвият на още по-високо ниво и да кандидатстват за кръгове от Европейски и Световни шампионати. Трябва да положим още усилия и за развиването на рали-крос и автокрос дисциплините. 

За себе си съм горд, че през 2013 г. реализирахме Балканския шампионат с участието на екипажи от България, Турция, Румъния и Сърбия. Стартът беше на „Ескишехир рали“ в Турция, а финала на рали „Стари столици“ в България. Победител тогава стана Тодор Славов. Една от амбициите ми е отново да реализираме такъв Балкански шампионат. 

Най-голямата ми амбиция е да върна рали дисциплината като кръг от световния рали шампионат (WRC).